Bab 6

339 10 0
                                    


Peluh mula membasahi baju Dr tasha. Jauh dirasakan perjalanan ke pusat rehat guru. Ramai guru berkumpul menghadap Ema.
Gegas kaki Natasha berlari anak menuju ke Ema.

'Ema, kenapa awak duduk, kaki awak ni kan patah' terus Natasha menyapa ema dan memeganh kaki ema. Keliru dengan situasi Ema yang seperti tidak sakit.

Fatima terkebil melihat perlakuan doktor bermata hijau itu yang membelek kakinya di hadapan rakannya lain. Tiada kata mampu di utarakannya. Hanya mampu terdiam melihat situasi tersebut.

"errr....Doktor...pesakit tengah menunggu kat dalam doktor" jelas seorang guru yang berdiri.

Natasha semakin keliru. Dilihatnya sekeliling memerhati nya dengan senyuman. Senyuman sama dilemparkan fatima kepada natasha.

"errr.....bukan awak ka fatima yang jatuh?" tanya Natasha dengan hanya membisik mendekati telinga fatima.
Terasa angin sejuk dikelilingi fatima, bisikan halus ditelinganya membuatkan roma badannya sensitif. Namun tidak diendahkan fatima.

"Saya yang jatuh doktor, tapi Cikgu Airen kat sebelah saya sempat tolong saya, entah macam mana, airen pulak terjatuh kat tepi longkang doktor" Bisik fatima semula sambil tersenyum sinis memandang tepat ke mata Natasha.

Natasha segera berdiri supaya tidak lalai dalam renungan Fatima. Segera ke bilik dimana Airen di bantu oleh jururawat untuk melihat keadaannya.

"Airen, maaf, saya lambat" Dilihat nya tulang kaki Airen terkeluar dari sendinya, Natasha segera menyuruh nurse mengambil alih perhatian Airen.
' Krukkk' jelass bunyi tulang kembali ke sendi semula. Suara Airen terdengar di umpamakan hingga ke langit. Segera natasha membalut sendi tulang sebagai sokongan sementara.

Selesai urusan, Natasha keluar dari bilik tersebut. Berpusu pusu guru lain memasuki bilik airen.
Dilihatnya Fatima sedang berdiri di dinding menunggu seseorang.
' Mungkin menunggu Helmi' ujar hati Natasha.

Natasha berlalu pergi. Tidak lama kemudian, satu sentuhan halus di bahu kirinya.
Ditolehnya, fatima sedang sipu malu cuba untuk berkata kata.

"Doktor, ermmm...doktor marah ke?" Tanya fatima sambil memerhati gerak geri Natasha.

"Fatima, kenapa saya nak marah?" Lembut suara dan reaksi Natasha terhadap wanita dihadapannya

"Maaf sebab tak jelas dengan situasi tadi" fatima menghulurkan tangan tanda pendamaian.

Tangan fatima disambut Natasha. Lembut dan halus. Diperhatikannya Cantuman antara dua tangan mereka.

"Saya tak marahkan sesiapa fatima. Saya syukur awak sihat dan selamat"

"Selagi doktor Natasha kat kampung saya ni, saya akan jaga diri saya supaya Dr tak bimbang.Okay?" senyum fatima sambil tangannya memberi isyarat Okay.

"Baik lah sayang...tolong jaga diri sendiri..Banyak pesakit saya nak layan tiap hari" Seloroh Natasha.

Fatima terkelu. Umpama di panah tepat ke hati. Tangannya yang dipegang Natasha segera dilepaskan. Satu perasaan kembali pada jiwanya. Sukar untuk dinyatakan, fatima hanya mendiamkan diri dan terus berlalu pergi meninggalkan Natasha.

Natasha terkebil. Tidak tahu punca reaksi fatima. Dia hanya menggunakan perkataan sayang. Kenapa reaksi itu yang diterimanya.
"emaaa..." suaranya tidak di endahkan fatima.
'apa aku telah buat ni...' hatinya tertanya.
Muncul penyesalan.

"Err doktor, cikgu fatima bagi nota" kelibat kanak-kanak muncul bersama sekeping kertas.
Jelas tertulis di nita tersebut

'Maafkan saya, saya ada hal. Sabtu ini saya wakilkan Helmi untuk teman awak melawat kampung'
                          -fatima-

Runtun hati Natasha...
Apa yang berlaku menjadi persoalan dalam dirinya.

__________________________________
what really happened guys...you have some idea?????
😉😉😉
orait..see u another update.

Teratak HatiWhere stories live. Discover now