În primul rând, aș dori să te anunț ca nu suntem la ora de română, deci nu trebuie să te panichezi. :)
Bună și ție, cititorule! Dacă ai ajuns pe la această carte mirobolantă, înseamnă că ai nevoie de niște sfaturi.Te pot anunța că ești în locul potrivit și că tot ceea ce vei citi aici te va ajuta în viitorul apropiat sau depărtat. Depinde doar de tine.
Și acum că am lăudat destul cartea, aș zice să nu ne mai lungim cu introducerea și să trecem la subiect. Subiectul mult așteptat de azi este chiar gramatica.
Da, chiar gramatica. Nu te așteptai, nu-i așa? Asta înseamnă că te-am surprins. Nu știu dacă plăcut sau neplăcut, dar e alegerea ta cum vrei sa percepi acest subiect, care este unul de bază atunci când îți doresti să scrii o carte. Adică, cel puțin mie, îmi vine să vărs când văd într-o carte bine lucrată, cu acțiune și descriere demnă de Oscar, o gramatică de baltă.
1.DIACRITICE, CRATIME ȘI ATENȚIE LA ORA DE ROMÂNĂ;
Fata rasufla usurata si apoi facu cativa pasi in spate.Se uita spre sora s-a m-ai mica si apoi se apleca spre urechea ei , soptindui sa o urmeze.Copilele se afundara in padurea de langa depozit, avand grija sa nu lase nicio urma.Nu puteau risca safie prinse daca isi pretuiau macar putin viata.
Vezi ce văd și eu? Sper că nu, altfel îți vor sângera ochii. Nu pot să cred că am scris așa ceva. O fi el doar un exemplu, dar parcă mă dor degetele și îmi pare rău de tastele laptop-ului când mă gândesc ce urâțenie au reușit să facă.
În fine, nu e nici acțiune și nici descriere de oscar... însă gramatica îți rănește grav retina. Pe deasupra, nu există diacritice. Zici că suntem într-un fan fiction cu Frații Munteanu. Glumesc, nu aș citi și nici nu aș scrie așa ceva vreodată. Și acum, dacă există vreo fană înrăită de a lor pe aici, draga mea, țin să te anunț că nu a fost un exemplu oarecare, deci mă poți înjura liniștită. :)
Ai avut sau ai și în prezent probleme cu gramatica? Uite sfatul meu: Fii naibii atent/ă la ora de română și nu mai visa cu ochii deschiși!
V-am mai zis că sunt o scorpie? Nu? Ei bine, aflați acum. Da, sunt o scorpie care spune totul pe față și nu lingușește pe nimeni. Da, pot fi și drăguță, dar doar cu cei care merită. Iar tu, ca mare scriitor/scriitoare ce te dai să nu știi să scrii, spunandu-i sau să nu pui diacritice, nu prea meriți ca eu să fiu drăguță sau oricine altcineva să nu îti scrie in comentarii analfabetule sau Unde ai fost la ora de română? .
Iar pentru a evita genul acesta de insulte trebuie sa faci doar un singur lucru: SCRIE CORECT GRAMATICAL!
Cum? Simplu.
1. În timp ce degetele tale creează capodopera, tu trebuie sa te mai bagi, adaugând câte o cratimă acolo unde trebuie. NU te zgârci cu ele că ai destule. Plus de asta nu cred că te lasă inima să faci discriminări. Dacă te apuci să pui cratime, nu te opri pe la jumătate că ți s-a încins creierul de la prea multă gândire. Termină ceea ce ai început și apoi relaxează-te admirându-ți opera de artă.
2.Iar în momentul în care termini de scris capitolul o iei de la început si te apuci să pui diacritice, ca nu mușca când apeși pe ele.Ba chiar sunt foarte prietenoase, te asigur.Iar dacă ai pus și diacritice, pe bune ca deja esti cel/cea mai tare.
Și acum ca să nu zici ca ma dau Domnișoara Perfecțiune și că e doar gura de mine, o să îți mărturisesc ca acum 2-3 ani eram și eu la fel. Bine, nu ca in exemplul de mai sus, dar nici eu nu vorbeam corect gramatical. Am avut noroc că minunata mea profesoara de română care mi-a fost și dirigintă, m-a pus în banca cu un copil care era olimpic la română. Și când ziceam ceva gresit, eram corectata in urmatoarele 3 secunde. Și sa nu vă imaginați că am îmvățat într-o lună sau doua. Mi-a trebuit în jur de un an ca sa nu mai vorbesc greșit, iar acum sunt mândră de mine.
Concluzia: SE POATE. TREBUIE DOAR SĂ VREI.
Iar acum, să continuam. Credeați că scăpați așa ușor de mine? V-ați facut speranțe degeaba, că eu tot aici rămân. Nu de alta, dar mai am de spus niște lucruri și vreau să le scriu acum, până nu uit.
2.LINIA AIA NENOROCITĂ DE DIALOG, LASĂ ȘI TU CRATIMA AIA IN PACE CĂ A OBOSIT ȘI ÎNCĂ PUȚIN DESPRE EVOLUȚIA MEA ÎN A SCRIE CORECT.
- Lili! strigă mama fetei din bucatarie. A venit colega ta sa faceți tema la română! se mai auzi încă o dată vocea mamei din bucătărie.
Vi se pare ca arata bine? Ghiciți ce?! MIE NU. Săraca cratimă este exploatată prea mult deja. Mă mir cum de nu a disparut de la tastatura.
Să presupunem ca tu ai luat in condiserare sfatul meu cu privire la diacritice si la a pune cratimă unde trebuie. Problema in momentul de față? Te-ai atașat prea mult de cratimă și acum sunteți de nedespărțit. Înțeleg situția, și știu că va fi greu pentru amândoi/amândouă, însă desparțirea este inevitabilă.
NU VĂ DESPĂRȚIȚI PENTRU TOTDEAUNA, CĂ O SĂ AI NEVOIE ÎN CONTINUARE DE MINUNATA CRATIMĂ! DOAR VA MAI DISTANȚAȚI PUȚIN, CĂ ȘTIȚI SI VOI CUM E, CE E MULT STRICĂ!
Nu ar fi mai bine ca in loc de a-i invada intimitatea cratimei sa folosim linia de dialog ?!
Da da, ai auzit bine. Le folosiți pe ambele, pentru ca ambele sunt importante. Plus ca, ele se completează între ele. Linia de dialog este sora mai mare, pe când cratima este sora mai mica. Înțelegi tu ceea ce vreau sa îți explic?
Ele sunt o familie si se vor supara pe tine dacă încerci să le desparți. Deci, nu supăra fetele ca te bat!
Glumesc, nu sunt o persoană așa violentă....asta dacă nu te iei de limba română :)))
Iar ca să nu zici că sunt rea, îți voi pune linia de dialog mai jos. Iar sarcina pe care tu o vei avea de dus la bun sfarșit este de a da copy-paste si de a o înlocui saraca cratimă agresată cu sora ei, linia de dialog.
LINIA DE DIALOG: (—) este un semn de punctuație care indică începutul vorbirii directe a fiecărei persoane care ia parte la o convorbire, replica fiecărei persoane într-un dialog. De regulă, linia de dialog se plasează la capăt de rând, precedată de spațiul pentru marcarea aliniatului și urmată de spațiu.
Da, am luat de pe Wikipedia, și asta pentru că mă dor degetele de la cele 1124 de cuvinte scrise până acum :)
Iar acum, ca să încheiem și punctul 2, o să mai pălăvrăgesc încă puțin că așa îmi place mie. Recunosc, nici eu nu puneam mereu linia de dialog. Adică nu o puneam pana acum ceva timp, când am realizat gravitatea faptei mele de a abuza de cratimă. De atunci, le folosesc pe ambele fară a face discriminare.
Eu am terminat tot ce am avut de zis. Sper că vă este de ajutor capitolul și că nu vați supărat pe mine când am zis totul pe față. NU am facut asta din rautate, doar am încercat sa te ajut în cazul in care faci parte din acele categorii :)
Până data viitoare, nu uita să pui diacritice și să nu faci discriminări între semnele de punctuație :)))
-Daria-
YOU ARE READING
Watch my world burn// sfaturi
RandomAi vrut vreodata sfaturi în materie de scris, dar nu ai avut de unde să le culegi? Ei bine, drag cititor, sper că viitor scriitor, bine ai venit în locul pe care îl căutai de mult!