Hangi Dersi Nasıl Çalışmalısınız?
Elbette herkesin kendine özgü bir çalışma stili vardır. Ama; ''Çalışma stili mi? Ders çalışmak mı? O ne ya? Yeniyo mu o?'' diyenler için yazıyorum bu bölümü.
Kimimiz bir dersi yazarak çalışırız kimimiz sadece elimizdeki kağıda bakıp, sürekli tekrarlayıp okuyarak ezberlemeye çalışırız. Şimdi hangi derse nasıl çalışmanız gerektiğine dair örnekler vereceğim. İsterseniz uygularsınız. Ve unutmadan eğer bir dersten öğrendiğiniz bilgilerin aklınızda uzun süre kalmasını istiyorsanız tekrar etmelisiniz. Tekrar çok önemli…yoksa unutursunuz…
Edebiyat- Dil ve anlatım:
Öncelikle bu dersleri çalışabilmeniz için sözel derslere karşı bir sevgi beslemeniz gerekir. Sözel yeteneğiniz olmalı. Yoksa bu dersi çalışmak sizde, yeni giydiğiniz kuru çoraplarla ıslak banyoya bastığınızda hissedeceğiniz zamanki aynı duyguları hissettirir. Tanrımm...
Sözel yeteneğinizi geliştirmeniz için bol bol kitap okumanız lazım. Çünkü bu derslerde yorum yapabilmeniz çok önemlidir. Yorum yapabilmek içinde okuduğunuzu anlamalısınız. Okuduğunuzu anlamanız için de ''Okumalısınız. ''
Okuyun yani, sürekli okuyun.
Sürekli soru çözün, elinizden geldiğince eğlenceli hale getirmeye çalışın bu işi. Önce kolay sorulardan başlayın. Bu soruları çözebildiğinizi görünce kendinize olan güveniniz ve çalışma istediğiniz artar.
Bir sürü paragraf sorusu çözün. Bu sorulara hazırlayın kendinizi yoksa sonradan işgence gibi bir durum olur sizin için.
Edebiyat; Edebiyat dersi için genelde önceden hazırlanıp gelmelisiniz derse. Çünkü bilgi esaslı bir derstir. Bu yüzden derse evde çalışıp gelseniz çok daha rahat edersiniz. Ama bu dersi çalışırken ezber yapmayın. Açın şairin, yazarın eserlerini, hayatını okuyun. İnternette ‘’Hafıza teknikleri’’ isimli videolar var. Oturun o videoları izleyin. Hem oldukça yaratıcı videolar hem de oldukça öğreticiler. Genelde ilgisi olmayanlar için oldukça sıkıcı bir derstir edebiyat. Bu yüzden ‘’Bana sadece bu dersten geçerli not alabileceğim kadar bir çalışma tekniği söyle. ‘’ derseniz size şöyle bir önerim olacak. Bir yazarın eserlerinin isimlerini içeren bir hikaye yazın aklınızda. Mesela ben sınavlarda Halide Edip Adıvar’ın eserlerini ezberlemek için şöyle bir hikaye uydurmuştum; ‘’ Halide Edip Adıvar, Sinekli Bakkala giderken Ateşten Gömlek giyiyordu ve Sevda Sokağı Komedyası’nın önünden geçerken Handan’ı gördü. Eserleri; Ateşten Gömlek, Sevda Sokağı Komedyası, Sinekli Bakkal, Handan… Oldukça eğlenceli bir öğrenme yöntemi olduğunu düşünüyorum ve aynı zamanda oldukça akılda kalıcı. Denenmiş, test edilmiştir. Ha bazen uydurduğunuz hikayenin gerçi olduğunu düşüne biliyorsunuz o konuda uyarayım. ‘’Lan kadın cidden böyle mi yazmış hikayeyi? Handan’ı görmüş mü yolda?’’ gibisinden. Bu ders çalışma stilinde çok zorlanacağınızı sanmıyorum…Neden? Çünkü biz ‘’Wattpad’’ insanıyız…Hikaye yazmak bizim işimiz…Bitch please yani…
Ama ben böyle hikaye uyduramam ki diyorsanız, mesaj atın ben yardımcı olurum.
Tarih:
Düşünme yeteneğimizi en çok bu derste kullanabiliriz diye düşünüyorum. Olaylar üzerinde sürekli kafa yormalısınız. Olayları neden – sonuç ilişkisi kurarak yorumlamalısınız.
Bu dersi çalışırken mutlaka ve mutlaka haritalardan, görsel belgelerden yararlanın. Hem daha eğlenceli olur hemde daha akılda kalıcı olur. Ve bu dersi çalışırken gerçekten bir şeyler öğrenmek istiyorsanız yazmalısınız. Edebiyatta yaptığımız gibi ezberleyerek öğrenemeyiz bu dersi malesef.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Liseye Hoşgeldiniz
Non-FictionLise televizyonda daha havalı görünüyor. ©TümHaklarıSaklıdır