'Ha dah okay dah? Bagusssss!' kata Mira sewaktu kami masuk ke bilik. Aku pun senyum jela.
'Korang kenapa, hahaha?' tanya Mira lagi.
'Saja la gaduh gaduh manja', kataku sambil tersenyum melihat Aleeya.
'Dia la jahat, suka sakit kan hati I', kata Aleeya. Aku gelak je.
'Apa pun aku tumpang happy korang dah okay. Lain kali bagitahu lah kenapa gaduh. Pening aku dengan korang, sorang macam laki mati, sorang tak dapat dikesan. Hahahaa'.
'Hahahahaha, bodoh lah kau', kataku.Start malam tu, aku dengan Aleeya agak lain lah. I meant, we're more intimate. Before tidur, aku akan kiss dia punya forehead, eyes, cheek and lastly her lips. Dia pulak selalunya akan kiss bahu aku, aku pun tak tahu kenapa. And kitorang akan pegang tangan sampai kitorang tertidur, takle peluk sebab hostel ma, roommate ramai, kemonnnn hahahahaha. Itulah routine aku dengan dia, hari hari sebelum tidur. Oh lupa, 'Iloveyou' every night before sleep and morning kiss never missed since that day.
Bagi aku 'Friend in public, Love in private' is better. Aleeya tak suka sebab dia cakap aku tak show off dia hahahaha. Aku show jugak dia kat social network aku, cuma takda la muka dia. Gambar jauh dengan dia ke, gambar pegang tangan something like that la. As long as people know I had someone then it's good, what's private keeps private. And aku pun tak bagi Aleeya post picture ada muka aku, aku taknak orang cakap apa apa kat dia. I always said to her that, as long as we happy, it's all good right? Dia pulak selalu tarik muka bila aku cakap gitu, tak puas hati hahahaha. Me and her we're different. Our thinking, our behaviour is too different, maybe that's why we complete each other? Maybe.
'Malam ni birthday Aleeya, kita prank dia nak?' kata Mira.
'Okay. Kau nak buat apa do?'.
'Ala kau ni potong ah, tak kan tak tahu? Baling telur la apa lagi hahahaha tepung keeee'. Kata Mira.
'Hahahaha. Serious lah? Tak mengamuk ke dia kau buat macam tu?'
'Hahahaha bila lagi boleh buat macam tu? Time birthday jelah hahahaha'.
'Kahkahkah, adoii. Boleh lah. Aku follow jela apa kau buat. Siapa lagi join malam ni?'
'Since kita buat kat hostel, aku ada ajak bebudak class kitorang jugak'.
'Ha okay lah tu. Nanti aku ajak budak class aku jugak, tapi yang mana okay jela hahahaha'.
'Ha okay gak tu. The more the merrier orang cakap'.
'Habis macam mana nak drag dia? Kau ada plan dah?'
'Dah. Aku ada plan dah. Baik punya plan, kau jangan bimbang hahahaha. Kita g makan lu, then tahu la nasib dia lepas tu hahahahaha'.
Aku mengiyakan je apa Mira cakap, excited betul dia nak prank orang hahaha.Hostel kitorang ada dua block, ada satu hall antara dua block tu. Hall tu kecik je and student boleh la lepak sap kok lu seround dua lu situ hahahaha. Tak tak aku gurau. Okay function hall tu multipurpose. Student boleh lepak buat study group, or lepak minum, or makan beramai ramai ataupun tidur berjemaah pun boleh, no hal boleh kautim. Bila bosan duk dalam bilik, selalunya student akan duk situ menikmati angin malam or lepak. And tuk malam ni, situ la port tuk kenakan Aleeya.
Kitorang habis makan malam dalam jam 0945, and by that time some of our classmate already at the hall ready to do revision. Aku dengan Aleeya pulak tengah siap siap nak g Hall, and before gerak turun g Hall.
'You ada apa apa nak cakap kat I?, tanya Aleeya.
'Takda apa pulak. Kenapa wak?'
'Tak. Takda apa'. Muka dia macam hampa jugak lah time tu. Mungkin dia ingat aku lupa birthday dia kot. Aku buat tak tahu je hahahaha.
'Kenapa? Ada something bothering your mind ke?.
'No. Nothing. Dah la jom la gerak g Hall. Semua dah tunggu kan'.
'Ya, I think so. Jom'.
'Kita study subject sama kan malam ni?' tanya Mira.
'Yup. Economics bro. Hahahaha'.
Oh lupa nak bagitahu, Mira, Aleeya and aku kitorang course sama, cuma class je lain lain. So apa subject dorang sama jela dengan subject aku, gittewwww.Dalam jam1030 kitorang sampai Hall, semua gigih study baq hang. Semua taknak kalah hahahaha. Economics is one of the killer subject for us in this sem. Kitorang join dorang for revision, sedar tak sedar, bincang punya bincang, it's almost 1200hrs already. Mira pun memberikan jelingan maut kepadaku hahahaha. Aku pun terus bangun dari tempat duduk ku.
'You nak pergi mana ni?, tanya Aleeya. Alamak aku pun lupa nak inform dia.
'I nak g toilet jap you, nak ikut keee?'
'Alah kau ni, bagi jela dia g toilet. Tak boleh berenggang langsung, tinggal seminit je pun', kata Mira sambil gelak.
'Yela yela, cepat sikit pergi tu', katanya.
Aku mengangguk. Dia ingat aku nak g toilet la tu, padahal aku nak g amik barang nak prank dia, dia kan Queen of the night hahahaha. Tengah aku sengih dia pun bangun jugak, cakap nak ikut aku g toilet. Hm masalah masalah. Tak kan nak bagi kantoi kan, tapi aku relax jela. Aku tengok jam, ada lagi 5minutes before it turn 12. Kebetulan masa tu dia masuk toilet, so aku text Mira tuk prepare semua barang sebab aku tak dapat dah nak amik. Settle toilet, kitorang pergi la hall balik, classmate pun tinggal sorang dua je time tu. Aleeya bukan kisah sangat pun siapa ada siapa takda, dia kisah bila aku je yang takda hahahaha. Dia baru je nak bukak buku nak sambung study balik, belum sempat nak bukak buku tepung atas muka weii hahahaha.'HAPPY BIRTHDAY ALEEYA!' diikuti dengan telur. Kahkahkah apa lagi guys, huru hara la, semua berlari kejar sesama sendiri, duk baling tepung, telur, susu basi lagi hahahahaha. Hm tak tahu nak gelak ke nak kesian kat awek aku hahahahahaha. Habis je tujuh round acara kejar mengejar, di ikuti pula acara mandi be ramai ramai ye, hahahaha. Semua pun bau macam haram weii time tu, sorang sorang rupa macam apa dah. Time dorang tengah mandi, aku dengan Mira datang bawak cake, and everybody singing happy birthday to her. Siap ada student bukak pintu woii, nyanyi skali, hahahaha sebab kitorang memang bising time tu.
'Ingatkan kena prank je, ada cake skali wuuu', kata Aleeya.
'Well it's not a birthday without a cake right? Hahahaha'.
Dalam jam130 pagi baru settle huru hara yang berlaku. Semua pun balik bilik masing masing. Aku time tu balik bilik aku dulu untuk bersih kan diri, lepas tu baru aku g bilik Aleeya. Mira time tu tengah mandi, and aku dengan Aleeya kat luar balcony, amik udara segar before tidur.'You pun sama naik kan? Prank I?'.
'It's your birthday no? Hahahaha, you deserve it okay?'.
'I hate you'.
'But I love you. How? Hahahaha'.
'No birthday kisses for me?'
'No. Why? You want kiss eh? Hahahaha'.
'Gosh. I really hate youuuuuuuu'. Time ni dia tarik muka membelakangi aku. Then.. I put a necklace on her neck from back, and I kiss her from behind whispered 'Happy birthday my love'. 'I'm sorry for acting like I didn't remember your birthday. And for the prank, it's good to see that all your friend shows love for you. And this is a small gift from me for you, love'.
'I know you remember it'. Said her while holding my arms. 'Moon?', she referring to the necklace shape. The shape was half moon.
'I choose it because I always look at the moon whenever I miss you. Somehow, I saw your face while looking at the moon. And it makes me miss you more', I said while smiling at her. And she just hold my arms. At that moment, with her in my embrace, everything seems so perfect.P/s - I buy the necklace on that day since I have two hours gap from the class. Because if I'm going out alone after class or weekend, she will question me many things!
YOU ARE READING
7 years.
Short StoryAfter three years, finally, I have the courage to share with the world what exactly happen between us. To you, I wish nothing but the best. To both of us, we have the right to be happy even without each other.