Sedang aku menikmati Maggi hot cup ku, ada text masuk.
'Bro kau cemana?' tanya Mira.
'Aku okay je bro. Kenapa kau? Hahaha'.
'Saja la tanya khabar kau, mana tahu dah mampus hahahaha'.
'Alhamdullilah panjang umur lagi ni bro hahahaha'.
'Kau dengan Aleeya okay tak?'
'Okay je bro, everything smooth currently. Why?'
'Takdalah aku saja je tanya. Tak boleh ke?'
'Boleh bro, takda masalah. Cuma pelik je tetiba kau tanya. Takda ribut takda hujan. Mesti ada something ni'.
'Aku serba salah lah bro. Patut ke tak aku bagitahu kau. Kau kawan aku, Aleeya pun kawan aku'.
'Then, kalau kau rasa benda tu aku tak patut tahu. Takyalah bagitahu aku bro'.
'Tapi benda ni kau patut tahu. Cuma bukan dari aku, dari Aleeya.'
'Does something happen?'
'Something does happen'.
'Is it regarding my relationship with her or what?'
'Okay macam ni. Aku cita, tapi kau kena tenang ah bro'.
'Okay, no hal. Kira borak lah?'
'Okay tunggu jap. Aku cari port yang clear dulu'.
'Okay'.Seketika kemudian.
'Kenapa bro?'
'Sorry bro aku bukan nak rosak kan hubungan kau dengan Aleeya, cuma aku rasa kau patut tahu benda ni'.
'Ye, takpa bro. Kenapa ni? Macam serious je'.
'Macam ni bro. Ada sorang mamat ni, dah lama dia usha Aleeya. Tak silap aku start sem lepas or dua sem lepas. Memula Aleeya tak layan, tapi mamat ni sweet as fuck la orang cakap. Dia buat anything tuk gain attention dari Aleeya'.
'Hahaha yeke? Apa dia buat do?'
'Banyak bro. Bagi bunga. Pickup and drop Aleeya g class. Call kejut kan Aleeya lah, banyak lagi bro'.
'Oh okay, then. Kenapa bro? Apa masalah dia? Aku tak nampak lagi masalah dia kat mana. Okay lah tu ada laki suka dia, boleh dia jadi straight. Hahahaha'
'Kau boleh gelak lagi bro? Well things got serious after the guy come to her house time raya haritu'.
Aku terdiam.
'Aleeya takda bagitahu kau apa apa ke?'
'Takda apa pulak dia bagitahu aku. Dia selalu je text and on call dengan aku. Cuma kejap kejap jela sekarang, dia cakap nak buat assignment bagai, g makan semua. Aku okay jelah'.
'Aku rasa further punya story Aleeya kena bagitahu kau bro. Sorry bro. Aku nak bagitahu, tapi ibarat luah mati mak, ditelan mati bapak'.
'Serious sangat ke ni bro? Sebab kalau benda serious mesti dia bagitahu aku'.
'Bakal jadi serious bro'.
'Apa maksud kau ni bro?'
'Maksud aku, kau jangan letak 100% kepercayaan kau pada Aleeya. Aku tahu relationships kena percaya, tapi bro kalau kau percaya semua bulat bulat, sayang bulat bulat. Kau gak sakit nanti. Aku tahu kau sayang Aleeya macam mana. Bukan sekali Aleeya buat kau. Dari diploma lagi, relationship korang ni depan mata aku, aku tahu apa jadi dengan korang'.
'Kau tetiba serious ni. Apa benda do jadi, bagitahu lah aku'.
'Aku dah bagitahu kau apa yang patut bro. Aleeya sekarang layan mamat tu dengan kau. Aku tak tahu la apa dia cakap kat kau, cuma yang aku tahu apa dia buat, sebab aku roommate dia. So aku nampak semua bro'.
'Okay takpa bro. Apa apa aku tunggu Aleeya bagitahu aku'.
'Kau boyfriend dia, kau ada hak la siak nak tanya'.
'Ye aku tahu, cuma tak kan tetiba aku nak tanya, mesti dia pelik nanti mana aku tahu'.
'Betul jugak tu'.
'Hahahaha takpa bro, apa apa aku dengar dari side dia dulu. Thanks bro'.
'No hal, cuma ingat pesan aku. Aku nasihat as a friend, jangan salah kan aku apa apa jadi nanti. Hahahaha'.
'Hahahaha baik bro baik'.Relationship aku dengan Aleeya still berjalan seperti biasa tanpa ada apa apa masalah. Apa yang Mira bagitahu tu ada terlintas di fikiran aku, terdetik jugak nak tanya Aleeya sebab Aleeya takda bagitahu aku apa apa pulak pasal mamat tu, tapi aku abaikan jela. Maybe dia tak layan dah, husnuzon hahaha. Lagi pun sem ni aku hectic sikit, banyak killer subject, so aku memang banyak focus tuk study je.
Seminggu sebelum final exam, aku sibuk mengulangkaji pelajaran and ada text masuk. Aleeya bagi aku satu lagu dengan caption 'please listen to this after we finish on call'. Buang tebiat ke dia nak call aku pepagi buta ni hahahaha time tu jam 3 pagi.
'You buat apa tu?' tanya dia.
'I tengah study la, final kan next week'. Aku senyum.
'I pun lupa final dah dekat, hehehe'.
'You memang. Tak study ke? Kenapa tak tidur lagi? Tadi cakap nak tidur?'
'Tak ngantuk pulak. Tu I call you, hahahaha'.
'Rindu lettewwww'.
'Memang pun. Rindu sangat'.
'Hahahaha I pun rindu you'.
'I... Ada something I kept from you'.
'And... What was that?'
'I... Sigh'.
'Panjang mengeluh?'
'I don't know where to start, and I don't know how to tell you'.
'Takpa, you can tell anything to me'.
'I know I can tell anything to you. That's why it's hurt'.
'.....'
'I.. Ada orang lain selain you'.
'Oh...'
'I'm.... Sorry'. We're both silent at that time.
'Start I masuk sini, dia usha I. I memang tak layan langsung dia until this sem'.
'Apa yang membuatkan you tetiba layan dia?'.
'I tak tahu, suddenly I layan je text dia. Dia cakap nak kenal, nak kawan je. Then kitorang kenal, everyday layanan dia makin lama makin sweet. Tapi I buat tak nampak je sebab I tak nak bagi hope'.
'Bukan ke dari awal you layan dia, you dah bagi hope ke kat dia?'
'Mana ada. I layan dia as a friend je'.
'Mana ada kawan pickup and drop kawan hari hari tanpa jemu wak'.
'I... Hm'.
'Then.. What happen next?'
'Until one day, he ask my mom permission to go out with me. At that time I mengaku b, yang I terpikat dengan apa dia buat'.
'Oo...kayyyy'.
'Things getting more serious lepas dia datang raya rumah I and I pergi raya rumah dia. I kenal family dia, dia kenal family I. Family I dengan family dia, both like each other. Dan... Em'.
'Dan....?'
'Gosh... I taknak hilang you'. Aku dengar tangisan dia teresak esak dihujung talian. 'I sayang you lagi dari laki tu. Tapi.. Ibu dah terima pinangan dari pihak dia'.
Aku speechless... Aku tak tahu apa patut apa cakap, aku tak tahu apa patut aku buat.
'Ibu suka dia, sebab ibu cakap dia sopan, pandai amik hati orang tua. Ibu cakap tak baik I layan dia acuh tak acuh sebab dia ikhlas dengan I, bebetul sayang I apa semua. Dia selalu contact dengan ibu'. Tutur Aleeya lagi.
'I.. Em... Then bila you tunang?'
'Habis sem ni.. Sem ni kan sem last I kat sini...'
Gugur jantung aku dengar. 'Then... Hm...'
'I minta maaf. Dari awal I tak patut layan dia. I tak sangka sampai jadi macam ni. I minta maaf sebab sembunyikan benda ni dari you. I minta maaf sebab layan orang lain selain you. I minta maaf sebab selalu buat you terluka. I sayang you, sumpah I sayang you. I minta maaf semua salah I. I.. Kena buat apa yang ibu nak'.
'Betul lah apa you buat, apa apa ibu lagi penting. You dah dapat berkat dari ibu. Banyak pahala you dapat bahagia kan orang tua you'. Aku cuba mengawal intonasi suara aku.
'I'm sorry we have to end this way'.
'I wish you happy with him'. Perbualan kitorang diiringi tangisan dari Aleeya.Tamat talian, aku kemas kesemua buku buku aku. Otak aku tak boleh study dah. Aku tak boleh terima apa apa sekarang. Kosong. Aku baring dan menyelimuti tubuh aku dengan selimut, switch off all my room lamp. Completely dark... Sambil aku dengar lagu yang Aleeya bagi. Lyrics dia... Dengan apa yang kitorang lalui sekarang...
'You were there to light my day
you were there to guide me through
from my days down and on
I'll never stop thinking of you
How can I forget all that
when you're the one who make me smile
you'll always be apart of me
how i wish you were still mineNever will forget the day
how we've met and came this far
we all know we got this feeling
but somehow it has to end up hereI know it's me who said goodbye
and that's the hardest thing to do
cause you mean so muct to me
and guide the truth from me to you'Malam tu, aku menangis je. Aku menangis sekuat hati aku sampai keluar hingus, non stop aku menangis. Bangun esok tu semua tanya kenapa mata bengkak. Text dari Mira pun ada, aku just abaikan je. Hidup aku tak keruan do. Aku takda selera nak makan, so berat badan aku susut. Aku study, tapi kepala aku still lagi fikir Aleeya. Aku... Lost. Macam mana aku nak hadap final kalau aku macam ni. Aku cuba untuk study, aku cuba, tapi masuk tak masuk je apa yang aku baca. Hari hari jugak aku dengar lagu yang Aleeya bagi, hari hari aku tengok gambar dia. Aku cuma boleh cakap yang aku down teruk gak la time ni.
Sem ni sem yang paling tough. Banyak subject killer dan aku putus dengan awek aku seminggu sebelum final exam, and tell you what, it really hit me hard.
YOU ARE READING
7 years.
Historia CortaAfter three years, finally, I have the courage to share with the world what exactly happen between us. To you, I wish nothing but the best. To both of us, we have the right to be happy even without each other.