Babak Enam Belas

1.6K 60 25
                                    

Kitorang officially break January 2016. Kali ni aku yang mintak, sebab takda point dah untuk kitorang bersama. Yelah, berapa banyak lagi untuk dia curang untuk bagi aku sedar yang dia memang dah tak sayang aku macam dulu. If aku stay lagi dengan dia sumpah aku takda maruah siak. Dan Aleeya pulak time tu memang tak kisah dah la apa jadi dengan relationship kitorang, dia dah ada pilot do, aku apa ada hahahaha. Ada jugak cubaan memujuk dari Aleeya, cuma itulah, saja pujuk je, bukan bebetul nak pujuk pun. Dan yang paling kelakar, pagi ni dia pujuk aku, malam tu dia up gambar hugging dengan pilot tu, aduii bedekah jugak do. Aku ni dah sah sah stock untuk diperbodohkan je hahahahaha.

Effect dia lepas break dengan Aleeya. Prestasi kerja aku menurun, bukan turun sikit, banyak. Time ni, hidup aku macam kapal kat laut, terumbang ambing. Aku serious lost gila, lagi lost dari breakup dengan dia time degree dulu. Aku banyak duduk dalam bilik, tak makan, tak keluar bilik sampai kan aku buat family member aku bimbang dengan keadaan diri aku, dengan kurusnya, serabainya, macam orang tak cukup zat. And at the end of the day, aku resign dari kerja aku sebab aku tak boleh nak ketepikan masalah personal aku and ia bagi effect yang teruk dekat workplace aku. To sum up, I fucked my own life at that time.

Amal ajak aku jumpa, sebab dia tahu aku ni dah macam bukan manusia dah hahahahaha.

'Apa kau rasa sekarang?' tanya Amal.
'Kosong. Mal... Salah aku ke mal?'
'? Aku tak paham'.
'Salah aku ke terima dia balik?'
'Tak bro. Kau tak salah bro, terima orang yang kau sayang balik'.
'Habis kenapa dia buat aku macam ni mal? Apa salah aku kat dia? Apa yang dia nak buat semua aku bagi. Aku tak pernah kongkong dia. Kenapa aku kena tahu benda ni in a harsh way? Kenapa mal? Ini ke yang aku dapat lepas semua yang aku korbankan untuk dia? Aku pernah bagitahu dia. If dia dah ada orang yang dia suka bagitahu aku, bagitahu aku. Kita break cara elok. Kenapa mal. Kenapa dia macam ni mal. Kenapa mal. Apa hak dia buat aku macam ni mal. Just because I love her doesn't mean she can do anything to me', airmata aku dah slow slow nak keluar time ni.
'Dia tak layak tuk dapat kau bro'.
'Mal bukan aku mal yang usha dia dari awal. Siapa yang usha siapa dulu. Siapa yang dah tunang pun tapi still datang lagi cari aku. Siapa yang dah tunang pun tapi still lagi contact aku, and keep going contact sampai aku reply, Siapa yang cari siapa lepas putus tunang? Bukan aku mal. Bukan aku. Iskh'. 'Apa salah aku mal. Aku tak pernah layan dia macam sampah. Aku tak pernah mal layan dia macam mana dia layan aku. Even dia ada masalah, even dia datang mintak tolong aku, aku still layan dia elok even time tu kitorang dah takda apa apa mal. Kenapa ini yang aku dapat mal. Kenapa mal? Mal tolong bagitahu aku mal'. Aku dah start menangis depan Amal time ni.
'Aku tak dapat nak jawab soalan kau tu bro. Cuma yang aku tahu, perempuan tu memang sampah. Kau terlalu baik untuk perempuan macam dia'.
'Mal. Aku ingat lagi apa dia cakap, yang aku always be a part of her life in past, present and future. Aku tak pernah cakap macam tu tapi kenapa aku yang rasa macam ni? Hilang dia ibarat separuh life aku hilang mal. Kau tahu macam mana aku sayang dia. Aku sayang dia sangat mal. Aku sayang dia sangat sangat'. Keluar air hidung aku masa ni. Hm.
'Aku mampu dengar je apa yang kau cakap sekarang ni bro. Kau menangis lah sepuas hati kau harini, cuma make sure lepasni kau tak kan menangis dah untuk perempuan tak guna tu'.

Dalam masa tiga tahun lebih ni, aku selalu tukar tukar kerja, aku kerja in hospitality industry so aku memang banyak jump for career progression aku. Aku memang banyak focus untuk diri aku je dalam masa ni, bukan senang aku nak get up balik, Amal je yang tahu macam mana keadaan aku dalam tiga tahun lebih ni. Macam mana susahnya aku nak lupa kan Aleeya, macam mana aku nak jadi manusia balik, aku bersyukur ada sahabat macam dia. Tipu la kalau takda yang usha aku dalam masa ni, ada je yang usha cuma aku yang tak ready lagi sebab at that time aku masih tak dapat lupa lagi Aleeya. Aku taknak terima orang lain sebab nak lupa Aleeya, aku akan terima orang lain bila aku dah lupa Aleeya sebab tak adil untuk orang baru kalau aku still tak dapat lupa kekasih lama aku.

Currently aku kerja di hotel tengah tengah ibu kota, takda siapa tahu pasal tempat kerja baru aku kecuali Amal. Oh ya, dalam group WhatsApp diploma, ada kawan lelaki aku tanya aku ajak lepak apa semua, so dalam tu aku still takda bagitahu dorang apa apa sampailah lecturer aku tanya pasal kerja baru aku, so dari situ lah dorang tahu yang aku kerja di ibu kota cuma dorang tak tahu hotel mana. Dalam group tu, aku memang banyak diam, orang cakap cctv lah aku ni, aku baca je, sangat jarang untuk aku reply unless benda penting and Aleeya selalu jugak la seru aku dalam tu, banyak dia provoke aku, aku diam je. Bagi aku biar orang buat kita, jangan kita buat orang cuma jangan sampai orang pijak kepala kita. Ada satu hari tu kebetulan aku kerja petang esok nya, malam tu kawan aku ajak lepak and kebetulan Aleeya pun ada kat sini, kawan aku ajak la aku lepak apa semua, yang mana ada kat KL semua dia ajak lepak, aku tak reply pun sebab aku malas until Aleeya cakap 'dia tak kan datang kalau ada aku', pergh masa aku baca tu aku rasa macam darah aku naik. Jujur aku cakap aku tak pernah amik port pasal apa dia nak cakap, even dia selalu provoke aku, aku langsung tak layan. Entah kenapa masa tu aku bengang, terus aku on g lepak masa tu. Aku bengang sebab aku tak pernah kacau dia, apahal dia macam tu. Makin aku diam makin dia melampau.

So malam tu member laki aku datang amik aku. Aleeya amik kawan aku lagi sorang tu and kitorang pun lepak la dekat cafe. Aleeya duduk sebelah aku, tapi aku langsung tak pandang muka dia, apa dia tanya aku jawab tapi muka dia langsung aku tak tengok. Kawan aku panggil duduk sebelah dia sebab nak borak dan...

'Kau kenapa taknak cakap dengan Aleeya?'
'Mana ada, aku jawab je apa dia tanya'.
'Kau cakap tak pandang muka dia. Apa dia cerita kau macam tak berminat nak tahu. Apa dah jadi? Kau ada terasa apa apa ke? Bagitahu lah kan semua dah kumpul macam ni'. Aleeya masa tu membuka telinga macam nak dengar jawapan aku, and member laki aku pun macam senyap je, tetiba conversation tu macam jadi serious lah.
'Takda apa lah', kataku sambil senyum and aku ubah topic. Oh ya before balik, dorang nak amik gambar, aku taknak pun tapi kawan aku tarik aku jugak, and aku make sure aku ada gap dengan Aleeya. And gambar tu di sent dalam group cuma aku tak download pun, aku terus delete. Tak penting.

Balik rumah terus aku call Amal untuk update apa yang berlaku.

'Bro. Aku rasa, rasa tu dah takda'.
'Apa maksud kau ni bro?'
'Tadi kan gathering. Aleeya ada skali, perasaan aku dekat dia, apa aku rasa untuk dia before ni is gone'.
'So you said that you're totally over her now?'
'I think so. I meant, it's been over three years already. So ya, I do think I'm over her'.
'Well. It's good to hear that bro. Habis apa kau rasa sekarang?'
'Aku cuma boleh cakap yang aku memang dah taknak tahu apa apa and aku memang taknak ada kaitan dengan dia dah. Cukup lah apa yang aku hadap selama ni. Bukan senang aku nak lupa dia bro'.
'Yelah. Sampai sekarang kau single, taknak langsung dengan siapa siapa. Kalau ada yang boleh bukak hati kau lepasni aku respect la dekat orang tu', kata Amal sambil gelak. Aku pun gelak jela tak tahu nak cakap apa hahahahaha.

7 years. Where stories live. Discover now