Babak Sepuluh

1.6K 50 3
                                    

Maka bermulalah percintaan jarak jauh antara aku dengan Aleeya.
Hari hari kitorang text, call each other and video call. Dah jauh ni, itu jelah yang mampu buat. And few weeks later, result UPU keluar. The good thing is aku dengan Aleeya dedua dapat apa yang kitorang pilih, and the bad thing is kitorang dapat branch lain lain. Dalam kata lain, apa yang Aleeya cakap before ni jadi kenyataan. Dia dapat belah barat aku pulak dapat belah timur. And luckily enough, Aleeya and Mira dapat tempat yang sama, aku pulak lone ranger kat sana. Ramai jugak yang terkejut dengan decision aku sebab dorang ingat aku akan dengan Aleeya jugak for degree, even lecturer aku pun pelik kenapa aku tukar course. Ramai yang bahan kitorang, dorang siap cakap lagi 'Akhirnya berpisah jugak Ally dengan Aleeya kahkahkah', aku senyum je sebab aku tahu dorang semua memang kaki bahan.

'So, is this what you really want? To be apart from me?, kata Aleeya.
'You know that I don't want this to happen also right?'
'Dari awal I tanya you. Kenapa you nak tukar course. Kenapa you tak sambung course sama. Look at us now. Hm'.
'And dari awal jugak I tell you that I want to have different skill right? Look. It's not like we're breaking up, it just different state. Kita still lagi boleh jumpa boo. Don't be like this please'.
'I tak tahu, I don't like the idea that we're far from each other. Hm'.
'But I'm always in your heart right?'
'Yaa, your mine and I'm yours'. Smile.
'We should be good then. Nothing to worry about'.
'Don't you ever forget you are mine okayyy'.
'Promise', sambil aku senyum.

Time registration, aku nampak ada muka muka yang aku kenal. Rupa rupanya ada few budak diploma yang dapat tempat sama dengan aku, cuma dorang budak course lain. Same goes to Aleeya, ramai budak diploma yang sama course dapat tempat sama dengan dia and at that time aku bersyukur jugak la Mira ada skali dengan Aleeya, at least ada orang boleh tengok kan dia. For degree aku ada target aku sendiri, untuk dapatkan selempang. Hehehe. By the way, Aleeya amik course sama so dia akan grad in two years meanwhile aku akan grad in three years sebab aku tukar course. Lambat satu tahun dari Aleeya.

Mid semester break, Aleeya ada trip pergi Bandung and aku pulak balik kampung jumpa family.

'I pergi trip Bandung by group, so don't worry too much okay b? Hahahaha'.
'Cehhh belagakkkk. Hahahaha berapa hari trip sana?'
'Trip I tiga hari empat malam'.
'Okaylah tu. Enjoy your trip'.
'Sure I'll enjoy it hahahaha. I nak depart dah ni. Nanti dah sampai I text you back'.
'Okay take care. Semoga selamat sampai ye'.
'Baik. You too take care'.

Seingat aku, flight Aleeya time tu malam. Kebetulan dalam masa yang sama, WhatsApp punya group pun meriah. Aku pun baca lah satu satu conversation dalam tu. Okay conversation ni dari group diploma, not degree. Dalam group tu ada dalam 7 ke 8 orang, yang mana kaki bahan and yang mana selalu lepak satu table and aku dengan Aleeya ada skali dalam group tu. Dalam group yang sama, ada sorang member kitorang ni, dia travel agent, nama dia Amir.

Kisahnya start dari dalam group chat.
'Aleeya ni pergi trip tapi tak habis habis dengan masalah hahahaha', kata Amir.
'Hahahaha serious lah. Apa dia buat lagiii', tanya Faris.
'Dia pergi mana tewwww?', tanya Ayu.
'Dia pergi Bandung. Amik package dengan company aku'.
'Dia pergi reramai ke pergi sorang?', Ayu bertanya lagi.
'Dia pergi dengan family kawan dia. Family tu payung dia hanattt hahahahaha', kata Amir.
'Habis apa masalah dia buat?' tanya Faris.
'Mak kawan dia nak tukar hotel, taknak yang dalam package tu sebab mak kawan dia nak high class sikit', kata Amir. Time tu aku macam terkejut jugak la baca conversation tu. Sebab Aleeya bagitahu aku dia pergi by group, bukan personal trip with her friend's family. Dorang teruskan membawang dan aku hanya memerhati. Sejurus ketika itu jugak Amir personally text aku.

'Ally kau tahu ke tak Aleeya g Bandung?'
'Dah kau dah bagitahu dalam group aku baca la hahahaha'.
'Habis kau tahu tak dia g dengan siapa?'
'Kau cakap tadi dia pergi dengan family kawan dia?'
'Yup. And kawan dia tu macam kau Ally. Pengkid'.
Time ni tipu la tak bengang. Aku punya level sabar tu macam dah sampai limit. Tapi tak kan aku tetiba nak text maki Aleeya pulak kan. Dengan tenangnya aku reply text Amir sebab aku nak tahu lagi.
'Oh yeke? Kau pasti ke dia pergi dengan pengkid tu?'
'Hahahaha Ally. Aku ni bukan bangang macam Aleeya. Dia buat kerja tak clean do', sambil Amir sambung gelak.
'Hahahaha dia buat apa weh?'
'Kau tahu dia datang jumpa aku sesorang je tadi and suruh pengkid tu tunggu luar. Then settle semua, dia gerak skali dengan pengkid tu'.
'Em, dia pergi dengan group ke? I meant dorang follow by group ke?'
'Tak ah. Mana ada ikut group. Dia pergi dengan family pengkid tu la do hahahaha'. Kata Amir sambil gelak.
Aku time ni tunggu masa nak meletup dah. Sabar aku hilang siak dengan Aleeya. Dia sanggup tipu aku semata mata nak pergi trip bodoh tu.
'Hahahaha, bodoh la dia buat kerja tak clean', kataku kepada Amir.
'Sejak bila Aleeya cerdik hanattt', gelak dia lagi. Aku pun.
'Hahahaha'.

7 years. Where stories live. Discover now