Babak Tiga Belas

1.4K 52 7
                                    

Result untuk sem lepas dah keluar, and result aku jatuh jugak. Lagi sekali aku menangis. Untuk pertama kalinya aku tak dekan, selama empat sem aku bertahan untuk dekan dan best student of the faculty. At the end of the day, aku hancurkan study aku sendiri. Aku rasa time ni life aku macam apa dah, break dengan girlfriend, final pun tak perform. Baik mati jelah daripada hidup. Lepas result keluar, aku banyak termenung je, aku takda bagitahu siapa siapa pasal result even to my own family. Banyak benda bermain dalam fikiran aku and before semester baru, aku bagitahu mak aku yang aku nak quit study.

'I nak quit study'.
'Suddenly? Why?
'It was my mistake. I thought I can carry this course, but the truth is, I can't. This course is too hard for me to carry'.
'Are you sure that this course is the only reason why you want to quit your study?'
'Ya. It is'.
'Why do I felt like there's other reason behind this? I know my child'. Mak aku menduga.
'Nope. Nothing happen. Last sem subject was really hard for me to take it, that's why my result drop'.
'It's okay to drop sometimes. I mean you half-way your study already. Why would you give up so easily?'
'I can't mom. I really can't this time'.
'Are you sure about this?'
'I am sure'.
'When you wanna talk about what you felt inside, you know you always told me..'
'Thanks mom'.

And after that, she literally was asking me like thousand times to make sure that this is what I want, I just said yes to everything. And at this point, I give my life up already.

Aku pergi University awal tiga empat hari untuk settle kan apa yang patut, nak buat clearance apa semua. Then kebetulan aku terserempak dengan lecturer yang aku rapat jugak, dia ajak lunch sekali.

At the cafe.
'Kamu pasti ke?', tanya dia.
'Pasti? Pasti apa?'
'Nak berhenti belajar. Ini ke apa yang kamu nak?'
'....'
'Why don't kamu balik fikir masak masak dulu. Saya tak rasa ini jalan yang terbaik, kamu dah separuh jalan study. Lagi sikit kamu nak habis degree ni'.
'Saya.. Tak rasa saya boleh continue study dengan keadaan saya sekarang prof'.
'Kenapa? Kamu ada masalah ke? Family? Duit? Kekasih?'
Aku tak tahu nak jawab apa time ni, banyak pulak soalan dia.
Melihat aku diam, Prof bertanya lagi 'Kamu pasti ke masalah yang kamu hadap sekarang tak boleh diselesaikan?'
'Saya... Perlukan masa Prof. Saya rasa if saya study sekarang saya takut result saya akan drop lagi'.
'So, awak takut result awak drop sebab tu awak nak quit? Saya tak tahu pulak awak selemah ni. Awak ada lagi dua sem, even result awak drop sekarang, awak still boleh naik kan balik result awak by the time. Saya pasti bukan sebab result drop awak nak berhenti belajar. Apa yang mengganggu fikiran awak sekarang ni sebenarnya?'
'Saya... I can't tell you anything Prof, it was my personal problem'.
'Okay, kalau macam tu saya faham. But you're smart student and you know it. I hope you think more about it'. Perbualan kami terhenti disini.

Malam tu, kakak dengan abang aku both call aku bila dapat tahu yang aku nak quit. Banyak nasihat yang dorang bagi and dorang brainwash aku kaw kaw punya. And I listen to them and retrieve what I wanna do, so basically aku tak jadi quit, aku continue study.

Sem start, ramai tegur aku makin kurus and makin serabai hahaha. Even dalam classroom pun aku rasa soul aku takda, aku tengok apa yang lecturer tulis kat whiteboard, aku dengar apa dorang cakap, cuma takda apa masuk dalam kepala otak aku. Usually aku akan take some note when they teaching, but this time I didn't even bother to care what it is all about. Hidup aku just pergi class balik class, assignment pun, entahlah, janji siap.

Beberapa bulan lepastu, kalau tak silap aku dalam tiga bulan lepas sem start, kekawan diploma, gang gang bahan ni semua plan nak gather kat tempat aku. Yela sebab kat sini pun ada beberapa orang jugak kawan diploma, so boleh lah jumpa semua. Pagi tu dalam jam650pagi, aku dapat call yang dorang dah sampai and gang perempuan akan tumpang kat rumah aku untuk sekejap sebab lagi satu rumah semua tengah tidur lagi hahahaha.

Phone berbunyi.
'Kitorang kat luar'
'Jap aku keluar'. Aku sauk je sweater yang tergantung, aku keluar dengan boxer aku je, malas nak tukar. Keluar je rumah, geng geng laki dah gelak gelak dah tengok aku.
'Hang ni sama ja noh, dari diploma sampai la. Tak bejenehhhhh'. Aku pun gelak jela. And at the same time geng perempuan keluar, mata aku fixed pada seseorang yang pernah dan masih berada di hati ini, Aleeya. Yes Aleeya, aku tak tahu langsung yang dia join gathering kali ni. Aku frozen je kat situ.
'Hang tercegat tengok apa? P la bawak depa masuk rumah hanggg', sambil dorang gelak.
'Ye aku nak bawak masuk lah ni. Pergi berambus sana hahahaha'.
'Nanti pagi jam9 kita keluaq p breakfast then p mandi ajaq terjun nohhh. Nanti kami datang amik hampa'.
'Ha okay'. Sambil aku bawak dorang masuk bilik.
'Korang baring lah, penat kan? Tu katil roommate aku, korang boleh je baring situ. Dorang balik kampung, jangan bimbang'.
'Ahah aku nak tidur jap la, nanti kau kejut kitorang ye'.
'Katil you yang mana pulak?' soal Aleeya.
'Oh yela korang tiga orang, tak muat satu katil. Ni katil aku', korang tidur lah dulu, aku duk luar. Nanti aku kejut korang'.
'Ha okay. Thanks brooooo'.

Pagi tu kitorang g breakfast, and aku tuju pergi toilet dulu, hahahaha tak tahan. Time aku datang balik, dorang dah reserve sesiap seat aku tepi Aleeya, aku pun macam aduii, kenapa sebelah dia do, haih. Aleeya cuba borak dengan aku time tu, aku yang tak layan dia sangat, aku...masih lagi terluka dengan dia, mungkin. Lepas habis breakfast kitorang g balik rumah aku sebab nak amik barang barang dorang, nak packing g waterfall pulak.

'Kau nak tidur mana malam ni Aleeya?' tanya Ayu 'Sebab aku dengan Ain nak tidur rumah Eza, so kitorang bawak barang terus g rumah Eza'.
'Aku tidur sini je'. Aku masa tu diam je dengar jawapan Aleeya, tak tahu nak bagi reaction apa. By the way, rumah Eza actually masuk dalam lagi, rumah aku depan sikit dekat dengan jalan besar. Ayu dengan Eza rapat sebab tu dia nak tidur sana.
'Ha okay, kitorang gerak g rumah Eza dulu. Nanti before gerak g waterfall kitorang singgah sini pickup korang'.
'Okay'.

Lepas dorang dua g rumah Eza, tinggal aku dengan Aleeya je berdua. Aku pun amik la baju aku, sebab nak g mandi air terjun kan, kena la prepare. Aku campak campak je baju dengan seluar aku dalam bag, ala nanti pakai jugak kan hahahaha.

'You still sama, tak berubah'. Kata Aleeya sambil kemas kan baju aku masuk dalam bag dia. Aku diam je.
'I lapar lagi', kata Aleeya.
'Jap, I g dapur'. Aku pun tengok la apa yang ada, aku pun jarang masuk dapur hahahaha. 'Nah'. Sambil aku hulur kan roti dengan Nutella kat Aleeya.
'Thanks', sambil dia senyum.

After that, kitorang g mandi air terjun. Aku at that time die die jugak la elak kan diri dari duduk or berdiri sebelah Aleeya, I maintain my distance from her. But it's nice la, lama tak gather, happy jumpa dorang balik. Sesi bahan membahan, mengimbau, melongkang semua ada, dorang ni pun still sama macam dulu, masih puaka hahahahaha.

Malam tu, aku suruh Aleeya tidur katil sebelah, katil roommate aku, lagi selesa sorang sorang, tapi dia taknak, nak tidur dengan aku gak. So aku pun buat tindakan yang bijak, aku letak bantal peluk kat tengah hahahaha.

'You tak rindu I ke?' Aleeya membuka bicara.
'Kenapa you tak nak tidur rumah Eza?'
'I nak tidur dengan you. I rindu you'.
'You gila ke apa? You sedar sikit you tunang orang sekarang'.
'I know tapi I sayang you. Kenapa you tak reply text I tak angkat I call?'
'You sedar tak apa you cakap ni? You tahu tak yang kita dah break?'
'I tahu... And I... Don't want it. I don't want to lose you....'
'You jangan mengarut Aleeya. You tidur lah, I rasa you penat sangat nk so sel sel otak you tak berhubung'.
'I really miss you', time tu dia alihkan bantal peluk tu and peluk aku, erat.
'Aleeya, lepas Aleeya. You tunang orang'.
'So what if I tunang orang?' Dia still lagi peluk aku.
'Apa you buat ni salah Aleeya'.
'Apa yang salah? I love you, and I know you still love me. Don't deny it'.
'I.... We're already broke up Aleeya'.
'We can start over again'.
'Aleeya..what are you talking about now? You tunang orang you faham tak.'
'I don't care. I don't want to talk about him. I miss you so much', and... She kissed me. Aku pun sebenarnya, tak mampu nak resist dia, aku still sayang dia. Cuma apa aku buat pun salah, sebab kissing with someone's fiancé.

Three days she here actually makes me so happy. She didn't talk about her fiancé at all, sometimes she show me his text, I just don't bother. It's not my thing to know. After that they all go back to KL and we're back to reality. For me and Aleeya, we start to contact each other back but quit rare la. We'll, dia dah ada tunang, aku salah kalau aku layan dia sangat, and dia pun salah kalau contact aku. Actually in this case, we both wrong.

7 years. Where stories live. Discover now