"Dia dah datanglah."
"Hehe."
Sekumpulan pelajar lelaki menuruni tembok tempat mereka selalu melepak tika waktu rehat.
Mereka berjalan menghampiri seorang pelajar lelaki yang berjalan menghampiri mereka dengan kepala menunduk memandang tanah.
"Mana makanan aku?" Pelajar lelaki yang gayanya seperti ketua kumpulan itu terus memimta.
Pelajar itu teragak-agak menghulurkan makanan remaja lelaki di hadapannya.
Dia membuka bekas makanan itu.
"Aku tak minta benda ni lah." Makanan itu terus dicampak tepat ke muka pelajar lemah itu. Baju seragamnya yang berwarna biru itu terus dikotori dengan warna minyak.
"Berambus!"
Remaja tadi terus berlalu pergi.
Mereka yang lain mentertawakan remaja itu.
"Adui! Lurus bendul betullah. Bodoh pulak tu." Seorang dari mereka berkata.
"Kalau semua warga sekolah macam budak tu, senang betul kerja kita."
Mereka mentertawakan remaja lelaki tadi. Mengejek dan mengutuk sepuasnya.
~~~~~
"Haih." Bajunya yang kotor dari kesan minyak tadi, cuba dibersihkan dengan sabun cuci tangan. Puas disental, kesan minyak itu tetap juga tidak hilang.
"Mengeluh, nampak. Kau dah kenapa?"
Tingkahnya terus terhenti.
"Victor."
"Kau kena buli lagi ke dengan budak-budak tu?" Pelajar bernama Victor itu bertanya penuh prihatin.
"Mana ada." Dia berdalih.
"Habis tu, baju kau tu dah kenapa?" Victor tidak berpuas hati dengan jawapan rakannya itu.
"Tadi, ada budak langgar aku masa beratur dekat kafe." Dia terpaksa menipu.
"Erix, jangan tipu akulah. Aku tak sebodoh tu. Dah la, tak payah nak basuh lagi baju tu. Nanti je kau basuh baju tu dekat rumah. Buat masa ni, kau pakai je baju sukan aku dulu."
"Eh! Tak..."
"Tak adanya. Baju sekolah kau tu dah basah kuyup. Pakai baju sukan aku nanti."
Erix terpaksa mengangguk akur.
"Terima kasih."
"Hmm... Kau tunggu sekejap. Aku ambik baju dekat loker."
Beberapa minit kemudian, Victor kembali kepada Erix. Sehelai baju berwarna kelabu diberikan kepada Eric.
Erix mengambil baju itu lalu terus menyarungnya pada tubuh.
"Maaflah, besar sikit."
"Tak apa. Badan aku yang kecik sangat."
Memang tak dinafikan, tubuh Erix agak kecil dan kurus. Jauh bezanya dengan tubuh Victor yang agak tegap dan menampakkan sisi maskulin remaja itu sebagai seorang lelaki.
"Nanti balik, balik dengan aku sekali. Kalau tak, mulalah budak-budak tu kacau kau."
"Aku balik lambat sikit rasanya. Sebab hari ni giliran aku kemas perpustakaan."
"Tak apa. Aku tunggu kau sampai habis kerja tu."
Erix akurkan saja.
Victor dan Erix sudah bersahabat baik sejak kecil lagi. Disebabkan Erix agak kecil dan lemah, Victor lah yang akan menjadi pelindungnya. Sesiapa yang mengganggu Erix, Victor pasti akan muncul sebagai pembela dirinya.
YOU ARE READING
THE TALE OF DRAKE
FantasyErix seorang remaja lelaki yang lemah dan sering dipergunakan oleh orang sekelilingnya. Dirinya juga turut dikhianati oleh sahabat baiknya. Disebabkan rasa putus asa dengan hidup dan dendam terhadap mereka yang mempergunakan dirinya, Erix mengambil...