→14←

2.4K 380 64
                                    

» Bab 13 «

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

» Bab 13 «

"Omma. Ni lah girlfriend Jungkook. Nama dia Choi Sungyoon," kata Jungkook, cuba memperkenalkan Sungyoon kepada ommanya. Puan Jeon melakar senyuman manis. Cantik sekali, Sungyoon. Sungguh cantik pada matanya. Mesti sopan-santun, baik hati dan semestinya bijak di dapur.

"Wah, cantik betul kekasih hati kamu! Omma berkenan sangat. Sungyoon, rasanya dah boleh kut, kamu panggil auntie dengan panggilan omma." balas Puan Jeon ceria. Matanya tak henti-henti menatap wajah mulus Sungyoon. Sungyoon tergelak. Lengan Jungkook dipegang.

"Omma, saya girlfriend Jungkook bukan kekasih hati," ucap Sungyoon mendiamkan suasana. Puan Jeon gelak hambar, si Jungkook dah menyumpah seranah di dalam hati.

"Haha. Bukan sama je ker kekasih hati dengan girlfriend?"

"Mana sama omma. Girlfriend tu G. I. R. L. F. R. I. E. N. D tapi kalau kekasih hati, omma ejalah sendiri. Panjang. Sungyoon tak suka benda panjang-panjang." Dahi Puan Jeon berlapis-lapis. Air liur diteguk kelat. Mungkin bakal menantunya ingin bercanda. Jungkook menolak dinding mulut dengan lidahnya. Habislah dia lepas ni.

"Ouh macam tu ker? Sebab omma rasa sama je kekasih hati dengan girlfriend. Hm, kamu duduklah dulu dekat sini. Borak-borak dengan Jungkook. Omma nak pergi bancuh air," ujar Puan Jeon. Dia rasa tak senang duduk. Dia tu dah lah tua, tak memasal naik darah tinggi tiba-tiba. Cepat-cepat Puan Jeon berjalan menuju ke dapur.

"Omma!" jerit Sungyoon sambil memanggil Puan Jeon.

"Eh pocong! Alahai, kenapa Sungyoon?" latah Puan Jeon lalu menatap wajah Sungyoon. Sungyoon ketawa kecil.

"Bosanlah cakap dengan Jungkook sebab hari-hari nampak muka Jungkook. Rasa muak sikit. Nak cakap dengan omma. Biar Jungkook buatkan air untuk kita. Kan, Jungkook?" Jungkook melongo. Kepala yang tidak gatal, digarunya kuat.

"Eh tak apa Sungyoon. Omma boleh buatkan. Duduk diam-diam dekat situ." Pesan Puan Jeon lalu bergegas meninggalkan Jungkook dan Sungyoon.

"Perempuan apa yang Jungkook bawa balik ni? Boleh senak jantung aku. Alahai Jungkook, macam dah tak ada orang lain yang patut kamu jatuh cinta." bisik Puan Jeon lalu mengeluarkan jug besar.

Di ruang tamu pula, Jungkook sudah pening lalat. Sungyoon bermain dengan dagu runcingnya.

"Yoon, kan Jungkook dah cakap. Tolong kawal sikit ketidakwarasan awak tu. Omma bila-bila masa je akan cakap yang dia tak merestui hubungan kita. Jungkook, tak nak kelihangan Yoon." luah Jungkook gelisah. Pasti ommanya tidak menyetujui hubungan mereka berdua.

"Omma awak bergurau je tu, sama macam saya. Awak janganlah risau, saya pasti dia akan menyetujui hubungan kita. Halah-halah janganlah takut, Jungkook." Pipi Jungkook dicubit geram. Satu kucupan mendarat di pipi Jungkook.

"Okay. Sekarang pergi dapur, tolong omma saya buat air." Bibir Sungyoon mula menyenget.

"Tolong omma buat air? Em kena buat uji kaji ker. Menyebatikan dua atom hidrogen bersama dengan satu atom oksigen. Wah, bijaknya omma awak bekerja. Mesti gaji besar kan? Lepastu mesti pangkat dia tinggi. Buat H²O." balas Sungyoon membuatkan Jungkook seperti jasad separuh mati.

"Bukan macam tu sayang! Bubuh gula dalam jug, lepas tu kacau dengan air panas, lepas tu letak sesudu sirap, lepas tu letak ais batu, lepas tu susun gelas atas dulang, lepas tu letak jug yang ada air sirap tu atas dulang, lepas tu bawa datang sini," terang Jungkook satu-persatu. Sungyoon mencebik.

"Lajunya awak cakap, baby. Kejap biar saya catat step by step."

Jungkook menolak Sungyoon menuju ke dapur. " Tolong omma buat air dekat dapur! Jangan banyak soal, kalau tak, saya bunuh awak. Pakai baby-baby pula." Ugutan itu membuatkan Sungyoon ketawa mengekek. Entah apalah yang Jungkook buat lawak.

"Okay baby." Kata Sungyoon mengejek.

"Gelilah!"

"Habis awak panggil saya, sayang?"

"Sayang tu kata ganti nama bagi bengong."

"Bengong tu apa?"

"Tak ada apalah, sayang."

💑

"Omma!" sergah Sungyoon dari arah belakang. Bahu Puan Jeon terhincut. Dah datang dah perempuan bendul ni.

"Ya Sungyoon. Kan omma cakap, duduk dekat ruang tamu saja. Tak payah susah-susah datang sini. Kamu kan tetamu."

"Jungkook suruh tolong omma buatkan air. Sungyoon ingat omma nak buat benda kimia. Nak buat air kan kena ada hidrogen dan oksigen. Hm, apa-apa jelah! Omma nak Sungyoon buat apa ni?" soal Sungyoon teruja. Puan Jeon yang memegang botol gula sudah terketar-ketar tangannya.

"Sungyoon nak buat air? Bo... boleh tapi biar omma tanya dulu. Sungyoon kenal gula?"

"Eh mestilah kenal. Benda yang manis-manis tu. Kecik je tuan dia." Balas Sungyoon menerima anggukan daripada Puan Jeon.

"Nah, buatlah air oren ni. Jangan manis sangat sebab Jungkook tak boleh minum manis. Letak gula sikit saja."

"Okay omma. Letakkan kepercayaan pada bahu Sungyoon." Sungyoon mengambil huluran botol gula daripada Puan Jeon. Puan Jeon beralih ke bahagian almari.

"Omma."

"Ya."

"Nak sikit lagi ker? Rasanya dah cukup kut. Sungyoon jamin Jungkook tak akan kena kencing manis." Kata Sungyoon kepada Puan Jeon. Dia mengira sebutir demi sebutir gula yang halus itu. Puan Jeon melopong. Dia pengsan di situ. Ni bukan dapat kencing manis tapi ni dapat sakit jantung. Alahai Sungyoon.

"Eh, omma ni! Mengantuk sangat dah ker, sampai tertidur dekat situ. Omma tak baiklah main bergurau macam ni. Omma, alahai omma ni. Main gurau pula. Ciku cak!"

💭To be continue...

Nak sampai bab berapa ni? Rasanya habis dalam 20 bab kut. Btw ff merapu ini sudah mencecah 1k view. Wahh ramainya pembaca dalam diam. 😂Disebabkan woon ni tak tamak vote, woon akan percepatkan storyline ni.

↪Girlfriend Lurus Bendul↩ ◽ jjk ✔Where stories live. Discover now