Hello, Mister! (Part I)

1.5K 48 0
                                    

“APA  awak  ingat  saya  hadap  sangat  nak  kahwin  dengan  awak?”  soalku  geram.  Dari  awal  tadi  dia  menayangkan  wajah  sinisnya.  Bengang  sangat  agaknya  sampaikan  dia  boleh  memandu  ke  sini.  Hek  eleh!  Apa  dia  ingat  aku  tak  bengang?

“Kalau  dah  tak  hadap,  macam  mana  bapak  aku  boleh  masuk  meminang  kau  tanpa  aku  setuju?  Sebab  kau  tak  hadap  sangat  atau  macam  mana?”  soalnya  sinis.  Aku  bungkam.  Mana  aku  tahu  bapanya  benar-benar  serius  hendak  bermenantukan  aku.  Sudah  aku  nyatakan  semua  kelemahan  aku  tanpa  ada  satu  pun  yang  tertinggal.  Takkanlah  bapa  dia  masih  hendak  bermenantukan  aku? 

Siapa  yang  malang  sangat  hendak  bermenantukan  aku  yang  tak  pandai  memasak,  pemalas  dan  kurang  cerdik  ini?  Semua  aku  cerita  secara  jujur.  Mana  ada  orang  tua  yang  mahu  melihat  anaknya  mempunyai  isteri  yang  seteruk  aku?  Lagi  pula,  aku  tak  tahu  menahu  langsung  tentang  hal  ini.  Sedar-sedar  sahaja,  aku  ditunangkan  tanpa  aku  tahu  sebabnya. 

Aku  baru  lagi  putus  cinta.  Bukannya  mudah  untuk  aku  menerima  cinta  baru.  Sekarang,  aku  sudah  sah  bergelar  tunang  kepada  si  malaun  ini.  Ya,  aku  tahu  pakej  dia  cukup.  Cerdik,  bakal  menyambung  master  pula  lagi  di  UK  sana.  Apa  dia  ingat,  disebabkan  hal  itu,  aku  hadap  sangatlah  nak  bernikah  dengan  dia?  Aku  pun  muda  lagi.  Baru  dua  puluh  tahun.  Masa  depan  aku  masih  panjang.

Sungguh  aku  tak  sangka  bahawa  dia  akan  mencari  aku  sehingga  ke  depan  rumah  sewaku!  Gila.  Tak  pernah  dibuat  orang.  Sebaik  sahaja  aku  keluar  dari  rumah,  dia  menarikku  masuk  ke  dalam  kereta  dan  dia  memandu  entah  ke  ceruk  kampung  mana.  Serius,  aku  ingatkan  aku  diculik  dia  tadi!  Sudah  sampai  di  sini,  dia  memberhentikan  kereta  dan  memaki-maki  aku  dengan  kata-kata  ‘sopannya’. 

“Kau  tau  tak  umur  aku  ni  baru  dua  puluh  tiga?  Kau  ingat  aku  bersedia  ke  dengan  semua  benda  ni?  Oh,  kau  memang  nak  masa  depan  kau  senang,  kan?  Nak  lelaki  yang  ada  degree.  Ops!  Tak  lama  lagi  aku  ambil  master  pulak.  Kau  sukalah  lelaki  macam  aku  ni.  Sekurang-kurangnya  boleh  tanggung  hidup  kau,  kan?  Kau  boleh  hidup  senang  dengan  lelaki  yang  berilmu  macam  aku  ni,  kan?”  soalnya  sinis.  Aku  nak  termuntah  mendengar  tuduhan  tak  berasasnya  itu.

“Puiih!  Hello,  mister...  teruknya  awak  melambung  diri.  Apa  awak  ingat  awak  berjaya  dapat  kerja  yang  sedap-sedap  ke  sekali  pun  awak  ada  master?  Masa  depan,  rezeki  jodoh  itu  semua  kita  tak  tahu  lagi.  Sebab  itulah  awak  tak  boleh  nak  bongkak.  Nanti  kena...  kelepuk  dekat  batang  hidung  sendiri,  awak  jugalah  yang  malu  muka.  Apa  awak  ingat  saya  hadap  sangat  dengan  duit  awak  apa  semua  tu?  Saya  ni  menulis  novel,  kadang-kadang  pendapatan  saya  lagi  tinggi  dari  awak-awak  yang  ada  degree  dan  master  ni.  Tolonglah  jangan  nak  perasan  hebat  sangat.  Nak  muntah  sangat  saya  ni,  tahu tak?!”  kutukku  selamba.  Haaa,  biar  dia  tahu.  Amanda  memang  begini.  Dia  terdiam  sebentar.

“Aku  tak  faham  apa  yang  special  sangat  dengan  kau  ni  sampai  bapak  aku  nak  kahwinkan  aku  dengan  kau.”  Dia  menjelingku  atas  dan  bawah.

“Awak  tanyalah  bapak  awak.  Saya  tak  tahu  apa-apa  juga.  Lagi  tak  sangka,  saya  diikat  dengan  mamat  perasan  bagus  macam  awak  ni.  Sungguhlah  loya.”  Aku  berkata  jujur  sambil  mengurut-urut  tekakku  yang  terasa  loya.  Lantaklah  kalau  dia  nak  terasa  sekali  pun.  Aku  peduli  apa?

“Kenapa  tak  cakap  yang  awak  tak  setuju  saja?”  soalku  kepadanya.

“Sebab  dia  bapak  akulah.  Kau  ingat  senang-senang  aje  aku  nak  cakap  ‘tak’  pada  bapak  aku?  Kau  tu  pulak,  dah  tau  tak  hadap  aku,  kenapa  tak  nak  tolak?”  soalnya  kasar.  Aku  terdiam.  Ada  baiknya  juga  dalam  perangai  tak  semenggah  dia  ni.

“Masalahnya  saya  langsung  tak  tahu!  Sedar-sedar,  bangun  aje  dari  tidur  terus  saya  dipakaikan  gelang  tangan.  Sudahlah  gelang  tangan  bukan  main  berat  lagi!  Bila  saya  tanya  mak,  mak  saya  cuma  cakap,  saya  dah  tak  bebas  macam  dulu  sebab  dah  ada  tunang!  Saya  buka  Facebook,  bapak  awak  cakap  yang  dia  dah  tunangkan  awak  dengan  saya!”  aku  mengeluh.  Ya!  Memang  aku  ceritakan  hal  yang  sebenar.  Minggu  lepas,  begitulah  ceritanya.  Sudahlah  waktu  dia  datang  meminang  tu,  aku  sesedap  rasa  terbongkang  atas  katil  walaupun  sudah  jam  satu  tengah  hari.  Terserlah  perangai  burukku  di  situ.

“Encik,  awak  jangan  risaulah.  Kalau  awak  betul-betul  tak  berselera  dengan  saya  seperti  mana  saya  tak  berselera  dengan  awak, kita  usahakan  sampai  gagal  ye?”  soalku  memujuk.  Entah  apa  penyakit  aku,  terpaksa  memujuk  mamat  senget  ni.  Aku  dengar  dia  mengeluh.

“Jangan  sampai  gagal.  Bapak  aku  kecewa  dengan  aku  nanti.”  Dia  berkata  tenang.  Lebih  baik  dari  nada  sinisnya  tadi.  Maksud  aku,  jauh  lebih  baik!

“Eh!  Awak  boleh  salahkan  saya.  Cakaplah  terus  terang  pada  dia  tentang  saya  yang  tak  selera  dengan  awak  ni.”  aku  berkata  selamba.  Pedulilah  kalau  dia  terasa  ke  apa.  Bukannya  tak  selera.  Orang  gila  saja  tak  berselera  dengan  lelaki  sekacak  ini.  Sudahlah  kacak,  berilmu  pengetahuan  pula.  Tetapi  aku  tak  pandang  semua  itu.  Aku  pandangkan  keselesaan  dan  hati.  Itu  lebih  penting.  Oh  ya,  dan  sikapnya  juga.  Aku  mahu  lelaki  yang  tak  biadab.  Bukan  macam  malaun  ini.

“Tak  boleh.  Aku  kesiankan  bapak  aku.”  Dia  bersuara  tegas.  Aku  mengeluh.

“Saya  muda  lagi...”  aku  menggumam  geram. 

“Aku  pun  muda  lagi.  Bapak  aku  cakap,  lepas  aku  habis  master,  dia  nikahkan  kau  dengan  aku.”  Dia  bersuara  lagi.

“Hak  menikahkan  awak  dengan  saya  ialah  hak  bapak  saya.”  aku  menjelingnya.  Ambil  degree  tapi  hal  itu  pun  tak  tahu  ke?

“Kau  jangan  buat  aku  nampak  bodoh  boleh  tak?  Kau  faham  maksud  aku  kan?”  soalnya  geram.  Aku  tersenyum.  Memang  aku  suka  orang  yang  berlagak  pandai  macam  dia  ni  nampak  bodoh.  Sekurang-kurangnya  tidaklah  aku  terasa  diri  aku  seorang  sahaja  yang  bodoh  di  sini.

“Habis  tu  apa  kita  nak  buat  ni?”  soalku  geram.

“Kau  kena  bercinta  dengan  akulah.”  Jawabnya  selamba.  Automatik  lidahku  terjelir  meluat.  Gelinya!

“Tujuan  awak  datang  sini,  culik  saya  semata-mata  untuk  cakap  benda  mengarut  ni?”  soalku  sarkastik.  Dia  tergelak  sinis.

“Kau  jangan  perasan  sangat  budak!  Aku  pun  tak  sanggup  nak  bercinta  dengan  kau.  Tapi  kau  tentu  malu  bila  keluarga  kau  dapat  malu  kalau  hubungan  kita  tak  menjadi,  kan?”  soalnya  sinis.  Aku  mencebir.

“Pedulilah!”  aku  memandang  ke  luar  cermin  kereta.

“Kau  ni  kerek  dengan  aku  erk?  Asalnya  aku  datang  sini  sebab  aku  nak  tanya  pasal  benda  tu  la.  Asal  pulak  tak  pasal-pasal  aku  kena  jadi  tunang  kau?  Disebabkan  kau  tak  tahu  juga,  aku  maafkanlah.”  Dia  bersuara  selamba.

“Werk.  Saya  minta  maaf  pun  tidak.  Aduh.  Sudahlah,  malam  nanti  saya  ada  kelas.  Hantarkan  saya  balik  sekarang.”  Aku  bersuara.

“Kau  kena  setuju  dulu.”  Dia  mendesak.

“Huh!  Setuju  apa  pulak  ni?”  soalku  geram.

“Cuba  bercinta  dengan  aku.  Tak  adalah  bapak  aku  terkilan  sangat.”  Ujarnya.  Aku  mendengus.

“Yela.  Yela.  Nama  awak  pun  saya  tak  tahu.  Inikan  pulak  bercinta.”  Aku  merungut  perlahan.

“Safwan.”  Dia  berkata  sambil  mula  memandu  semula.  Aku  mendengus.  Safwan.  Ingatkan  ada  nama  lain  yang  lebih  gah  dari  itu.  Sesuailah  dengan  sikap  bongkaknya.

“Sepanjang  kau  di  sini  selagi  kita  belum  nikah,  aku  harap  kau  pandai  setia.  Aku  tak  nak  nikah  dengan  perempuan  yang  tak  setia.”  Dia  berkata  selamba.

“Tahulah!  Entahkan  awak  yang  tak  setia  kat  sana.”  aku  mendengus. 

“Aku  tak  setia  pun,  aku  ada  empat  kuota.  Kau  nak  bising  kenapa?”  soalnya.  Tersentap  aku  dengan  kata-katanya.  Apa  dia  ingat,  semudah  itu  dia  hendak  mencukupkan  kuotanya?  Aku  tak  kisah  selagi  aku  tidak  termasuk  dalam  kuotanya  itu!

Koleksi Cerpen Dekna LeeWhere stories live. Discover now