Hello, Mister! (Part III)

1.1K 51 0
                                    

~Manchester~

“DO  you  mind  if  sit  here,  miss?”  soal  satu  suara.  Aku  mendongak.  Seorang  lelaki  berkaca  mata  yang  berbingkai  tebal  menegurku.  Agak  tampan  pada  mataku.  Badan  pula  kurus  tinggi  dan  berpakaian  kasual. 

Pada  aku  selekeh  kalau  lelaki  yang  memakai  t-shirt  di  dalam  dan  dilapis  dengan  kemeja  kotak-kotak  lengan  panjang  yang  dibiarkan  tidak  berbutang  begini.  apa  dia  ingat  dia  itu  Robert  Pattinson  ke?  Meloyakan.  Rambut  pun  boleh  ganti  Hafiz  Awan  Nano  dah.  Agak  panjang. 
Aku  rasa  dia  ni  orang  Melayu.  Muka  Melayu,  kulit  pun  Melayu...  mungkinlah.  Slang  dia  bercakap  Inggeris  pun  ada  gaya  orang  Melayu  yang  menuturnya.

“Miss?”  soal  dia  lagi.  Aku  terkejut  dengan  sapaannya  itu.  Alamak.  Lama  sangat  ke  aku  duk  pandang  muka  dia?

“Duduklah.”  Aku  mencuba  nasib  dengan  berbahasa  Melayu.  Dia  mengangguk-anggukkan  kepalanya  dan  melabuhkan  punggungnya  ke  sebelahku.

“Thanks.  Ramai  betul  orang  hari  ni.  Sampai  tak  ada  tempat  nak  duduk.”  Jadi,  ya.  Dia  orang  Melayu.  Aku  memandang  ke  sekitar  Starbucks.  Ya.  Ramai  sungguh  orang.

“Ya.  Mungkin  sebab  ramai  yang  lapar  pada  waktu  ni.”  Jawabku  bersahaja.  Dia  tersenyum  dan  mengangguk-anggukkan  kepalanya.

“By  the  way,  saya  Daniyal.”  Dia  menghulurkan  tangannya.  Aku  hanya  mengangguk  dan  tersenyum.
“Amanda.”  Balasku  pendek  tanpa  menyambut  tangannya.  Dia  tersenyum  dengan  mengetap  bibir  bawah.  Tangan  kembali  dijatuhkan.

“Amandaniyal.”  Gumamnya  perlahan.

“What?”  soalku.  Soalan  yang  lebih  kepada,  kenapa  nak  gabung  nama  tu?

“Nothing.  Jemput  makan.  Bismillah.”  Dia  membaca  doa  tanpa  menghiraukan  aku  yang  masih  tertanya-tanya  ini.  Orangnya  mudah  sekali.  Macam  dah  kenal  lama  saja  lagaknya.  Roti  bungkus  dikunyah-kunyah  tanpa  rasa  bersalah.  Aku  tidak  makan.  Hanya  memerhati  lagaknya  sahaja.

“Amanda,  awak  ni  student  ke?”  soalnya.  Aku  menggeleng-gelengkan  kepala.  Student  celah  mana?  Rajin  sangatlah  aku  nak  sambung  pelajaran  sampai  ke  sini.  Dah  nama  pun  pemalas,  memang  kekal  menjadi  pemalaslah.

“Nope.  Tourist.”  Jawabku  pendek.

“Oh!  So,  berjalan-jalan  cari  pengalamanlah  ni?”  soalnya  yang  sudah  mula  menyedut  minuman.

Sorta.  Dan  awak?”  soalku  kembali.
“Saya  bekerja  sambil  belajar  dekat-dekat  sini.”  Jawabnya  pula.

“Oh  wow.”  Rajinnya  dia  nak  bekerja  sambil  belajar.  Kalau  aku  dulu,  jangan  harap  nak  bekerja  part-time.  Pemalas  punya  pasal.  Kenapalah  baru  sekarang  aku  sedar  betapa  kritikalnya  tahap  pemalas  aku?  Memalukan  betul!

“Wow  what?”  soalnya.

“Takde  apalah.  Erm...  Baiklah.  Daniyal.  Saya  balik  dululah.”  Aku  bangun  meminta  diri.  Malas  nak  berbual  lama.  Maklumlah,  aku  ini  spesies  orang  yang  kurang  percaya  pada  lelaki  lagi.  Lagi  pula,  aku  tidak  selesa  berbual  berdua-duaan  dengan  seorang  lelaki.  Yang  aku  tak  kenal  pula  tu.

“Hey.  Tunggulah.  Air  awak  tak  habis  lagi  tu.  Duduklah  sini  lepak-lepak  dengan  saya.”  dia  menarik  begku  agar  aku  kembali  duduk.

“Hello,  mister. Saya kenal  awak  pun  tidak.”  Aku  bercekak  pinggang.  Bajet  dia  kenal  aku  saja.  Menyampah!

“Kan  baru  kenal  ni  tadi?”  jawabnya  selamba.

“I  mean...”

“I  know  what  you  mean.  Duduklah.  Saya  tak  makan  orang.  Saya  tak  jahat  juga.  Jadi,  jangan  risau.  Duduk  kat  sini.  Awak  ingat  senang  ke  bagi  saya  nak  tegur  orang,  Lebih-lebih  lagi  seorang  perempuan  macam  awak?”  soal  Daniyal  dengan  sinis.  Apa  maksud  dia?  Eh!  Dia  ni.

“Hello,  mister.  Kata-kata  awak  ni  dah  macam  nak  menghina  tahu  tak?”  Aku  memberi  amaran.  Macamlah  aku  tidak  layak  ditegur  sesiapa.  Sangat  teruk!  Ini  satu  penghinaan.

“No,  I  mean.  Saya  tak  banyak  bercakap.  Maksud  saya,  saya  langsung  tak  bercakap  dengan  orang  selain  housemates  saya  dan  juga  rakan  sekelas  saya.  Dan  sekarang...  awak.You  should  be  proud  of  yourself.  Berjaya  buat  saya  bercakap  dengan  awak.”  dia  menerangkan  hal  yang  sebenar  dengan  tenang  sekali.  Huh!  Nak  berbangga  pasal  apa  pula?  Hanya  kerana  dia  bercakap  dengan  aku?  Tak  masuk  akal!

“Oh.  Kenapa  awak  tak  banyak  bercakap?  Sebab  awak  tak  suka  bercakap  ke?”  soalku  yang  kembali  melabuhkan  punggung  ke  kerusi  tadi.  Sengaja  aku  menyoalnya  sinis  begitu.  Orangnya  bajet  bagus  benar.

“Saya  takut  ilmu  yang  saya  pelajari  hilang  begitu  sahaja.”  Jawabnya  sambil  menayang  sengih  ‘just  kidding’.  Perasan  bagus  lagi  dia!

“Seriuslah.”  Aku  sudah  mula  rasa  nak  marah  dengan  orang  yang  banyak  main-main  begini.  Mukanya  memanglah  serius  tetapi,  jawapan  yang  dia  gunakan  sangatlah  kartun!

“Saya  cepat  menyampah  bila  bercakap  dengan  orang. That’s  why  I  don’t  talk  much.”  Jawapannya  begitu  bersahaja.  Oh,  jadi  kalau  dia  bercakap  dengan  aku  ni  nanti,  dia  akan  mula  rasa  menyampahlah?

“Kejap  lagi  awak  menyampah  nak  bercakap  dengan  saya  pulak.  Lebih  baik  saya  blah  cepat-cepat.”  Aku  kembali  ingin  bangun  tetapi  dia  melayangkan  tapak  tangannya  agar  aku  tidak  bangun. 

“No.  Jangan  pergi.  Duduk  sini.  Saya  menyampah  bercakap  dengan  orang  kaki  auta.  Tak  pun  perempuan  gedik-gedik  nak  cari  perhatian.  Buat  masa  ni,  awak  tak  tergolong  dalam  kumpulan  tu  so...  saya  tak  rasa  menyampah.  At  all...”  Tidak  jadi  hendak  meninggalkan  dia  di  situ...  aku  kembali  duduk.

“Kenapa  awak  tegur  saya?  Maksud  saya,  kalau  awak  nak  tempat  duduk,  awak  boleh  minta  nak  duduk  dengan  mat  saleh  kat  sana.  Dia  pun  seorang  diri.  Orang  tu  pun.  Sendirian  juga.  Ha,  yang  minah  saleh  hot  tu.  Seorang  diri  juga.”  Aku  memuncungkan  mulut  ke  arah  setiap  orang  yang  aku  tunjuk. 

Dia  ikut  memandang  ke  arah  orang  yang  aku  maksudkan  dan  kemudian,  dia  mencebirkan  bibirnya.  Seperti  tidak  berminat  hendak  duduk  bersama  orang-orang  yang  berseorangan  yang  aku  tunjukkan  tadi.  Agaknyalah.

“Okey.  Saya  pergi  dekat  awak  ni  bersebab  tahu?  Sebabnya,  inilah  kali  pertama  saya  nampak  seorang  gadis  yang  minum  dekat  Starbucks  tanpa  ambil  gambar  cawan  Starbucks  dan  uploaddekat  laman  sosial.  Awak  tak  pegang  handphone  pun  sebaliknya  hanya  menekuni  buku  awak  tu.  Awak  seorang  yang  rare.  Lagi  satu,  saya  nampak  aura  lone  ranger  awak.  Jadi...  why  not?  Saya  pun  lone  ranger  juga  dekat  Manchester  sini.”  Dia  berkata  selamba.  Maknanya,  dia  perhatikan  aku  dari  tadilah  ni?Stalker! 

Aku  memandang  diari  yang  lebih  kepada  jurnal  di  tanganku  ini.  Buku  ini  menyimpan  segala  catatan  tempat-tempat  yang  aku  pergi.
Setelah  berbual  lama,  barulah  aku  tahu  bahawa  Daniyal  ini  sudah  berusia  dua  puluh  sembilan  tahun!  Sedang  sambung  PhD.  Gila.  Otak  apa  yang  dia  ada  ni?  Kalau  aku,  takat  Diploma  pun  dah  semput  otak  nak  belajar.  Sayangnya,  di  usia  dia  sepatutnya  dah  menikah.  Dah  tua  tu.  Sibuk  sangat  dengan  pengajian  sampai  mengabaikan  masa  depan  berkeluarga.  Kasihan  dia...

Selepas  makan,  dia  menghantarku  pulang  dengan  berjalan  kaki.  Maklumlah,  motelku  dekat  sahaja.Kami  berbual  dan  sempatlah  bertukar  nombor.  Tak  sangka,  apa  yang  dia  katakan  tadi  ada  benarnya.  Kami  terserempak  dengan  seorang  pelajar  sekelas  dengan  Daniyal.  Gadis  Melayu.  Dia  menegurku  sesuatu  yang  berbunyi  seperti  ini;

“Tahniah!  Awak  berjaya  buka  mulut  dia!”.  Maknanya,  memang  betullah  dia  jenis  payah  bercakap  dengan  oranglah!  Nak  tergelak  aku  mendengarnya.  Ada  juga  jenis  orang  yang  payah  buka  mulut.  Ada  emas  ke  apa  dalam  mulut  dia,  entah?

“Terima  kasih.”  Ucapku  sebaik  sahaja  kami  sampai  ke  depan  motel  tempatku  menyewa.

“Sama-sama.”  jawabnya  sambil  menggaru-garu  belakang  telinga.  lama  kami  berdiri  berhadapan.  Aku  tak  tahu  nak  kata  apa.  Dia  pun  macam  nak  cakap  sesuatu  tetapi  tak  terluah. 

“So...”  aku  ingin  meminta  diri  sebenarnya  tetapi  rasa  macam  biadab  pula.

“Erm...  apa  kata,  saya  bawak  awak  bersiar-siar  di  sekitar  sini?  Mesti  awak  tak  tahu  sangat  selok-belok  kat  sini  kan?”  soalnya.  Aku  mengangguk.  

“Bila?”  aku  kembali  membalas  dengan  soalan.

“Besok?”  soalnya.

“Erm...  okey  jugak.”  Jawabku  kekok.

“Awak  datang  sini  pun  secara  lone  ranger.  Jadi  apalah  salahnya,  saya  temankan  awak.”  katanya.  Bergurau  lagi.

“Simpati  saja  bunyinya.”  Aku  mencebir.

“Saya  berguraulah.  Besok  saya  pinjam  kereta  housemate  saya.  Saya  bawa  awak  jalan-jalan  kat  sini.  Bersiap  awal  tahu?  Pagi  saya  datang.  Erm...  Thanks  temankan  saya  makan  tadi.”  Ucapnya.  Aku  angguk.  Aku  terpaksa  teman  dia! 

Koleksi Cerpen Dekna LeeWhere stories live. Discover now