Hello, Mister! (Part II)

1.1K 51 0
                                    

Dua  tahun  kemudian...

“AMANDA...”  panggil  satu  suara.  Aku  mengeluh.  Tak  lain  tak  bukan  itu  suara  mak,  semua  sibuk  hendak  aku  menyambut  kepulangan  lelaki  bongkak  itu.  Sungguh  aku  tak  kuasa  hendak  menyambutnya.  Janji  untuk  bercinta?  Tak  ada  langsung.  Lelaki  itu  mendiamkan  diri  serta-merta  setelah  dia  ke  UK.  Macam  orang  lupa  diri  pula.  Entah-entah  kena  culture  shock  kat  sana.
Aku  langsung  tidak  boleh  berkawan  dengan  mana-mana  lelaki  disebabkan  mak  dan  abah  tidak  habis-habis  hendak  mengingatkan  aku  yang  aku  ini  tunangan  orang.  Sungguhlah  menggelikan  tekak  aku!

“Apa  lagi?”  soalku  tidak  senang.

“Tunang  kau  balik  hari  ni.  Pergilah  sambut.”  Mak  mengarahkan  aku  untuk  menyambut  kepulangan  malaun  bernama  Safwan  itu.  Sungguhlah  tak  rela  aku  menurutnya.  Bukannya  ada  orang  yang  lambung  dia  sampai  aku  nak  kena  sambut  bagai.

“Bapak  dia  ada.  Adik  dia  pun  ada.”  Aku  memberi  alasan.

“Tak  sama  dengan  Manda...”  abah  bersuara  lembut.  Hmm.  Setelah  dipujuk  hampir  sejuta  kali,  akhirnya  aku  menurut  jugalah.  Aku  menurut  disebabkan  tidak  terdaya  hendak  mendengar  bebelanmak  dan  abah  lagi.  Kunci  kereta  Myvi  yang  berwarna  sama  dengan  Bumblebee  itu  aku  capai.  Kereta  yang  aku  mampu  beli  setelah  mengumpul  wang  royalti  yang  aku  dapat.
Aku  yang  dulu  dengan  aku  yang  sekarang  masih  tidak  berubah.  Tetap  pemalas,  tidak  pandai  masak  dan  sebagainya.  Cuma  satu  yang  berubah,  gaya  aku.  Aku  sudah  tidak  berpakaian  selekeh  lagi.  Semenjak  merasa  untuk  memegang  banyak  duit,  gaya  harus  aku  titik  beratkan.  Tambahan  pula,  aku  semakin  dikenali.  Tak  mahulah  ada  gosip-gosip  buruk  tentangku.


“HAAA!!  Tu  dia  agaknya!!”  adikku  bersuara  teruja.  Aku  memandang  ke  arah  si  lelaki  yang  sedang  berjalan  segak  ke  arahku.  Wow!  Memang  dia.  Dia  juga  nampaknya  sudah  berubah.  Gayanya,  dan  segala-gala  tentangnya...  dia  nampak  baru.  Segak,  katang...  bergaya.

“Kau  berdua  yang  datang  ambil  aku?”  soalnya.  Kasar,  sama  seperti  dulu.  Itulah  yang  mematikan  rentak  ‘rock  kapak’  yang  menemaninya  sepanjang  dia  melangkah  tadi.  Kenapalah  sikap  kereknya  yang  itu  tidak  berubah?  Aku  angguk.

“Kau  dah  berubah...”  komennya.  Aku  angguk  dan  memandang  diriku.  Memang  aku  sudah  berubah.  Rambutku  juga  sudah  semakin  panjang.  Tidak  lagi  memakai  kaca  mata  sebaliknya,  aku  hanya  memakai  contact  lens. 

“Masuklah  cepat.”  Aku  mempelawanya  masuk  ke  Bumblebee  aku.  Sekejap  lagi  aku  kena  bawa  dia  pulang  ke  rumah.  Bapak  dia  hendak  datang  ke  rumah  dan  membincangkan  soal  kami.

“Kejap!”  dia  menghalang.  Aku  mendengus.  Nak  apa  lagi?

“Baby!  You  tinggal  I!”  rengek  satu  suara.  Aku  membuntangkan  mata.  Mata  adikku  lebih-lebih  lagi  terbuntang  besar. 

“Sayang...  you  ni  asyik  lewat  aje.”  Aku  berpandangan  dengan  adikku.  Benar  dugaanku.  Dia  curang  di  belakangku.  Tak  guna  punya  lelaki!  Depan  aku  aje  dia  menggedik  dengan  perempuan  itu?  Inilah  bakal  menantu  yang  mak  abah  aku  agungkan  sangat  tu.  Puihhh!  Buruk  sangat  perangainya.

Sepanjang  memandu,  aku  hanya  mendiamkan  diri.  Adikku  juga  begitu.  Kalaulah  aku  bersendirian  tadi,  mahu  juga  aku  menangis  sakan.  Walaupun  tiada  perasaan  cinta,  tapi  sungguh  hatiku  terkilan.  Rasa  terhina  sungguh  aku  dibuatnya.

“Kena  balik  rumah  kau  dulu  ke,  Manda?”  soal  Safwan.

“Ha  ah.  Mak  abah  nak  jumpa.  Bapak  awak  ambil  awak  dekat  rumah  nanti.”  Beritahu  aku  yang  cuba  beriak  selamba.  Benci  mendengar  perbualan  mesra  mereka  yang  bukan  main  manja  lagi  tu.  Sungguh  aku  rasa  loya.


“ABAH,  Wan  dah  buat  keputusan.  Wan  tak  nak  teruskan  lagi  pertunangan  ni.  Wan  dah  ada  Lita.  Wan  cintakan  Lita.”Aku  tak  terkejut  dengan  keputusan  Safwan  itu.  Langsung  tak  terkejut  kerana  aku  sudah  menjangkakannya  dari  awal.  Mak  aku  sudah  mengusap  bahuku.  Cuba  menenangkan  aku  yang  sememangnya  sudah  bertenang  ini.
Sebaik  sahaja  dia  menuturkannya,  Pak  Cik  Din  mengurut  dada.  Terkejut  mungkin.  Perbalahan  terjadi.  Aku  memandang  Lita.  Dia  menjelingku.  Lah!  Baru  cadang  nak  senyum  dekat  dia.  Sombong.  Bukan  boleh  bawa  ke  mana  juga  sikapnya  itu.  Perbalahan  masih  berlangsung.  Sesekali  aku  menyelit.  Aku  bersetuju. 

Setelah  mencapai  kata  sepakat,  aku  dan  Safwan  sah,  putus  tunang.  Aku  melepaskan  nafas  lega.  Sungguh  aku  lega  kerana  aku  akhirnya  bebas!  Memang  dari  dulu  lagi  aku  minta  untuk  dia  memutuskan  hubungan  ini  namun  dia  yang  terlalu  sibuk  ingin  menjaga  hati  abahnya.  Penyudahnya?  Serupa  juga.  Dia  dah  bazirkan  masa  aku!  Dua  tahun!  Tipulah  kalau  aku  tak  terkilan. 
Sudahlah  ramai  lelaki  yang  mendampingiku  di  waktu  itu.  Dan  apa  yang  aku  mampu  buat  selain  menolak  mereka  kerana  statusku  itu?  Sekarang?  Pedih!  Aku  menanggalkan  gelang  emas  itu  lalu  kuserah  semula  kepada  bapa  Safwan.  Walaupun  dia  menolak  untuk  menerimanya,  aku  tetap  mendesak.  Aku  tidak  mahu  ada  satu  pun  perkara  yang  membuatkan  aku  ingat  pada  si  malaun  ini  lagi.  Aku  tak  mahu.
Sesudah  mereka  meminta  diri,  aku  hanya  menunggu  ibu  bapaku  untuk  masuk  ke  rumah  semula.

“See?”  soalku  pendek.

“Mak  abah  minta  maaf.”  Mak  abahku  meminta  maaf. 
Aku  tersenyum  sinis.  Bukan  nak  tunjuk  berlagak  dengan  mak  abah  tetapi  aku  pernah  katakan  dulu,  jangan  disebabkan  tahap  pelajaran  anak  Pak  Cik  Din  itu  menyebabkan  mereka  menerima  pinangan  tanpa  pengetahuanku.  Mak  abah  mati-mati  berkata  semua  akan  okey.  Lihatlah  betapa  membazirnya  masa  dua  tahun  aku?

“Bukan  boleh  putar  balik  masa.  Amanda  tak  marah  kat  mak  abah.  Hanya  terkilan  aje.  Dia  buat  Amanda  rasa  terhina  sangat.  Maksud  Manda,  sangat-sangat  terhina.  Kalau  dia  putuskan  secara  baik,  tanpa  bawak  balik  betina  tu,  Manda  tak  kisah,  mak.  Manda  betul-betul  tak  boleh  terima  cara  dia  malukan  famili  Manda.”  Aku  mengeluh  berat.

“Kami  bertanggung  jawab  pada  benda  yang  dah  berlaku.”  Abah  menyatakan  kekesalannya.

“Mak,  abah.  Manda  minta  maaf.  Lepas  ni,  soal  jodoh...  biarlah  Manda  sendiri  yang  tentukan.  Manda  nak  tentukan  jodoh  Manda  sendiri,  please?”  soalku  meminta  izin.  Mereka  berdua  tertunduk.  Lambat-lambat  mereka  menganggukkan  kepala.

“Kami  cuma  nakkan  yang  terbaik  untuk  Manda.  Tak  sangka,  dia  buat  macam  tu...”mak  bersuara  kesal.  Aku  tersenyum  sinis.  Sekarang,  masing-masing  dah  tahulah,  bukan?  Tak  mengapalah.  Aku  malas  nak  cakap  apa-apa  lagi.  Buat  sakit  hati  saja.

“Amanda  perlukan  masa,  mak...  abah.  Izinkan  Manda  tenangkan  fikiran  Manda.”  Aku  meminta  izin. 
Mak  dan  abah  berpandangan  sesama  sendiri.  Aku  tahu  mereka  faham  maksud  ‘tenangkan  fikiran’  aku  itu.  Aku  mahu  pergi  ke  satu  tempat.  Jauh  dari  sesiapa. Aku  tahu,  inilah  kesempatan  terbaik  untuk  aku  mendapat  keizinan  mereka.  Jika  mereka  rasa  bersalah,  pasti  segala  permintaan  aku,  mereka  turutkan  walaupun  dengan  berat  hati.  Itulah  mak  dan  ayahku.

“Baik  Manda.  Mak  abah  faham  maksud  Manda.  Manda  nak  ke  mana?”  soal  abah.  Lega.  Mak  dan  abah  membenarkan  aku. 

“Manda  nak  melancong  ke  mana-mana.  Mak  ingatkan  impian  Manda  dari  kecil?  Nak  menjelajah  dunia  ini  dengan  duit  hasil  titik  peluh  Manda  sendiri?”soalku.  Perlahan-lahan  emak  dan  abahku  mengangguk.  Tentu  sekali  mereka  ingat.  Aku  kerap  menyatakan  mereka  hasratku  itu.  Wajah  mak  dan  abah  semakin  keruh.  Seperti  tidak  merelakan  pun  ada. 

“Manda  jaga  diri.  Jangan  lupa  hari-hari  telefon  mak.”  Pesan  mak.  Maknanya,  aku  benar-benar  dapat  pergi  ke  sanalah.  Wajah  emak  menunjukkan,  bila-bila  masa  sahaja  dia  akan  menangis. 

“Mak  marah  kalau  Manda  buat  balik  mat  saleh  sebagai  bakal  suami?”  soalku  cuba  bergurau  dengan  senyuman  hambar.  Segaris  senyuman  muncul  di  bibir  mak  dan  abah.

“Manda...  Manda...  mak  kena  tengok  dululah  macam  mana.”  Jawab  mak  bersama  senyumnya.

Koleksi Cerpen Dekna LeeWhere stories live. Discover now