LEKA berborak. SMS masuk. Sudah sms ketiga. Aku tepuk dahi! Jam dah pukul dua suku! Alamak. Macam mana aku boleh tak perasan pada mesej masuk? Macam mana boleh tak perasan pada jam?
Aku buka mesej Ella dengan rasa bersalah.Abang.. kata nak call. Ella tunggu ni.
Aku garu kepala dan telan air liur. Alamak! Kasihannya sayang aku...
Sms kedua pula aku buka.Abang.. jangan cakap abang lupa lagilah...
Sms ketiganya berbunyi;
Dah agak. Mesti abang lupa. Takpelah bang.
Ella tak patut percaya cakap abang tadi.
Ella tak tahan sangat ni. Mata dah mengantuk. Bye.Aku balas sms dia.
Tidak sayang. Kejap. Otw nak balik..Dia tidak balas. Aku tahu dia merajuk. Hmm. Aku meminta diri untuk pulang. Aku dah gila bersalah dengan Ella. Kalau sekali dua aku buat dia macam ni tak apa. Ini dah kali ke berapa ratus entah.
“ELLA,” aku panggil lembut. Dia di hujung talian senyap. Sesekali terdengar dia tarik hingus, sok sek sok sek. Menangis. Aku selalu buat dia menangis.
“Sayang...” aku cuba memujuk sebab memang dah terang-terang salah aku. Makin kuat pula bunyi sok sek dia. Aku bukan terror bab-bab memujuk ni. Fail betul! Kan dah parah anak dara orang menangis aku kerjakan?
“Sayang... abang dah telefon ni. Janganlah diam aje,” kalau aku pujuk macam ni depan adik-beradik aku, memang dah kena pelangkung dah. Tak pandai beromantik langsung dan... memang betul! Aku memang tak pandai memujuk dan cakap romantika bagai ni. Cara aku cukup sempoi. Tak nak henti menangis, aku diam. Nak menangis sampai besok, aku dah tak nak pujuk. Lantak kau oranglah!
“Abang jahat,” alolo comel betul! Aku yang cair dengar suara dia menangis macam tu. comelnya. Kalaulah dia tahu betapa aku sayangkan dia...
“Mana ada?!” aku membantah. Ada patut dia kata aku jahat? Memang nak kena budak Ella ni.
“Ada!” dia membentak di hujung talian sana. Aku dah nak tergelak. Suara dia makin perlahan. Menangis lagi!
“Sorry sikit eh? Abang tak jahat. Baik okey?” aku membantah. Pandai aje dia auta. Masa bila entah aku jahat? Aku mana ada buat benda bukan-bukan pun kat sini.
“Ya! Cuba cakap, ini kali ke berapa dah abang mungkir janji? Cuba cakap?” dia di hujung sana menanyakan soalan yang membuatku terdiam lama. Entahlah. Sejujurnya aku tak pernah kira tetapi... aku tahu. Sudah lebih sepuluh kali aku memungkiri janji.
“Err. Kejap abang ingat semula,” aku terdiam dan cuba menghitung sebanyak mana telah aku memungkiri janji.
“Kejap abang ingat semula? Ingat semula?!!” dia menekan kuat. Nyaring suaranya melengking ke telinga aku. Aku jauhkan telefon yang melekap kat telinga aku. Boleh pecah gegendang dengar dia menjerit. Lepas tu aku rapatkan balik ke telinga.
“Do you know how anoyying you are, bang?! You can never count your mistakes because they were too much! I’m done with you, abang!” jerkah Ella lagi. aku dah gosok telingga berkali-kali. Marah betul nampaknya ni.
YOU ARE READING
Koleksi Cerpen Dekna Lee
Ficción GeneralKoleksi cerpen Dekna Lee dari blog yang dimasukkan ke sini atas permintaan beberapa pihak. 🚫 Dilarang plagiat Cerpen ini belum diedit. Harap bersabar baca tulisan tunggang langgang. Enjoy! ♥️ When I Was Your Man ♥️ Hello, Mister! ♥️ Fathea