Fathea (Part I)

1.4K 37 0
                                    

“NUR  FATHEA!  Where  are  you  going?  Dah  malam  ni.  Belajar duduk  di  rumah,  bersama  dengan  keluarga.”  suara  Encik  Zahari  melengking  memanggil  anak  daranya.  Thea  berpaling.  Muka  selamba  ditayang.  Sedikit  pun  tak  ada  rasa  takut  dengan  papanya. 

I  don’t  have  time  for  that.”  Selamba  saja  mulutnya  membidas.  Dia  menjeling  satu  persatu  wajah  di  hadapannya.  Papanya,  mamanya  dan  juga  Fathin.  Meluat  dia  untuk  terus  berhadapan  dengan  wajah-wajah  itu.  Lebih  baik  dia  bershisha  bersama  kawan-kawannya.  Ada  baiknya  juga.  Sekurang-kurangnya,  dia  tak  sakit  hati.

“Kenapa  semakin  hari  Thea  semakin  kurang  ajar  dengan  mama  papa?  Dengan  kakak  Thea  sendiri?  Ini  mesti  pengaruh  rakan  ni!”  Encik  Zahari  mengamuk.  Thea  memandang  Fathin  sinis.  Tentu  Fathin  seronok  bila  melihat  dia  dimarahi  mama  dan  papa  mereka.

“Bagi sebab  kenapa  Thea  perlu  duduk  di  rumah?”  Thea  memeluk  tubuh.

“Mama  dan  papa  takut  Thea  rosak...”  mama  Thea  cuba  untuk  berlembut  dengan  Fathea.  Kekasaran  akan  menyebabkan  anaknya  lebih  memberontak.  Itu  apa  yang  ada  di  fikirannya.

“Duduk  berkurung  dalam  rumah  pun  rosak  juga,  mama.  Tahu  tak  tentang  tu?”  soalan  Thea  semakin  sinis.  Fathin  menggeleng-gelengkan  kepalanya  mendengar  jawapan  penuh  berani  dari  adiknya.  Thea  menjelingnya.  Penuh  dengan  rasa  benci.  Encik  Zahari  pula  nyaris  hilang  pertimbangan  untuk  menampar  mulut  lancang  itu  tetapi  cepat-cepat  dihalang  isterinya. 
Fathin  sudah  menangis  bila  melihat   Puan  Naura  sudah  mengurut  dada.

“Thea...  dah  lama  kita  tak  ada  masa  sesama  kita.”  Puan  Naura  masih  cuba  memujuk  anaknya  yang  keras  kepala  itu. 

“Yeah.  Mama  dan  papa  sedar  tak  siapa  puncanya?”  sinis  sekali  soalan  Fathea  membuatkan  Encik  Zahari  sudah  hilang  sabar  lalu  ditampar  pipi  anaknya. 

“Papa!  Jangan  pukul  Thea!”  Fathin  menangis  dan  memeluk  bahu  Fathea  dari  terus  dipukul  papa  mereka. 

“Ke  tepilah  kau,  perempuan!  Menyibuk  aje!!”  jerkah  Fathea  geram  lantas  menolak  Fathin  jatuh.  Bersungguh-sungguh  papa  dan  mamanya  membantu  Fathin  bangkit.  Dia  segera  berjalan  keluar  dengan  rasa  sakit  hati  yang  melampau. 

“Salah  kita  ke  bang?  Kita  yang  kurang  beri  perhatian  pada  dia...”

“Salah  apa?  Fathin  tak  begitu  pun?”  Encik  Zahari  mendengus.  Esakan  Fathin  semakin  menggila  mendengar  dirinya  diagungkan  daripada  adik  kembarnya.  Fathea  pasti  akan  semakin  membencinya. 

“EFFFF  you!”  jerkah  Fathea  bila  telinganya  menangkap  bunyi  bingit  dari  seorang  pemandu  lelaki  yang  langsung  tiada  hati  perut.  Siap  dia  layangkan  kedua  jari  tengahnya  lagi. 

Macamlah  tak  boleh  nampak  yang  lelaki  tua  ini  tak  boleh  nak  berjalan  laju?  Fikirnya  dengan  geram.  Kalau  tidak  memikirkan  dia  sedang  membantu  orang  tua  itu  menyeberang  jalan,  sudah  pasti  dia  pergi  pecahkan  cermin  kereta  lelaki  itu  dan  menghayunkan  penumbuknya.  Dasar  mata  buta. 

“Woi  awat  hang  kurang  ajar  sangat?!”  jerkah  si  pemandu  yang  membuka  tingkap  kereta. 

“Yang  kau  tu  pulak  tak  kurang  ajar?!  Buta  ke  mata  tu?  Tak  boleh  nak  timbang  rasa  bila  orang  tua  nak  melintas?  Otak  letak  dekat  anu  ke?!”  jerkah  Thea  lagi. 

Koleksi Cerpen Dekna LeeWhere stories live. Discover now