Firlana (Part I)

1.2K 32 0
                                    

MATAKU  berat  untuk  dibuka.  Tetapi  silau  cahaya  semakin  galak  memedihkan  mata.  Aku  cuba  menggeliat  tetapi  tubuh  rasa  ditindih  dengan  benda  berat.  Aku  meraba-raba  tangan  ke  perut.  Ada  tangan  lain  yang  memelukku.  Suamiku  agaknya.  Eh?  Aku  mana  ada  suami!!! 

Cepat-cepat  aku  celikkan  mata.  Wajah  Fir  begitu  dekat  dengan  wajahku.  Hampir  seinci  saja  jarak  kami.  Bibirku  mula  terketar-ketar. 

"Syaitan!  Bangun!"  pekikku  kuat  bersama  air  mata.  

Mungkin  akibat  terkejut  dengan  jeritanku,  dia  tercelik.  Kaki  yang  menghempap  betisku  dialih.  Dia  terpinga-pinga  melihat  keadaannya  sendiri  yang  tidak  berbaju.  Kemudian  dia  tenung  dada  aku  yang  sudah  aku  tutup  dengan  kain  selimut  ini. 

"Kenapa  kau  buat  aku  macam  ni?  Apa  salah  aku  dengan  kau?"  tangisku.  Dia  menggosok-gosok  mata.  Kening  berkerut-kerut. Tanpa  memperdulikan  dia  yang  tidak  berpakaian  itu,  dia  bangkit.  Kepala  digaru-garu,  seluar  disarung.  Aku  memandang  ke  tempat  lain. 

"Kenapa  mesti  aku  yang  jadi  mangsa  kau?  Kenapa  tak  awek-awek  kau  yang  lain.  Fir?  Aku  tak  pernah  kacau  hidup  kau.  Kau  tak  boleh  ke  tengok  aku  tenang?"  tangisku  lagi. 
Tiba-tiba  rasa  hidup  aku  musnah.  Angan  yang  aku  bina  musnah.  Aku  nak  memegang  gelaran  anak  dara  pada  hari  perkahwinan  aku  nanti. Sekarang  semuanya  telah  tiada.  Aku  begitu  yakin  sekali.  Aku  dapat  rasakannya. 

Dia  yang  hanya  berseluar  itu  merenung  aku.  Mulut  masih  diam.  Dia  memandang  aku  dengan  penuh  simpati.  Kenapa  perlu  pandangan  itu  kalau  dia  sendiri  yang  merosakkan  aku?  Kemudian,  dia  duduk  di  atas  katil.  Kepala  digaru-garu  lagi.  Keluhan  dia  lepaskan. 
Kedua  tapak  tangan  diraup  ke  muka.

"Lana,  I  mintak  maaf.  I..."  tiba-tiba  pintu  diketuk.  Dia  terhenti  bersuara.  Aku  sudah  cemas! 


"KENAPALAH  kau  buat  malu  muka  mak  macam  ni?  luluh  hati  mak  dengar  berita  tu,  Lana!"  mak  aku  menangis.  Aku  hanya  tertunduk  merenung  tangan.  Air  mata  sudah  tiada  lagi  untuk  kuhamburkan.   Aku  dah  penat  bercerita.  Semuanya!  Fir  memang  binatang! 

Letih  aku  membuat  penerangan,  alih-alih  tangan  mak  memukul  aku.  Katanya  dia  tak  pernah  besarkan  anak  macam  aku. 

"Saya  yang  salah.  Dia  tak  sedar  malam  tu.  Saya  yang  salah."

"Dia  tak  sedar?  Dia  mabuk  ya?  Dah  pandai  ha  sekarang  nak  minum  air  kencing  syaitan!  Aku  tak  beranakkan  anak  syaitan!"  mak  menunjal  kepalaku.  Aku  terus  tertunduk  dan  menangis.  Mak  layan  aku  bagaikan  memang  salah  aku. 

"Mak  cik,  berhenti!  Sebenarnya,  saya  yang  letak  ubat  dalam  air  dia.  Saya  ajak  dia  keluar  malam  tu.  Saya  yang  salah.  Saya  yang  perangkap  dia.  Saya  rasa  tercabar  bila  dia  tak  layan  saya.  Saya  minta  maaf.  Dia  langsung  tak  salah.  Izinkan  saya  bertanggung  jawab  pada  dia." 

Mendengar  saja  kata-kata  itu  keluar  dari  mulutnya,  terus  aku  bangun,  mug  aku  lemparkan  ke  muka  dia.  Tak  sempat  mengelak,  bawah  mulutnya  sudah  berdarah!  Darah  mengalir  agak  banyak.   Aku  menerjah  dia.  Kaki,  tangan  semua  aku  gunakan  untuk  membelasah  dia.  Aku  nak  dia  mati!  Dia  tak  mengelak.  Hanya  membiarkan  saja. 

Abangku  memelukku  dari  belakang.  Kuat.  Semakin  teruk  aku  menangis. 

"Aku  benci  kau  Fir!  Sumpah,  aku  benci  kau!"

"Kau  orang  dah  menikah,  baru  sekarang  kau  nak  beritahu  aku  pasal  ni?  Jantan  apa  kau  ni  pergunakan  anak  dara  aku  untuk  kepentingan  diri  kau  sendiri?"  suara  abah  menaik.  Aku  sudah  melurut  ke  lantai. 

"Saya  terlalu  inginkan  dia  pak  cik.  Saya  minta  maaf.  Tapi  pihak  agama  Islam  yang  datang  tu  bukan  rancangan  saya,  pak  cik.  Tak  ada  dalam  rancangan  saya.  Saya  cuma  nak  benda  ni  jadi  rahsia  dengan  Lana  supaya  dia  terima  saya  dan  bincang  perkara  ni  dengan  keluarga  pak  cik.  Saya  memang  tak  ada  niat  nak  malukan  diri  sendiri  dengan  cara  begini..."  Abah  urut  dada  mendengar  pengakuan  Fir.  Mak  pula  sudah  menangis.  Tiba-tiba  kepalaku  mak  usap. 

Mungkin  mak  rasa  bersalah  sebab  dah  tuduh  aku. 

"Aku  haramkan  kau  jumpa  anak  aku!"

"Tapi  dia  dah  jadi  isteri  saya..."

"Kalau  kau  payah  nak  ceraikan  dia,  aku  nak  suruh  dia  ceraikan  laki  macam  kau!  Tunggulah  surat  dari  mahkamah."


AKU  termenung  panjang.  Pelik.  Aku  masih  lagi  bergelar  isteri  Fir  walaupun  dah  hampir  dua  bulan  perkara  tu  berlaku.  Kenapa  dia  tak  ceraikan  aku?  Dia  dah  dapat  apa  yang  dia  nak.  Aku  tau  dia  sekadar  nak  merasa  madu  aku  dan  kemudian  meninggalkan  aku. 

Tiba-tiba  aku  rasa  ada  sesuatu  yang  tak  kena.  Takkanlah  dia  semudah  itu  nak  mengaku  yang  semua  tu  salah  dia?  Walaupun  tak  rela,  tapi  aku  kena  imbau  balik  apa  yang  berlaku  sebelum  malam  itu.

Kalau  betul  salah  Fir,  kenapa  pulak  dia  mengaku  dia  ajak  aku  keluar  malam  tu?  Padahal  aku  keluar  dengan  Jihan.  Dan  kalau  ikutkan,  ada  Awie  yang  aku  menyampah  gila  tu  tiba-tiba  tumpang  semeja  sebab  dia  nak  minta  maaf  pasal  selalu  cari  gaduh  dengan  aku.  Macam  mana  aku  boleh  end  up  di  katil  bilik  Fir? 

Peristiwa  itu  perlahan-lahan  aku  kenang. 


"JOMLAH  keluar.  Boringlah  kau  ni.  asyik  nak  masak  aje.  Aku  nak  makan  masakan  luar  pulak.  Bukanlah  aku  tak  suka  kau  masak  tapi...  tengah  berduit  ni  teringin  pulak  nak  makan  dekat  kedai  kita  selalu  lepak  dulu."  Jihan  merungut.

"Aku  takde  duit  sekarang...  kau  bolehlah.  Gaji  pinjam  dapat."  Aku  mencemik. 

"Alah,  aku  belanja  kaulah.  Setakat  dua  puluh  ringgit  tu  apalah  sangat."  Jihan  berkata  dengan  lagaknya.  Dia  tak  tahu  dua  puluh  ringgit  tu  cukup  bermakna  dalam  hidup  aku. 
"Sejak  bila  kau  jadi  pemurah  ni  babe?" 

"Sejak aku  berkawan  dengan  kaulah,  Lana..."  dia  menjulingkan  matanya  ke  atas. 

Dulu  aku  fikir  memang  dia  tak  ikhlas  berkata-kata  sebab  dia  selalu  berbual  dengan  aku  dan  buat  muka  meluat.  Tapi  rupa-rupanya  memang  cara  dia  bercakap  macam  tu.  Sebab  itulah  ramai  orang  salah  sangka  pada  dia. 

"Tunggu  aku  bersiap  boleh?"

"Ambillah  masa  lama  pun  tak  apa.  Pakai  lawa-lawa..."  aku  menjelingnya. 

"HAI  Lana!"  seorang  lelaki  melambai-lambai  ke  arahku. 

"Kenapa  kau  tak  cakap  dia  ada  sekali  kat  sini?"  aku  mengherotkan  mulut  mengutuk  dengan  suara  paling  perlahan  walaupun  aku  tahu  yang  Awie  tentu  perasankan  air  mukaku  yang  menyampah  dia  ada  sekali. 

Dia  hanya  senyum. 

"Duduklah.  Lana,  Awie  ada  benda  nak  cakap  dengan  kau."  Jihan  berkata. 

Tiba-tiba  Awie  tertepis  sudu  dan  garpu  lalu  jatuh  berdeting  ke  lantai.  Spontan,  aku  dan  Awie  tunduk,  mengutip  sudu  dan  garpu  itu.  

"Lana,  dekat  dagu  awak  ada..."  tangan  Awie  mencuit  daguku.  Aku  terus  duduk  tegak  di  atas  kerusi. 

"Sorry.  Ada  something  tadi."

"Tak  apa."  Aku  terus  menarik  muka  masam.  Aku  tak  suka  orang  sentuh  aku  sesuka  hati. 

"Saya  cuma  datang  sini  sebab  nak  minta  maaf  pada  awak  aje." 

"Pasal  apa?" 

"Semua  yang  saya  dah  buat  dekat  awak.  Saya  kena  pergi  dekat  member."  Awie  bangkit.  Dia  tersenyum  pada  Jihan  di  sisiku. 

"Kejap  eh?  Aku  panggil  dia  ke  sini  tadi  sebab  ada  benda  nak  cakap  dengan  dia.  Alih-alih  aku  lupa."  aku  angguk.  Jihan  bangkit  berjalan  ke  arah  meja  Awie. 

Dia  bersama  seorang  lelaki  yang  duduk  membelakangi  meja  kami.  Tiba-tiba  Jihan  duduk  di  hadapan  lelaki  itu.  Mereka  berbual  agak  mesra  sehinggalah  sudu  dan  garfu  terjatuh  ke  lantai. 

Ah!  Buat  apa  aku  tengok  diorang?  Aku  mengalihkan  mata  ke  tempat  lain.  Minuman,  aku  habiskan. 


"KEPALA  aku  pening  sangat  ni..."  aku  mengadu  sambil  memicit  kepala.  Wajah  Jihan  berkerut-kerut  memandangku. 

"Kenapa?  Migrain  ke?"  Jihan  menyoal.  Aku  angguk. 

"Migrain  sakit.  Yang  ni  rasa  pening,  macam  dunia  sedang  berputar.  Jihan.  Aku  tak  boleh  drive."  Jihan membantu  memapah  aku  ke  kereta.  Setelah  aku  bersandar  ke  kerusi  di  tempat  duduk  penumpang,  Jihan  bersuara. 

"Kau  duduk  dalam  dulu.  Aku  nak  pergi  ambil  rokok  aku.  tertinggal."  Bagi  perempuan  yang  merokok  macam  Jihan,  memang  rokok  itu  umpama  nyawa  mereka.  Aku  angguk  perlahan-lahan.  Mataku  perlahan-lahan  terpejam. 

Koleksi Cerpen Dekna LeeWhere stories live. Discover now