Hello, Mister! (Part IV)

1.1K 50 2
                                    

Sembilan  bulan  kemudian...

SALAHKAH  aku  jika  tidak  mempercayai  insan  bernama  lelaki  kerana  penangan  mereka  begitu  hebat  sekali  sehingga  meremukkan  hati?  Kasihan  Daniyal.  Dia  menjadi  mangsa.  Aku  terpaksa  menolaknya  mentah-mentah.  Bukan  kerana  aku  tak  sukakan  dia.  Tetapi  lebih  kepada  perasaan  paranoia.  Aku  takut  dikecewakan  lagi.  Hanya  disebabkan  bekas  kekasih  dan  juga  bekas  tunangku,  aku  jadi  tidak  percayakan  lelaki  lagi.  Dan  Daniyal...  aku  bimbang  perasaannya  padaku  cuma  sementara.

Beberapa  kali  juga  Daniyal  merayu  agar  memberinya  peluang  untuk  membuktikan  kepadaku  bahawa  tidak  semua  lelaki  berperangai  buruk.  Selepas  beberapa  hari  pertemuan  pertama  kami  dulu,  aku  kembali  pulang  ke  Malaysia.  Dan,  aku  memohon  pekerjaan  di  sebuah  bank.  Alhamdulillah.  Rezeki  aku  murah.  Walaupun  pelajaran  sampai  tahap  Diploma  saja,  aku  diterima  bekerja.

Dan  Daniyal...  tidak  putus-putus  merayu  padaku.  Inilah  kali  pertama  aku  melihat  ada  lelaki  yang  bersungguh  seperti dia  untuk  jangka  masa  sembilan  bulan!  Lelaki...  biasanya  pada  dua  tiga  bulan  pertama  sahaja  mereka  menunjukkan  kesungguhan  mereka.  Walaupun  sudah  berbuih  mulutku  memberitahunya  tentang  keburukan  aku,  namun  dia  masih  gigih  hendak  menjadikan  aku  teman  istimewanya. 

Sudah  puas  aku  katakan  bahawa  tiada  yang  istimewanya  tentang  aku.  Semuanya  buruk-buruk  belaka.  Katanya,  biarlah!  Dia  suka  pada  perempuan  yang  tidak  hipokrit!  Aduhai  Daniyal!  Pelik  sekali  orangnya.  Walaupun  aku  nampak  kesungguhannya,  namun  aku  tetap  bimbang jika  dikecewakan  lagi.

Dan...  Safwan...  muncul  pula  lelaki  itu.  Aku  tak  tahulah  nak  kata  apa.  Jenis  dia  itu  memang  tak  malu  muka  atau  apa?  Selepas  seminggu  pulang  dari  Manchester  dulu,  aku  ada  terserempak  dengan  dia  di  Kinokuniya.  Dia  seperti  terpegun  melihat  aku.  Bukan  aku  nak  perasan  tetapi...  ya.  Entah  kenapalah  boleh  terserempak  dengan  dia.  siap  dia  puji  lagi  penampilan  aku  yang  katanya  cantik.  Padahal  waktu  itu  aku  hanya  memakai  blouse  berwarna  peach  dan  skirt  labuh  biasa.  Cantik  apa  entah?

Selepas  itu,  kami  bertemu  lagi.  Kali  kedua  di  Subang  Parade.  Tiada  Lita  di  sisinya.  Pertemuan  pertama  pun  tiada  Lita  juga.  Mungkin  sudah  putus  cinta  agaknya!  Padan  muka.  Eh?  Jahatnya  aku!  Pertemuan  ketiga  dan  seterusnya?  Sekarang.  Di  tempat  kerja  aku! 
Berhari-hari  aku  diganggu  malaun  itu.  Yang  peliknya,  mengapa  pula  sekarang  dia  sibuk  terhegeh-hegehkan  aku?  Nak  kata  aku  bagi  dia  nasi  kangkang,  aku  pun  tak  reti  nak  berjampi!  Nak  buat  nasi  kangkang  pun  tak  sampai  hati.  Lagi  pula,  sekali  pun  aku  tak  pernah  bagi  dia  makan  nasi!

“Awak  nak  apa?”  soalku  geram.  Dia  memandangku  dengan  riak  menagih  simpati.  Apa  dia  ingat  aku  hairan  agaknya  dengan  mata  Garfield  dia  tu?

“Saya  nak  baiki  semula  hubungan  kita.”  Ujarnya  perlahan.  Aku  tergelak  sinis.  Mudahnya.  Nak  perbaiki  celah  mana  pun  aku  tak  tahulah. 
Hati  aku  sekarang?  Entahlah.  Mungkin  sudah  berpihak  kepada  Daniyal.  Tipulah  aku  kalau  aku  kata  tidak  terkesan  dengan  kewujudan  Daniyal  yang  kelakar  dan  bersikap  selamba  itu.  Aku  sedar,  semakin  hari,  aku  semakin  merinduinya.  Kadangkala,  aku  dengan  sendirinya  menanti  dia  untuk  membuat  video  call  melalui  Skype.  Aku  tak  rasa  yang  aku  dah  angau...  hehehe.

Cuma,  sudah  beberapa  hari  selepas  aku  menolaknya  baru-baru  ini,  dia  terus  menyepi.  Bohonglah  aku  kalau  aku  kata  aku  tak  rindu.  Bohonglah  aku  kalau  aku  kata  aku  boleh  relax  bila  dia  diam  begitu  sahaja.

“Kita  tak  pernah  ada  hubungan.  Melainkan  tunang  atas  pada  sebutan  saja.  Itupun...  dah  jadi  bekas.”  Sengaja  aku  mengingatkan  dia  tentang  hakikat  itu.  Supaya  dia  sedar,  angkara  siapa  status  itu  berubah.

“Amanda,  saya  minta  maaf.  Untuk  pengetahuan  awak,  saya  dah  putuskan  Lita  sebab  saya  dah  jatuh  hati  pada  awak.  Selepas  pertemuan  kita  dekat  Kinokuniya  dulu...  saya  rasa  saya  mula  cintakan  awak.  No,  bermula  dengan  kali  pertama  awak  jemput  saya  di  airport  dulu,  saya  jatuh  cinta.  Penampilan  awak  dah  berubah  sama  sekali.  Saya  sukakan  perubahan  awak.  Nampak  dewasa.  Tak macam  dulu.”  aku  mencebir. 
Pickup  line  jenis  apa  yang  dia  pakai  ni?  Hebat  sungguh!  Jadi,  dia  jatuh  cinta  kerana  perubahan  penampilan  akulah  ni?  Lelaki  macam  ni,  mudah  sangat  jatuh  cinta!

“Memang  bestlah  jadi  lelaki  kalau  macam  tu  kehidupan  awak.  Tinggal  orang  tu  untuk  orang  ni.  Dan  kemudian,  tinggal  orang  ni  untuk  orang  tu  semula.  Awak  ingat  saya  ni  recycle  bin  ke  apa?  Bila  dah  buang,  lepas  tu  nak  restore  balik?  Hello,  mister...  saya  ni  ibarat  Avast,  tahu  tak?  Bila  dah  ada  virus  macam  awak  ni,  saya  clean  terus  dari  memori  saya.  Tak  tunggu  lama  dah.”  sindirku  selamba. 

Merah  mukanya  menahan  malu.  Tak  sangka  aku  samakan  diri  aku  dengan  anti  virus  Avast  dan  dia  pula  adalah  virusnya.  Hebat!  Mahu  tak  merah  padam  mukanya?

“Amanda.  Janganlah  macam  ni.  Saya  betul-betul  minta  maaf.”  rayunya.

“Simpan  ajelah  kata-kata  maaf  awak  tu,  encik.  Saya  takkan  buka  pintu  hati  saya  untuk  lelaki  macam  awak.  Jangan  ganggu  hidup  saya  lagi,  Encik  Safwan.  Tolonglah.”  Rayuku  semula.

“MANDA!  Ada  orang  cari  kaulah.”  Suara  Syarifah,  teman  serumahku  mengganggu  konsentrasiku  untuk  menaip.  Ah!  Terhenti  lagi.  Hilang  segala  idea  yang  datang.  Siapa  yang  kacau  ni?!

“Siapa?”  soalku.

“Entah.  Aku  tak  tahu,  babe.”  Syarifah  bersuara.

“Aku  pergi  tengok  sendirilah.”  Aku  bangkit  meninggalkan  komputer  ribaku.  Aduhai!  Rasa  malas  sungguhlah  nak  bangun...  kaki  melangkah  ke  luar  rumah.  Nyaris  rahangku  tak  terjatuh  ke  lantai  melihat  empunya  badan.  Dia?!

“Awak?”  soalku  terkejut.

“Ya.”  Jawabnya.

“Mana  dapat  alamat  rumah  ni?”  soalku.  Setahu  aku,  tiada  sesiapa  yang  tahu   alamat  rumah  sewaku  selain  daripada  keluargaku.

“Err,  saya  ikut  awak  tempoh  hari.”  Ujarnya.  Aku  mengeluh.  Dia  ni  nak  apa  lagi  agaknya?!  Sampai  jadi  stalker  berjaya  begini...  aduhai.  Menakutkan  betul.  Tak  serik-serik  lagi  ke  kena  basuh  dengan  aku?  Virus  jenis  apa  dia  ni  sampaikan  Avast  pun  tak  berfungsi?

“Apa  yang  awak  nak?  Tak  malu  muka  nak  muncul  kat  sini?”  soalku  sinis.  Kalau  cakap  baik-baik  dia  tak  mahu  dengar,  mehlah  aku  basuh  bagi  berkilat  terus.  Sakit  pula  hati  ini  diganggu  dia.  Mak  dan  abah  aku  melarang  sama  sekali  untuk  aku  berkawan  dengan  dia!  Mak  dan  abah  pun  tahu  serik  dengan  dia!

“Manda,  saya  cuma  nak  awak  tahu...  saya  minta  maaf.  Saya  tahu  saya  dah  buat  malu  kat  keluarga  awak.  Saya  tahu  salah  saya.”  Safwan  masih  tidak  berputus  asa.

“Baguslah  kalau  awak  dah  tahu!”  aku  membidasnya  selamba.

“Bagi  peluang  dekat  saya,  Manda...”  rayunya  lagi.  Rimas  sungguh  aku!  Himpunkanlah  kekuatan  dan  kesabaran  aku,  Ya  Allah! 

“Untuk?”  soalku  sinis.

“Untuk  perbaiki  semua  ni...”  dari  dulu  lagi  itulah  ayatnya. 
Perbaiki  apa?  Dia  tu  umpama  tikus  membaiki  labu!  Makin  teruk  keadaan  sekarang  disebabkan  dia.  Sampai  tak  lena  tidur  aku  kerana  bimbang  dengan  perubahan  sikap  dia.  Tiba-tiba  jadi  terkejar-kejarkan  aku,  siapa  tak  bimbang?  Sedangkan  selama  ini,  muka  aku  inilah  dia  paling  tak  mahu  pandang.

“Hello,  mister!  Dah  terlambat  okey?  Tak  ada  apa-apa  dah  yang  boleh  diperbaiki.”  aku  memetik  jari  dengan  gaya  gedik  di  hadapannya.  Lebih  kepada  menyindir. 

“Kenapa?”  soalnya  dengan  muka  terkilan.

“Saya  dah  bertunang  dengan  orang  lain.”  bohongku. 

Automatik  kepala  terbayangkan  Daniyal.  Kalaulah  Daniyal  serius  nakkan  aku,  dia  sepatutnya  jumpa  mak  abah  aku  dan  terus  ikat  aku  sebagai  tunangnya.  Bercakap  tentang  hal  kami...  aku  juga  yang  tak  beri  dia  harapan  bukan?  Jadi  bukanlah  salah  Daniyal  jika  dia  tidak  bertindak  apa-apa.  Ah!  Aku  sendiri  pun  tak  yakin  sama  ada  dia  serius  atau  tidak  nakkan  cinta  aku.

“Bila?”  suara  Safwan  yang  berpadu  dengan  satu  lagi  suara  garau  mengejutkan  aku  daripada  terfikirkan  Daniyal.  Aku  menoleh.  Eh?!

“Eh!  Awak?!”  soalku  terkejut!  Ya  Allah.  Macam  mana  dia  boleh  muncul  di  sini  pula?  Apakah  dia  itu  sebenarnya  ahli  nujum?  Boleh  baca  fikiran  aku?  Bukankah  sekarang  dia  sepatutnya  berada  di  Manchester?

“Ya  saya...”  Daniyal  menyahut  lemah. 

Sejambak  bunga  ros  di  tangannya  disorok  ke  belakang  badan.  Untuk  akukah?  Ya  Allah.  Berdebar  pula  rasa  hati  bila  dah  berjumpa  dengan  dia.  Dalam  keadaan  aku  tak  sangka  pula  tu.  Dan...  penampilan  dia  boleh  mencekik  leher  aku.  Dia  berkemeja  kemas  berbutang.  Lengan  panjang  dilipat  sehingga  ke  siku.  Seluar  slack  berwarna  hitam  nampak  sesuai  dengan  kakinya  yang  panjang  itu.  Rambut  yang  kemas  bersikat  menampakkan  yang  dia  itu  seorang  yang  berkarisma.  Oh  tuhan! 
Macam  mana  pula  dia  boleh  berada  di  sini?  Maksud  aku,  di  depan  aku!  Di  depan  rumah  sewa  aku!  Rasa  macam  mimpi  pula!

“Siapa  ni?”  soalan  Safwan  mengejutkan  aku.

“Inilah  dia  tunang  saya,  Encik  Safwan.  Nama  dia,  Daniyal  Haris.”  Aku  memperkenalkan  Daniyal  kepada  Safwan.  Muka  Daniyal  nampak  macam  terkejut.  Mahunya  tak  terkejut?  Sampai  sahaja  di  sini,  terus  aku  perkenalkan  dia  sebagai  tunanganku  sedangkan  selama  ini  aku  menolak  untuk  menjadi  kekasihnya.  Bila  dah  terdesak,  macam-macam  idea  gila  yang  keluar!

“Macam  nama  budak-budak  aje.  Awak  tipu  saya  ni.”  kutuk  Safwan  selamba.  Ya  Allah!  Betullah  itu  nama  penuh  Daniyal.  Teruk  sungguh  Safwan  ni.  Ya, pendapat  aku  dulu  juga  sama.  Nama  tu  tak  sesuai  untuk  orang  yang  berusia  hampir  tiga  puluh  tahun  macam  Daniyal. 

“Ya,  dia  tipu...”  kata  Daniyal  sambil  menjelingku.  What?  Dia  tak  back  up  aku  ke?  At  least,  tolonglah  menyamar  jadi  tunang  aku  sekejap.  Dia  tak  nampak  ke  situasi  sekarang  sangat  rumit?!  Oh!  Aku  faham.  Dia  tentu  tidak  mahu  aku  menjadi  tunangannya. Tentu  dia  rasa  dipergunakan.  Jahatnya  aku...

I  knew  it!”  Safwan  bersorak. 
Aku  mendengus.  Tak  suka  sungguhlah!  Benci  aku  pada  Safwan  bertambah  sepuluh  darjah.  Rasa sakit  hati  dengan  Daniyal  tiba-tiba  muncul.  Habis  tu  Daniyal  anggap  aku  ni  apa?  Kenapa  dia  siap  datang  dengan  bunga  bagai  kalau  dia  tak  cintakan  aku?

“Dia  tipu  sebab  dia  bukan  tunang  saya  sebaliknya  dia  bakal  isteri  saya.  Terima  kasih  kerana  memutuskan  pertunangan  awak  berdua  dulu  untuk  saya...  Amanda,  will  you  marry  me?”  soalan  dia  membuatkan  aku  tersedak!  Ya  Allah.  Kejutan  apa  lagi  yang  Daniyal  nak  bagi  ni?  Dia  ni  serius  ke?

“Jangan  terima  dia,  Manda...”  Safwan  memujukku.  Aku  tidak  mengendahkan  dia  sebaliknya  hanya  memerhati  tingkah  Daniyal.  Dia  mengeluarkan  sekotak  cincin  dari  poketnya  dan  dibuka  di hadapan  aku.  Okey.  Aku  rasa  macam  sedang  shooting  filem  pun  ada.  Silap  besarlah  kalau  orang  pilih  aku  sebagai  heroin.  Muka  tak  cantik  mana  pun...

“Errr...  Macam  mana  awak  boleh  cari  saya  sampai  ke  sini?”  soalku  cuba  mengubah  topik.  Daniyal  hanya  tersenyum.

“Saya  add  friend  adik  awak  dekat  Facebook.  Selepas  tu,  saya  minta  alamat  rumah  mak  awak  dekat  adik  awak.  Saya  bagitahu  niat  saya  pada  mak  dan  abah  awak.  Ikhlas  nak  memperisterikan  awak...  dan,  mereka  berikan  saya  alamat  rumah  awak  untuk  awak  sendiri  yang  buat  keputusan.”  Beritahu  Daniyal.  Oh  tuhan!  Masih  wujud  rupa-rupanya  lelaki  yang  sebegini  gentle.  Berani  betul  dia.  Bertindak  sendiri  pula  tu.

“Oh  Daniyal.  Kenapa  saya...?”  ujarku  terharu.  Air  mata  mula  bertakung.  Safwan  sudah  tercengang.  Tidak  tahu  hendak  menyampuk  celah  mana  agaknya.  Memang  bye-byelah  Safwan! 

“Sebab  saya  cintakan  awak.  Amanda,  awak  satu-satunya  gadis  yang  tak  perlu  buat  apa-apa  untuk  memaksa  saya  membuka  mulut.  Saya  jatuh  cinta  pandang  pertama  pada  awak.  Please  don’t  say  no  to  me.”  Rayu  Daniyal.  Oh  tuhan!  Comel  sungguh  dia  buat  muka  merayu  begitu.

No...  no...  no...”  Safwan  menghasutku  untuk  berkata  tidak.  Hello,  mister!  Kalau  aku  cakap  no,  membohonglah!  Aku  dah  lama  suka  pada  Daniyal.  Dia  buat  sesuatu  yang  sweet  begini  pula.  Orang  gila  pun  tak  mahu  menolak.

“Errr...  Yes?”  jawabku  sambil  mengulum  senyum. 
Tiba-tiba  rasa  bahagia  menyelinap  di  ruang  hati.  Begini  rupa-rupanya  perasaan  dilamar  seorang  lelaki  yang  kita  suka.  Dan,  lega.  Dia  serius  denganku.  Safwan  menggeleng-gelengkan  kepalanya.  Riak  kecewa  jelas  terpancar  di  wajahnya.  Perlahan-lahan  dia  melangkah  pergi.  Aku  hanya  mampu  menghantar  pemergiannya  dengan  pandangan  simpati.  Maaf,  Safwan.  Saya  tak  pernah  rasa  apa-apa  pada  awak  melainkan  bengang.

“Betul?”  soalan  Daniyal  membuatkan  aku  terkejut.

“Betul  apa?”  soalku  sekadar  menguji.  Riak  Daniyal  nampak  keruh.

“Jadi  awak  kata  ‘yes’  semata-mata  untuk  lihat  dia  pergi  dari  awak,  kan?”  soal  Daniyal  kecewa.

“Taklah.  Saya  bergurau  saja.  Betul.  No  doubt.  Saya  sudi.  I  do.  I  do.  I  do.  Saya  pun  cintakan  awak  dan  nak  kahwin  dengan  awak.”  balasku  jujur.  Tak  malunya  aku!  Senyumannya  kembali  mekar.  Jambangan  bunga  dan  kotak  cincin  yang  dihulurkan  dia,  aku  sambut  dengan  penuh  rasa  bahagia.  Ya  Allah.  Benarkah  dia  jodohku? 

Koleksi Cerpen Dekna LeeWhere stories live. Discover now