Firlana (Part III)

1K 38 1
                                    

“BETUL  kan  sangkaan  you?”  soalnya  sebaik  saja  aku  menerobos  masuk  ke  dalam  kereta.  Aku  angguk.  Air  mata  merembes-rembes  menuruni  pipi.  Fir  menarik  handbreak.  Baru  dia  nak  reverse  tapi  dia  batalkan  niat. 

Come.”  Dia  mendepakan  tangannya.  Aku  tak  ada  pilihan  lain  selain  terus  memeluknya  dan  menangis  hampa. 

“Saya  ingatkan  dialah  kawan  baik  saya  selama  ni.” 

“Yeah  me  too.”

“Awak  dah  tanya  Awie?”  aku  mendongak.  Tiba-tiba  jadi  kekok  bila  kami  serapat  ini.  Dia  tatap  mata  aku  dan  mengangguk.  Wajahnya  hampa  sekali. 

“Dia  marah  sebab  yang  I  cakap  itulah.  Sampai  sekarang  dia  berdendam.  Dia  tunggu  masa  yang  sesuai  nak  kenakan  I.  Then...  hmm  that  day  happened.  Mungkin  ada  hikmah  semua  ni  terjadi.  You  tak  nak  report  polis  ke?” 

“Tak  payah  nak  panjangkan  kes  ni.  Sampai  satu  masa  nanti,  biar  Allah  aje  yang  balas.”  Aku  mengesat  air  mata.  Mulai  sekarang,  aku  tak  pernah  kenal  sesiapa  bernama  Jihan. 

“Saya  minta  maaf  sebab  awak  yang  tanggung  semua  ni.” 

“I  dah  maafkan.”

“So  kita  macam  mana?”  soalku.  Tiba-tiba  dia  senyum  nakal.  Eh,  dah  kenapa  dia  ni? 

Cause  I  really  always  knew  that  my  little  crime,  would  be  cold  that’s  why  I  got  a  heater  for  your  thighs...”  tiba-tiba  dia  menyanyi  dan  mengerling  ke  ehemnya.  Aku  tampar  bahu  dia.

“Apa  tak  senonoh  sangat  lagu  tu?”  Amukku.  Dia  tergelak. 

A  Little  Piece  Of  Heaven!  You  takkan  tak  pernah  dengar?  Kolotnya!”  kutuk  dia  selamba  dalam  gelak.  Memang  aku  tak  pernah  dengar  lagu  tak  senonoh  begitu.  Dia  tergelak  lagi  macamlah  lucu  sangat. 

“I  kumpul  duit  nak  kahwin  bagai  nak  rak.  Sekali  I  dapat  kahwin  secara  percuma.  Good.  Lepas  tu,  dapat  pulak  bini  cantik  yang  I  dah  lama  usyar.  Great.  Lepas  tu  kita  dapat  tahu  penjenayah  sebenar,  totally  satisfiedSoI  nak  celebrate.  Jom  kita  celebrate!” 

“Awak,  awak  nak  nakal,  biar  awak  sorang-sorang  aje.  Jangan  libatkan  saya.”  aku  mendengus.  Inilah  malangnya  kalau  dapat  suami  perangai  sakai  macam  ni. 

“Payah!”

“Saya  tak  sukalah.  Club  bagai.”  aku  merungut.

“I  nak  celebrate  dengan  you.  I  ada  siapa  lagi?  Awie?”  sinisnya. 

“Saya  tak  pergi  tempat-tempat  macam  awak  pergi  tu.”  aku  sudah  mula  nak  menangis. 

“Celebrate  kat  biliklah.  Apa  you  ingat  lepas  I  nikah  dengan  you,  I  teringin  lagi  nak  ke  sana?” 

“Huh?”

“Apa  huh?”

“Awak  tak  rasa  ke  yang  kita  patut  akhiri  hubung...”

No.  Not  a  chance.”

“Eh  kenapa?”

“Punyalah  susah  nak  dapat  you.  Sekali  you  nak  suruh  I  lepaskan  you?  You  think  I’m  that  stupid?”  soalnya.  Hish. 

“Saya  tak  fahamlah  dengan  awak  ni  Fir.” 

Hello  lady,  I  punya  mata  ni  nak  buta  asyik  kena  kerlingan  silau  you  tu  setiap  hari...  boleh  you  kata  you  tak  faham?  Buat  apa  selama  ni  I  terhegeh-hegeh  buat  muka  tak  malu  nak  dekat  dengan  you?  Lepas  dah  dapat,  I  kena  lepaskan  pulak?  No!  Nak-nak  I  dah  sentuh  you.”  Tiba-tiba  rasa  bahagia  bila  dia  cakap  begitu.  Tak  tahu  kenapa.

“Awak  dah  sentuh  banyak  perempuan.  Saya  tak  naklah...”

“Oh,  you  got  problem  with  that  huh?” 

“Mestilah!”

“Kalau  I  lepaskan  you  pun  siapa  yang  nak  kat  you?”  ejeknya.  Heee,  memang  sakai  betul  dia  ni! 

“Fir...”  tiba-tiba  bibirnya  melekat  di  bibirku  sekali  gus  mematikan  kata-kataku.  Aku  terkelip-kelip  memandang  matanya  yang  terpejam.  Dia  jauhkan  jarak.

“You  tak  rasa  apa?”  soalnya  dengan  kening  terangkat.  Aku  geleng.  Terkejut.  Itu  aje  yang  aku  rasa. 

“Okey  kita  try.  Sekali  lagi.  Kalau  you  tak  rasa  apa-apa,  I...” 

“Awak  akan  apa?  Lepaskan  saya?”

No  lady,  I  akan  buat  sampai  you  rasa  sesuatu.”  Dia  menghidupkan  enjin  kereta.  Handbreak  diturunkan.

“Tadi  kata  nak  try?”  eh?  Asal  gatal  pulak  mulut  ni nak  bertanya  soalan  tu?

“I  tahu  you  tak  sabar.  I  lagi  tak  sabar.  I  nak  drive  ke  rumah  sebab  kat  rumah  I  boleh  try  banyak  kali.”  dia  tersenyum.  Telefon  bimbit  dikeluarkan  dari  poket  dan  mendail  satu  nombor.  Kemudian,  telefon  itu  diletak  ke  telinga. 

“Mak...  hari  ni  Fir  tak  balik.  Nak  dating.  Tak...  dengan  bini  Fir  la.  Buat  apa  ada  bini?  Kan  Lana?”  dia  mengerling  ke  arahku.

“Gila!”  aku  merengus.  Dia  ketawa.

“Dia  malu.”  Eh  eh!  Masa  bila  entah  aku  malu? 

I  think  you  should  call  your  ma.”  Dia  menghulurkan  telefon  selesai  bercakap  dengan  maknya. 

“Kita  nak  ke  mana?” 

“Call  ajelah  cakap  you  ada  dengan  I.  Kita  tak  balik.  Done.”  Fir  mendesak. 

Koleksi Cerpen Dekna LeeWhere stories live. Discover now