(21)

1.7K 69 8
                                    

بقلم :نهال عبدالواحد

نظر سليم بين سليم إبنه ومحمود والد خطيبته وكانا يتبادلان نظرات جامدة كأن هناك خطبٌ ما.

سليم : هو في إيه يا محمود ؟!

محمود : مش وقته يا سليم.

سليم : لا وقته ، عايز أعرف في إيه و دلوقتي ؟

محمود : بص يا سليم الموضوع مش بيني بينك انت وسلمي فوق راسي ، لكن بنتي الوحيدة أغلي حاجة عندي.

سليم : قولي عملها إيه و أنا هتصرف.

محمود : لا مش محتاج تتصرف ولا غيره ، لكن لما واحد يسيب خطيبته و يقاطعها ولا حتي يتصل بيها .

سليم : ما هو البعيد إيه ؟!!
قاطعت العيلة من بابها يا حيوان ولا إيه ؟!!

سليم الإبن بحرج : يا بابا !
كل الحكاية قولتلها ما تدخليش ، تزعل ليه بأه ؟!

محمود : ده جزاتها إنها كان عايزة تصالحك عليهم ؟!

سليم الإبن : وأنا قولتها بلاش تدخلي.

محمود : فتعاقبها و تسيبها كل ده ولا تعبرها تنقهر علي نفسها ، كان لازم افهم كده إن اللي يقاطع أهله.....

سليم : حقك علي أنا يا محمود ، هنطمن علي سلمي وهجيبه و نجيلكم لحد عندكم ويعتذرلها غصب عنه .

محمود : الموضوع مش موضوع إعتذار ، بس لما لسه عل البر و يطنشها بالأسابيع أمال لما تبقي ف بيتك طول الوقت هتعمل إيه فيها ؟!!!!

سليم : استهدي بالله يا محمود ! اطمن هشدهولك ، اتفضل أدامي يا دكتور !

سليم الإبن : بابا.......

فنهض سليم وقال : ورايا.

واستأذن سليم وانصرف وخلفه إبنه حتي وصلا لمكتب عمر وكان فارغ فدخلا.

سليم : ممكن أفهم في إيه ؟!!
مش انت جيت وقولتلي أنا معجب برقية وبحبها وعايز اتقدملها ولا حد غصب عليك ؟!!!

سليم الإبن : يابابا هي اتدخلت ليه ؟! وبعدين كان لازم تقدر الظروف اللي كنت بمر بيها وما تحاسبنيش عل واحدة.

سليم : ظروف إيه اللي تخليك لا تسأل ف خطيبتك ولا تكلمها كام أسبوع ؟!!

سليم الإبن : انتو كبرتوا الموضوع وهو ما كانش يستاهل !

سليم : ما كانش يستاهل ؟!!
انت إزاي كده ؟!! اللي بيحب حد ده ما يقدرش يبعد وما يعرفش يسيب مهما حصل حتي لو حاول يبقي عنده الموت أهون ، كأن روحك بتتسحب منك.
مش هنظلم بنات الناس معانا ، لو مش قادر تكمل ولا حاسسها يبقي انهي الموضوع ده.

سليم الإبن : بس أنا بحبها والله.

سليم : حب إيه ده فهمني!
إلا لو ناوي تعيش زي ناس كتير من غير حب حقيقي و تبقي عيشة والسلام ، بس هتخسر كتير.

 (لقاء ولا في الأحلام)      By:NoonaAbdElWahedحيث تعيش القصص. اكتشف الآن