بقلم : نهال عبدالواحد
بعد أن قرأ سليم كل تقرير التحاليل بأكملها وجم قليلًا بصدمة، ارتبكت سلمى واقترب إخوانها أحمد محمد، محمود وابنتها سلمى ويحيى إبنهما.
سألت سلمى الإبنة بقلق: مامي مالها يا بابي! ما حد يطمننا.
أجاب سليم بتوتر: التحاليل كلها كويسة ما فيهاش حاجة مقلقة إلا شوية أنيميا و........
تابع يحيى: وإيه يا بابا!
كانت سلمى معلّقة عينيها على زوجها تحاول قراءته لكنها لم تقرأ سوى توتر مخلوط بصدمة.
أخذ سليم نفسًا عميقًا ثم زفره وأهدر: أمكم حامل.
شهقت سلمى بصدمة: إيه! إزاي أبقى حامل؟! ده أنا كملت خمسين سنة!
تابع عمر: واضح إنك أهملتي ف الفترة الأخيرة.
صاح سليم الإبن: أنا هعيد التحليل ده أكيد في غلطة.
بالفعل سحب عينة دم أخرى من أمه وأخذها وذهب بنفسه ليشرف على تحليلها ليتأكد من صحته ودقته.
جلس الجميع في صمتٍ تام، الأجواء مشحونة بحالة من التوتر والوجوم، كأنهم منتظرون لحظة النطق بالحكم، مرت ساعة وأخرى ولم يحضر سليم والجميع لازال منتظر.
وقف عمر ومعه رقية ليذهبا للمعمل فتحليل الحمل لا يحتاج لكل ذلك الوقت، وما أن فتح عمر الباب حتى وجد سليم أمامه واجمًا ممسكًا بيده نتيجة التحليل.
فأفسح له الطريق ودخل وهو ينظر بين والديه بنظرات إتهام ثم صاح بإنفعال: عجبكم المهزلة دي! إزاي تسمحوا لنفسكم تحطونا في الورطة دي؟!
تابعت سلمى الإبنة بغضب: بأه كده يا مامي!
رايحة تحملي وانا ف أول حمل ليّ بدل ما تبقي جنبي وتراعيني وتخلي بالك مني!فصاح فيهما عمر: جرى إيه انتو الإتنين! ما تلموا نفسكم!
أهدرت سلمى بقهر: طب و العمل يا عمر!
أجاب عمر: عمل إيه يا سلمى! الدكتور هو وبس اللي هيحدد طبيعة حالتك وإيه المناسب ليكِ.
تابع سليم الإبن: وإحنا ولادها ومش موافقين عل مهزلة دي، إنتو عايزين تفضحونا على آخر الزمن!
قالت سلمى الإبنة: وأنا كمان مش موافقة، هتعيدوه من أول ولا إيه!
فصاح فيهما سليم بإنفعالٍ شديد: اخرس منك ليها!
الموضوع ده لا يخصك ولا يخصها ولا يخص أي حد غيري أنا وأمكم، اللي يقعد يقعد بأدبه يا إما يتفضل من هنا.فقامت سلمى الإبنة واتجهت للخارج بغضب و انصرفت، ثم نظر لهما سليم الإبن بغضبٍ وإتهام هو الآخر وخرج أيضًا.
كان سليم يتلاقط أنفاسه بشدة ويضع يده على صدره بتألم، وضعت سلمى يدها على يده، ربتت عليه بخوفٍ وقلق وقالت: مالك يا حبيبي! إهدى أرجوك!
أنت تقرأ
(لقاء ولا في الأحلام) By:NoonaAbdElWahed
RomanceSpecial romantic parts ❤❤❤❤ Valantain 2019 (الجزء الثالث من رواية ولا في الأحلام) عندما يتقابل أبطال رواياتي معاً في لقاء لقاء ولا في الأحلام February : July 2019 #NoonaAbdElWahed #Noonazad تعديل July 2020