Aku melangkah masuk ke Risy's Cafe, kelihatan pekerja-pekerja baru saja mengemas sebelum waktu operasi.
"Selamat pagi cik Risy"
"Pagi, hmm Naim awak ada nampak abang Randi tak?"
"Owh abang Randi kat dapur"
"Okay thanks"
Aku menolak pintu dapur kafe, chef-chef menyapa lalu aku membalasnya dengan senyuman.
"Abang Randi!"
"Wow look siapa yang datang awal pagi-pagi ni?"
"Perli ke apa? Hmm sorry lately ni Risy selalu takda and abang pula kena uruskan kafe ni sorang-sorang"
"Takpa abangkan pekerja Risy so kenalah jalankan tanggungjawab tu"
"Pekerjalah sangat"
Tangan diletak dibahu dan bebola mata naik ke atas.
Abang Randi ialah cucu angkat nenda dan kami sejak kecil lagi berkawan. Abang Randi selalu datang Malaysia dan sekarang ni dia tinggal di Malaysia.
Disebabkan aku perlukan satu lagi pengurus kafe, nenda mencadangkan abang Randi. Abang Randi pula tiada pekerjaan jadi aku ambil dia selaku pembantuku.
"Okay dah pergi jaga depan memandangkan Risy dah ada ni. Abang settlekan dapur ni jap"
"Alright!"
Aku duduk dikaunter sambil memerhatikan pekerja-pekerja yang mengelap meja.
Aku turut memerhatikan meja kaunter yang bersih dan kemas.
Usai saja semua papan tanda dipintu ditukar kepada OPEN. Pekerja-pekerja yang ditugaskan menjadi pelayan duduk sedia di belakangku, menunggu pelanggan masuk.
Kafe ini aku buka atas pertolongan ibu juga. Aku membuka kafe ni sebab minat ketika itu aku baru saja selesai ambil degree medical. Aku hendak bekerja sendiri terlebih dahulu sebelum mencari kerja lain.
Ting ting! Bunyi loceng pada pintu yang dibuka dan menandakan ada pelanggan masuk. Pekerjaku pula tanpa arahan itu terus menuju ke arah pelanggan yang sudah mengambil tempat duduk.
Kafe ini ada konsep relax and chill. Tempat duduk ada tiga bahagian, pertama ialah biasa meja dan kerusi. Kedua sofa panjang dan ada meja kecil di tepi untuk letak minuman dam makanan. Dan ketiga tempat duduk seperti bar, meja panjang dan kerusi tinggi. Di sudut kafe ada pokok palsu dan disebelahnya ada deretan dessert seperti roti dan kek layan diri.
Kafe ini juga menggabungkan warna putih dan warna-warna pastel lain dan hiasan pula lebih kepada tumbuhan hijau. Lampu kelip-kelip macam hari raya tu menghiasi setiap siling dan lagu yang relax juga dimainkan.
Selesai minum atau makan, pelanggan akan ke kaunter untuk membayar bil yang mereka pesan.
*****
"Abang Randi, Risy nak jumpa Aina jap tau. Nanti Risy datang balik"
"Okay sweetheart, lewat balik pun takpa"
"Perli ke tuw? Okaylah saya pergi dulu ya mas. Da da...!"
Abang Randi menggelengkan kepala dengan senyuman bila diusik begitu.
Aku ketawa kecil lalu keluar dari kafe menuju ke mall dengan Myvi kesayanganku.
"Hello Aina kau kat mana ni?"
"Hah aku kat Chicken Rice ni"
"Okay bye"
Aina melihat telefonnya.
"Bertuah punya kawan main off je? Hmm..."
Dari jauh aku sudah nampak Aina makan dengan seleranya.
"Aina!"
"Eh tunggang terbalik! Risya! Apa ni wey main sergah macam tu. Malulah kat orang"
Aku tersengih lalu duduk dihadapannya.
"Sorry"
Aku memesan hidangan yang aku hendak makan. Sambil menunggu tu aku berbual dengan Aina.
"Eh tu bukan Khairil ke?"
"Entah malas nak tahu"
"Kau tunggu jap erh. Tahulah aku nak kenakan mamat setan tu. Nanti kau"
"Eh Aina. Ya Allah!"
Aku tak sempat menghalang Aina, dia menuju ke arah Khairil yang mesra berjalan dengan seorang perempuan rambut hijau. Hijau? Macam alien je aku tengok.
Aina pura-pura melanggar bahu Khairil.
"Auch! Maaf tak sengaja. Eh Khairil?!"
"Aina kan?"
"Ya eh tak keluar dengan Risya ke?"
Aina menjeling perempuan yang berdiri di sebelah Khairil. Jelas muka perempuan tu menahan cemburu.
"Risya?"
Lelaki... Baru seminggu broke up dia dah amnesia. Cilaka!
"Ya Risya, kawan saya tu, korang dah couple setahun tak kan kot lupa. Ni siapa? Adik awak ke? Wow tak sangka Risya dapat adik ipar versi oversea macam ni".
Aina-Aina...
Khairil tersengih melihat girlfriend nya yang memandang tajam.
"Taklah Aina, saya dan Risya dah break up pun. Ni girlfriend baru saya bukannya adik saya"
Perempuan tu tersenyum.
"Owh lah ye ke? Tak tahu pula dah break up sebab saya baru je nampak korang dua date semalam. Maybe saya salah orang. Hmm tak palah bukan jodoh kan. Bye!"
Aina terus melangkah semula menuju ke restoran. Aku menepuk dahi dari jauh.
"Baby who is Risya? Dia scandal you kan?"
"No lah just my ex"
"Penipu! Dah lah malas I nak layan lelaki macam you ni"
"Hey Fifi dengarlah dulu"
Khairil mengejar buah hatinya yang merajuk.
Aina duduk di hadapanku dengan senyuman jahat.
"Kau tengok tu, padan muka dia. Girlfriend macam alien tu ke yang dia cakap dengan kau yang dia dah dapat lebih baik tu? Sah biji mata dia buta!"
"Dah lah Aina lantak dia lah, kita orang dah takda apa-apa pun. Alien ke makhluk asing dari Pluto ke lantak dia lah"
"Aku just nak lepaskan geram dan lancarkan misi balas dendam demi kau juga"
"Hmm yelah thanks. Aku pun puas hati juga tadi"
Lantas aku ketawa diikuti dengan Aina. Kami makan makanan masing-masing.
"Woi minah! Aku tercongok kat sini boleh pula kau erh hadap phone tersengih-tersengih"
"Eh sorry beb! Ni hah aku tengah chat kat group Whatsapp classmate aku masa kat Sydney dulu"
Aina sambung belajar kat Sydney dulu sebab ada tawaran dan tajaan biasiswa, untunglah orang pandai kan?
Aku pula setia belajar kat sini.
"Owh. Semua ke? Sampai mat salleh pun ada juga?"
"Takdalah classmate aku untuk orang Malaysia je"
"Owh. Asal korang tak buat reunion je?"
"Bukan semua ada kat sini, jadi tak bestlah kalau separuh je"
Aku terangguk-angguk. Untung juga Aina masih contact dengan kawan-kawan satu U nya. Kalau aku hmmm haram, aku dulu time belajar takda kawan rapat.
🌼🌼🌼
Really sorry klu uols rasa part ni agak hambar, 😅😅
YOU ARE READING
BUNGA CINTA DI BEIJING✔
Romance-Mekaran bunga menjadi saksi ketulusan cintamu- Percintaan yang berakhir dengan kelukaan telah menyebabkan seorang gadis yang pernah terluka telah menanamkan satu pendirian untuk tidak percaya dan menerima lelaki yang menabur cinta. Risya juga dalam...