BAB 37

1.4K 54 0
                                    

"Sayang!"

"Auch! Abang apa ni?"

Aku memegang jari telunjukku yang luka. Pisau pemotong bawang aku lepaskan.

"Ya Allah sayang. Abang minta maaf", Faris pantas memegang jariku dan di bawa ke sinki untuk di cuci. Kemudian dia membantu aku membalutnya.

"Sakit tak?"

"Sikit je nasib baik tak teruk. Abang ni lah main sergah je"

"Abang minta maaf"

Aku mengangguk.

"Boleh tolong Risya tak?"

"Boleh... Apa dia?"

"Tolong siangkan ikan tu. Risya tak reti tapi masak reti. Dulu ibu yang selalu siang ikan"

Faris ketawa kecil.

"No problem. Meh abang ajar"

Mujur ikan kembung ni tiada sisik, kalau tak bertambah satu hal nak buang sisik ikan.

Aku mencapai telefon lalu boomerang aksi Faris yang ralit menyiang ikan. Upload kat story Instagram dengan caption, alhamdulillah he know how to handle the fish, sorry husband menyusahkan sebab I don't know siang ikan. Next time I sendiri akan handle, jgn kecam okay ehek.

"Okay done"

"Biar Risya basuh dan potong. Cucilah tangan abang tu and thank you. Lepas ni Risya akan buat sendiri"

"Okay small matter. Abang nak makan ikan asam pedaslah, boleh masakkan tak?"

"Boleh, untuk abang je semua boleh. Nanti Risya masakkan"

"Tamba bendi lebih tau"

"Okay"

"Okay be careful. Esok sayang pergi kafe ke?"

"Ya dah hampir tiga hari dah Risya tak kerja ni, kenapa abang?"

"Nothing saja je. Abang Randi ada cakap sweet-sweet tak macam sayang single dulu-dulu tu?"

Aku ketawa tak sangka Faris boleh ingat, abang Randi suka panggil aku sweetheart.

"Tak ada dah, dia tahu Risya dah jadi milik orang so dia kenalah jaga hati abang"

"Baguslah. Dulu abang sakit hati tau dia panggil sayang sweetheart lah, anything for you lah. Nasib je masa tu Risya nak tak nak je dengan abang kalau tak abang marah dia"

Aku ketawa sambil memegang perut.

"Masa tu kan kita belum kawan lagi so biarlah. Abang Randi tu anggap Risya macam adik sendiri"

"Senang hati abang dengar"

Aku menggelengkan kepala dengan telatah Faris.

"Abang akan outstation next week kat Korea tau"

"Yeke? Berapa hari tu?".

"4 hari je, kalau sayang nak ikut boleh je?"

"Risya rasa tak bolehlah, kafe tu siapa nak handle? Kesian abang Randi tu sejak Risya kahwin jarang Risya pergi sana"

"Hmm yelah lain kali ikut tau?"

"Ya abang"

*****

Sudah dua hari Faris ke Korea, setiap malam mesti video call. Jujur aku rindu bila kat rumah, takda yang suka usik aku.

Petang ni aku rancang terus balik rumah ibu, dah dua minggu aku tak jenguk mereka.

"Cik Risya?"

"Ya Wawa?"

"Ada customer nak jumoa cik Risya, katanya dia kenalan cik Risya"

"Meja berapa?"

"Meja 8 cik Risya"

Aku mengangguk lalu menutup fail. Langkah menuju ke tingkat bawah, dari jauh meja 8 diduduki oleh Aisyah.

"Hai Aisyah", sapaku lalu duduk di hadapannya.

"Hai kak Risya. Bestlah kafe akak ni betul abang Faris cakap"

Aku terasa panas bila nama Faris meniti dibibirnya.

"Yeke? Baguslah, tak kerja ke hari ni?"

"Tak, Aisyah ambil shif malam"

"Owh..."

"Abang Faris tak balik lagi ke dari korea?"

"Mana Aisyah tahu suami akak pergi sana?"

Aku sengaja sebut suami supaya dia sedar sikit yang dia bualkan itu suami aku.

"Owh Aisyah ada call abang Faris semalam, nak tanya khabar"

"Ya dia tak balik lagi"

"Rindu pula dengan dia"

"Apa dia Aisyah?"

"Takda apalah. Akak sihat?"

"Sihat alhamdulillah. Sejak kahwin tu makin sihat mungkin sebab bahagia kan"

Aisyah mengangguk.

"Akak happy kahwin dengan abang Faris?"

"Happy, kenapa?"

"Yelah akak kenal dia tak lama, terus tunang then kahwin"

"Dah takdir kami macam tu kan. Lagipun buat apa kenal lama-lama, best tau kenal masa dah halal. Bercinta lepas nikah"

Aisyah mengangguk lalu menyedut minumannya.

"Actually Aisyah ada benda nak cakap dengan akak ni"

"Apa dia?"

"Aisyah dah lama suka abang Faris sejak dari kecil lagi sampailah dewasa. Aisyah harap sangat hubungan kami lebih dari sepupu"

Wow beraninya dia! Buat pengakuan depan aku huh!

"Aisyah kenalah buang perasaan tu sebab dia dah jadi suami akak", suaraku yang mendatar aku kawal.

"Susah kak. Jadi tolong kak terima Aisyah jadi madu akak dan pujuk abang Faris"

"Hey apa ni? Sedar tak apa awak cakap ni? Mana maruah awak sebagai perempuan?"

"Aisyah sayangkan dia kak, Aisyah cemburu tengok akak dan abang Faris"

"Aisyah dengar sini, abang Faris tu suami saya. Dan saya tak izinkan dan tidak rela dia kahwin lain, abang Faris cintakan saya je. And please lepas ni jangan jadi perosak rumah tangga kami. Fahamkan Aisyah? Awak masih muda jangan rosakkan maruah tu dengan mencintai suami orang"

"Akak, Aisyah... "

"Lepas ni jauhi Faris. Jika ada sesuatu  terjadi dalam rumah tangga kami, saya akan cari awak Aisyah. Mama pun tahu yang awak sukakan Faris so please jangan buat tindakan bodoh yang memalukan awak sampai orang lain benci"

Aisyah tertunduk.

"Terima kasih datang sini", aku pantas beredar dari situ.

Dugaan apakah ini?

Aku pantas menghantar sms kepada Faris, menceritakan semuanya apa yang telah berlaku tadi.

🌼🌼🌼
OMG Aisyah berani mati erh... Ok uolls tggu je kot2 Aisyah berani lg kat Risya😂

BUNGA CINTA DI BEIJING✔Where stories live. Discover now