BAB 14

1.2K 52 0
                                    

"Assalammualaikum makcik"

"Wa... Walaikumsalam", aku agak terkejut melihat gerangan dibelakang Aina.

"Sorry beb aku terpaksa bawa dia sebab nak jumpa kau. Dia dah cerita kejadian kat pantai tu", bisik Aina.

"Okay takpa aku faham"

"Okay Faris I dah bawa you here, and sorry I tak boleh tunggu sebab I kena masuk office right now. Risy sorry erh bye"

"Bye, take care"

Faris statik berdiri dihadapan kaunter.

"Kejap erh. Abang Randi?"

"Yes sweetheart?"

"Tolong jaga kaunter sebab Risy nak jumpa kawan Risy ni. Okay?"

"Okay anything for you"

"Thank you. Jom Faris"

Kami mengambil tempat duduk berhadapan.

"You nak order apa?"

"Kopi americano ada?"

"Ada. Ika?"

"Ya cik Risya?"

"Americano coffee satu"

"Baik"

Aku memandang Faris.

"Kenapa you nak jumpa I?"

"First of all sorry sebab I gunakan Aina untuk bawa I ke sini sebab dia tak bagi number phone you"

Lega. Finally Aina kau buat aku lega untuk pertama kalinya bila dengan Faris.

"Okay ada apa nak jumpa I?"

Faris berjeda bila Ika kembali semula dengan secawan kopi.

"Thank you", ucap Faris.

"Sama-sama", jawab Ika.

Faris menghirup kopi americanonya lalu memandang aku.

"I datang sebab nak say thank you kat you sebab selamatkan I. Terima kasih Risya kalau you takdah maybe I dah takda kot hari ni"

"Sama-sama. I tolong pun sebab you perlukan bantuan as a human yang tahu caranya I kena tolong"

Faris mengangguk.

"Tak sangka you tahu CPR, you graduate from medical course ke?"

"Taklah, I belajar sebab selalu kan join persatuan Bulan Sabit Merah"

Alasan apa kau ni Risya? Lantaklah! Aku tak suka orang yang tak berapa aku kenal tahu background hidupku.

"Owh I see apapun thank you"

"Okay no problem"

"Cantik kafe you", kata Faris sambil melihat ruangan kafe.

"Thanks"

"Boleh I minta number phone you?"

"Sorry but for what?"

"Untuk memudahkan I hubungi you"

"Hubungi I? Sorry I tak dapat nak bagi kalau sekadar suka-suka je lagipun kita tak berapa kenal. I jenis yang macam tu"

"Its okay faham. Sorry"

Aku mengangguk, kekoklah pula.

"Kafe you ni ada servis tempahan ke?"

"Ada, tempahan minuman dan dessert"

"Okay kalau macam tu I nak contact number you sebab urusan bussines. I nak buat tempahan untuk party birthday"

Aku tersenyum sinis. Dia gunakan alasan tu untuk dapatkan nombor telefon aku?

"Sekejap ya"

Aku menuju ke kaunter untuk mengambil kad bussines kafe. Dalam kad tu ada nama kafe, e-mail, FB dan nombor telefon kafe.

RISY'S CAFE
Owner: Risya Sofya

call us:
www.RisyCafe.com.my
FB : Risy's Cafe Shah Alam
Office no. 01114357891
Assistant no. 0195643211 (Randi)

"Ni kad bussines kafe ni, you kata nak buat tempahan kan just call us"

Faris tercengang lantas dia senyum.

"Err okay I will, thank you"

Dalam kad bussines kafe tu bukan nombor telefon aku, itu nombor telefon kafe telefon rumah dan nombor telefon abang Randi.

"Okay, kalau takdah apa I nak sambung kerja. Silalah minum"

"Okay thank you"

Aku memejamkan mata, sorry Faris.

*****

Telefon kafe berbunyi dengan nyaringnya.

"Hello Risy's Cafe here, may I help you?", kataku sopan.

"Ya ni Risya Sofya owner kafe ke?"

"Ya saya, ya ada apa?"

"Saya puan Faridah, saya hendak buat tempahan untuk birthday party cucu saya"

"Ya puan boleh, puan nak tempah item apa untuk majlis puan?"

Aku mencapai kertas yang ada list menu tempahan.

Aku mula menerangkan menu yang ada untuk tempahan dan puan Faridah pula memilih apa yang patut. Menu yang dipilihnya aku tick.

"Berkenaan dengan dessert tu, kafe awak yang buat sendiri ke?"

"Ya puan, kalau puan nak tambah tema untuk dessert boleh. Macam puan tema birthday dessert tu boleh dihiaslah dengan tema tersebut"

"Okay nice. Saya nak dessert tu semua bertemakan birthday party"

"Baik puan"

"Okay itu saja"

"Terima kasih puan"

"Sama-sama"

Gagang telefon aku letak. Banyak juga puan Faridah tempah ni, mujur dia call awal seminggu. Aku menuju ke dapur.

"Abang Randi, ni list menu untuk tempahan"

"Wow banyaknya menu, setiap menu boleh tahan kuantitinya. Ni kenduri apa?"

"Birthday partylah! Ada pula buat kenduri. And one more thing dessert tu dia nak tema birthday, nanti bagitahu Chef Tania ya"

Chef Tania adalah senior chef bahagian dekorasi dessert.

"Okay. Bila ni?"

"Minggu depan, malam"

"Okay sempat lagi ni, abang nak settlekan dululah"

"Terima kasih abang"

Mujur ada abang Randi kalau tak pening aku. Nak settlekan dapur nak settlekan kaunter.

Dan nasib baik chef-chef di dapur itu tahu apa yang mereka perlu buat. Chef Tania senior dekorasi dessert dibantu oleh Diana dan Fazrul. Chef Jojo pula bahagian pembuatan dessert, dan dia memang terror buat kuih tu. Dia ada pembantu iaitu Rosy dan Alia. Bahagian air pula abang Randi, Hairul dan Kila.

Mujurlah semua-semua ni bekerja keras di dapur dan hasilnya tidak menghampakan. Di hadapan pula ada 7 orang staf pelayan, mereka jugalah sentiasa ditugaskan untuk menghantar tempahan bersama abang Randi.

Aku turut bersyukur dengan adanya mereka kini kafeku semakin terkenal dan keuntungan juga tidak menghampakan kami.

🌼🌼🌼
Sorry klu ada silap dalam penerangan kafe dan chef2 semua tu hehe

BUNGA CINTA DI BEIJING✔Where stories live. Discover now