BAB 12

1.3K 45 0
                                    

Bermulalah kisah ku bertemu calon suami yang ibu carikan. Walaupun agak segan tetap ku gagahkan.

"Hari ni kau jumpa calon pertamakan Risy?"

Aku mengangguk.

"Kau okay ke?"

"Okay lagipun apa ibu aku cakap tu betul, kalau aku yang cari memang takkan ada. Better ibu tolong aku suka or tak tu keputusan aku"

"Tapi mustahillah takda nak usha kau, kau jual mahal sangat"

Aku menjeling Aina.

"Cuba kau cakap kat aku siapa nak usha aku sekarang ni. Kau nampak ada? Takda kan?"

"Macam mana kalau kau jumpa antara calon suami kau tu ada seorang lelaki yang buat hati kau terbuka?"

"Baguslah! At least pendirian aku yang kau cakap seteguh tembok China tu runtuh"

"Tapi..."

"Tapi apa Aina? Kau tak suka ke kalau ada lelaki yang mampu bukakan hati aku ni?"

"Suka tapi takkan lah lelaki tu di antara calon suami yang makcik Rifa cari kan"

"So apa masalahnya? Hish tak faham lah aku dengan kau ni"

Aina mengeluh. Pelik.

"Kejap, entah-entah kau ni..."

"Apa?"

"Kau suka aku then kecewa bila dapat tahu aku setuju dengan plan ibu untuk carikan calon untuk kau. Kan?"

Kepalaku pantas diketuk oleh Aina, nasib baik tak bocor.

"Auch! Sakitlah wey makcik"

"Siapa suruh cakap bukan-bukan, otak kau ni rosak ni. Aku ada iman lagilah, geli wey!"

Aku ketawa melihat Aina yang geli macam cacing terlentok-lentok.

"Kau ingat aku ni lesbian ke? Sorry sikit walaupun aku rapat dengan kau aku masih straight"

"Habis tu apasal tadi kau macam tak suka je aku ikut plan ibu?"

"Takda apalah aku harap ada lelaki yang mampu ketuk dan buka hati kau tu lagi"

"Hmm yeah"

Aku sendiri juga tidak pasti, adakah lelaki yang berjaya?

"Good luck for you dates"

"Hmmm..."

*****

Hari ni aku ada temu janji yang pertama, serius aku takut. Ibu dah bagitahu lokasi dan lelaki tu aku tak kenal muka dia cuma nama. Siapalah calon pertama ni.

Aku memandu dengan perasaan yang gusar. Terngiang masa kat rumah tadi.

Flashback.

"Ingat Isya kenal-kenal dulu, cakap elok-elok ya"

"Baiklah ibu"

"Calon yang pertama ni hari ni dia pakai baju kemeja pendek lengan warna biru dan seluar hitam"

"Okay ibu"

"Good luck kak Sya!", kata Yana dan Carl.

Aku mengangguk.

End flashback.

"Okay relax Isya, jumpa je then kenal-kenal", aku memberi kata semangat untuk diriku sendiri.

Aku memarkirkan keretaku di hadapan sebuah kafe. Dadi dalam kereta aku mencari lelaki yang memakai kemeja biru pendek lengan dan seluar hitam.

"Takda, belum sampailah tu"

BUNGA CINTA DI BEIJING✔Where stories live. Discover now