BAB 17

1.2K 44 0
                                    

Alhamdulillah kami sampai ke lapangan terbang Jakarta dengan selamat. Semua bersorak gembira, kami menaiki kereta nenda. Pemandu nenda menunggu kami di luar lapang terbang. Nenda pun nampaknya tak sabar nak jumpa kami.

"Apa khabar? Saya Joko, supirnya nenda", sapa seorang pemuda.

"Khabar baik"

"Mari ikut saya balik ke rumah nenda"

"Jom!", sorak Yana dan Carl.

Dalam perjalanan kami berbual dengan Joko dan Carl pula ralit dengan kameranya di tepi tingkap. Teringat pula kat Faris ketika di Beijing dulu.

Aku membuang pandangan ke tingkap kereta. Jakarta masih seperti dulu dan semakin maju.

Kereta masuk ke dalam pagar rumah banglo rumah nenda. Kami terkocoh-kocoh keluar untuk berjumpa dengan nenda.

"Assalammualaikum?", kami membuka kasut masing-masing.

"Waalaikumsalam. Ya Allah udah sampai"

"Nenda!", aku pantas memeluk nenda.

"Isya! Nenda kangen banget sama kamu"

"Isya juga nenda"

Aku melihat nenda yang masih sihat dan awet muda walaupun usia sudah mencecah 50-an.

"Nenda!", Yana dan Carl menerpa ke arah nenda.

"Kamu dua juga ada? Bila sampai dari Jordan?"

"Baru je nenda. Nenda apa khabar?", soal Yana.

"Baik. Udah lama nggak ketemu sama kamu, udah besar Yana sama Carl ini"

Yana dan Carl tersenyum.

"Ibu apa khabar?"

"Rifa? Ya Allah ibu kangen sama kamu"

Ibu menyalam tangan nenda lalu memeluk nenda. Ibu ialah menantu nenda, nenda ibu kepada ayah. Ayah mix Indonesia yang berkahwin dengan ibu. Atuk pula orang Malaysia juga kahwin dengan nenda. Kiranya dua kali mix hahaha.

"Ya Allah Randi?"

"Ya nenda. Nenda sihat?"

"Ya nenda baik-baik aja. Bagaimana kehidupan kamu di sana?"

"Alhamdulillah semakin baik, makcik Rifa dan yang lain banyak banget bantu Randi"

"Syukurlah. Nggak sia-sia nenda hantar kamu ke sana"

Abang Randi mengangguk.

Usai saja adegan bersalaman dan berpelukan, nenda bawa kami ke ruang makan. Perut juga sudah lapar.

"Makan ya usah malu-malu. Ini semua nenda yang masak"

"Okay nenda"

"Hmm sedapnya", kata Yana.

Aku mengangguk setuju. Macam manalah tak sedap, nendakan ada restoran sendiri kat sini.

"Ya udah kalau sedap makan banyak-banyak"

Semua duduk kekenyangan. Lega-lega.

"Sunti, kemasin semuanya ya", arah nenda kepada pembantu rumahnya.

"Baik buk"

"Kalau sudah kenyang, pergi rehat dan mandi duluna ya. Lepas ni kita berbual di bawah"

"Baik nenda"

Bagasi yang diangkat oleh Joko diruang tamu kami ambil masing-masing.

"Carl sama Randi tidur dibilik bawah ya. Di tingkat atas pula Yana dan Isya bisa tidur sebilik dan Rifa tidur dibilik sebelah bilik ibu. Rumah nenda ini nggak punya bilik banyak"

"Okay nenda"

"Ya udah pergi masuk bilik masing-masing"

Kami masuk ke bilik masing-masing. Aku dan Yana masuk ke sebuah bilik hujung. Besar juga bilik tetamu ni, ada katil saiz queen.

Yana menghempas punggungnya ke tilam.

"Finally kak, Yana jejak kaki juga ke sini setelah sekian lama"

Aku ketawa.

"Dah lah kemas baju kau dalam almari ni lepas tu mandi. Solat tak buat lagi ni"

Yana menurut arahan.

Aku kecewa bila Aina tidak dapat ikut, bosnya tak nak bagi cuti pula.

Usai berehat, semua turun ke bawah atas arahan nenda tadi. Semuanya berkumpul diruang tamu.

Sambil berbual, kami minum-minum.

"Gembira nenda bisa jumpa kalian semua hari ni, taklah sunyi nenda minggu ni"

Kami tersenyum mendengarnya.

"Ya ibu, kami pun gembira dapat jumpa ibu hari ni. Nanti datanglah Malaysia"

"Ya Rifa Insyallah. Ibu akan datang ke Malaysia cuma nggak tahu bila"

"Apa-apapun bagitahu saja ibu"

Nenda mengangguk.

"Buk minumannya udah siap"

"Bawa ke mari Sunti, panggil Wati ke mari juga"

"Baik buk"

Jus oren dihidangkan dengan sepinggan kuih, mesti kuih tradisi Indonesia.

"Ni maid nenda, Wati dan Sunti"

Mereka berdua tunduk tanda hormat kami pula mengukirkan senyuman.

"Wati, Sunti ni menantu sama cucu saya"

"Baik buk"

"Nanti siapin makan malam yang enak ya"

"Baik buk"

"Ya udah sambung kerja kalian"

Wati dan Sunti mengangguk lalu beredar.

"Hari ni kita duduk isti rehat aja di rumah, besok nenda bawa kalian jalan-jalan pusing Jakarta"

"Yeay!", kata Yana.

"Yes!", kata Carl pula.

Aku juga tidak sabar pusing-pusing Jakarta.

🌼🌼🌼
Maaf klu ada bahasa Indonesianya tak betul😂

BUNGA CINTA DI BEIJING✔Where stories live. Discover now