BAB 7

1.4K 56 0
                                    

Hari ni ialah hari terakhir kami bersiar-siar di Beijing. Esok pagi kami balik ke Malaysia, pasti aku rindu suasana musim bunganya.

Dalam jam 9 pagi kami ke Hutong, pekan lama China.

Aku terpegun, macam hidup zaman China dulu-dulu pula kat kawasan Hutong ni.

"Okay kita sewa beca lah untuk senang round-round tempat ni"

Aku sudah tidak sabar naik beca China macam kat tv tu.

Fazura duduk sebeca dengan Rizal, Fahmi sebeca dengan Aidil, Aina pula terus tarik tangan Wahda. What?

"Err Faris dengan Risya je lah ya? Boleh kan Risy", kata Aina.

Aku ukirkan senyuman tapi dalam hati ni sumpah serana semua kat Aina.

"Okay, jom Risya"

Aku duduk bersebelah dengan Faris, mujur ruang beca ni tak sempit. Kami dibawa mengelilingi pekan lama itu, sambil melihat suasana klasik tu tangan ralit menangkap gambar dan rakam video.

Suasana musim bunga menambahkan kecantikannya.

"I see you again", kata Faris.

"Kenapa you cakap macam tu?"

Aku mengerling Faris yang membuka beg sandangnya, mataku tertancap pada satu benda.

"Eh itu..."

Faris melihat aku lalu melihat benda yang aku tunjuk.

"Loket ni?"

"Ya kat mana you jumpa?"

"Ni you punya"

"I punya? Ya memang I ada loket sama macam ni tapi ada kat rumah"

"You pasti ke ada kat rumah?"

Loket dihulurkan, dan jelas ada ukiran namaku. Maknanya loket aku selama ini hilang?

"Kat mana you jumpa?"

"Masa you kena ragut kat bus stop tu, you tercicir tapi tak sempat nak pulangkan"

"You ada masa I kena ragut?", kebetulan apakah ini?

"Actually I lah yang selamat beg you tu, maybe you tak ingatkan"

"Lelaki pakai hoodie tu you?", aku seakan tidak percaya.

"Yes I am"

Wow! Unbelieveble.

"Errr sorry I tak nampak muka you masa tu, and thanks", aku menunjukkan loket ku.

"You're welcome"

Aku tunduk memandang loketku yang selama ini hilang tanpa aku ketahui. Lalu aku simpan dalam beg.

"Loket tu special sangat kat you, am I right?"

"Very special sebab orang yang bagi tu bermakna dalam hidup I, forever"

"Boyfriend?"

"More than boyfriend", kataku lalu ralit dengan telefon. Aku sebenarnya tak suka orang tanya lebih-lebih.

Puas pusing-pusing Hutong, kami turun dari beca. Faris turun lalu diikuti dengan aku, hampir saja aku jatuh tersembam jatuh ke tanah sebab licin mujur Faris sempat menahan lenganku.

"Thank you", ucapku.

"Ehem!", kami berdua memandang yang lain. Aina tersenyum-senyum, yang lain pula mengusik Faris.

"Apa Aina? Jangan fikir bukan-bukan erh", kataku lalu meninggalkan Faris.

Sebelum ke destinasi seterusnya, kami singgah minum terlebih dahulu. Aku membuka botol air mineral, apasal tak boleh buka ni. Nak minta tolong Aina tapi dia sibuk beli apa entah aku tak tahu.

BUNGA CINTA DI BEIJING✔Where stories live. Discover now