Aku memandang wajahmu tanpa jemu. Masih juga rasa rindu bermaharajalela biar pun kau sudah pun berada di hadapanku. Senyummu masih sama. Lembut tuturmu masih juga yang aku suka.
"Kenapa pandang saya macam tu?" Kau bersuara setelah hampir lima minit kita membisu. Dan kebisuan antara kita itu aku isi dengan merakam setiap inci wajahmu supaya terus terpahat di hati.
"Saya rindu." Aku membalas malu-malu. Ah, sungguh rasa rinduku terlalu menggunung tika ini. Jika perlu aku gambarkan bagaiman rasa rindu itu, boleh kukatakan ia tidak terhitung samalah seperti gugusan bintang di langit.
"Masih rindu biar pun saya di sini - di hadapan awak?" Kau menyoal dengan nada mengusik.
Aku mengangguk perlahan. Ya, biar pun kau di depanku tetap juga aku rindu. Lama kita begitu sebelum kau capai tanganku dan bawa ia ke dadamu.
"Saya pun begitu."
Nah, langsung longgar lututku mendengarkan itu. Saya pun begitu. Terasa jantungku berdegup lebih laju dari selalu. Kita merasakan yang sama. Saling merindui. Aku menggigit bibirku. Ternyata, aku tidak keseorangan menanggung beban perasaan ini.
"Saya pergi tak lama. Saya akan selalu hubungi awak."
Aku tunduk menekur lantai. Tidak sanggup menatap wajahnya. Aku gusar akan ada air mata yang jatuh membasahi pipi.
"Sesekali saya akan hantar surat pada awak because you like it that way, right?" Tanganku masih lagi dalam genggaman tangannya. Erat.
Aku mengangguk lagi. Dia masih ingat. I am a hopeless romantic. Menerima utusan surat dari orang yang kau sayang? Ya, itu adalah hadiah terpaling istimewa. Surat-surat yang pernah dikirimmya dahulu masih lagi aku simpan kemas — yang akanku ulang baca bila rindu menyapa.
"Jangan nangis-nangis, ya." Dia mengelus lembut pipiku.
Aku menganggukkan kepalaku. Ya, saya cuba tak nangis-nangis tapi kalau menangis sikit tak apa kan? Wajahnya aku tenung lama. Dia bakal pergi...
"Awak jaga diri tau. Dua bulan lagi saya balik."
"Okey."
Dia menggengam tanganku sebelum mengecupnya. Lama. Dia menghela nafas panjang. "Saya akan rindukan awak."
Hon bas sudah berbunyi. Dia cepat-cepat mengangkat begnya. Pipiku dielus lagi. "Jaga diri." Pesannya.
"Awak pun."
Tak tunggu lama, dia terus memanjat tangga bas sambil melambaikan tangannya. Aku membalas lambaian itu.
Ting! Notifikasi dari telefon bimbitku.
Aku membaca mesej yang diterima. Senyumanku melebar. Ah dia ni!
Sayang awak dulu, kini dan selamanya. See you in two months.
YOU ARE READING
Cinta dan Janji
عاطفية"Harusnya kau ingat bahwa kita itu tak mungkin terpisah jauh. Selalu ada dan dekat. Hati kita saling dan selalu mendamba."