ADAKAH MASIH CINTA 36

21.6K 527 29
                                    

" Saya tak gila. " ucap Farrahani dengan hiba. Air matanya berlinangan membasahi pipi bersihnya. Megat Haneef terkedu begitu juga dengan Elliey yang jelas kelihatan terkejut.

" Aku sabar waktu kau buli aku. " ucap Farrahani perlahan tetapi keras sambil matanya merenung tajam wajah Elliey.

" Aku sabar waktu kau dera aku... " sambungnya lagi.

" Aku sabar kau fitnah aku. " air matanya semakin laju.

" Waktu kau sanggup mainkan maruah aku, aku masih bersabar Elliey! " nadanya naik dua oktaf.

" Tapi bila kau jadi punca anak aku tak dapat nak tengok dunia ni, aku dah tak mampu sabar! " Farrahani menguatkan suaranya. Bibirnya diketap kuat mencari kekuatan apabila hatinya dihimpit hiba.

" Aku kahwin dengan Haneef bukan atas kehendak aku Elliey! Haneef terpaksa demi abang yang dia sayang dan aku, langsung tak tahu apa-ii. " luah Farrahani lagi.

" Mula-ii aku dengan Haneef tak bahagia pun Elliey. Kami bukannya bercinta dan Heneef bukannya curang dengan kau! Bila aku dapat tahu Haneef cintakan kau, aku yang pujuk dan paksa dia kahwin dengan kau supaya dia bahagia dapat bersama dengan orang yang dia cintai! " jerit Farrahani meluahkan segala yang terbuku di hati.

Elliey seolah olah ditampar. Dia terpana mendengar penjelasan Farrahani.

" Aku silap bila aku ingat yang kau ni baik. Dan aku paling tak sangka ialah kau tak ikhlas pun cintakan dia. Kau tak ada waktu dia perlukan kau di sisi dia. Kau curang belakang dia! Perempuan jenis apa kau ni Elliey? " soal Farrahani kesal.

" Kau sanggup tolak aku sebab kau taknak aku ada zuriat dari benih Haneef! Busuknya hati kau. " tambah Farrahani lagi.

" Kalau nak ikutkan hati aku ni Elliey.. " nadanya naik lagi.

" Aku bunuh kau! " jerit Farrahani. Air matanya tidak henti-ii keluar.

" Tapi aku tak sekejam kau Elliey. Aku masih boleh fikir dengan waras. "

" Sekarang ni aku dah taknak tanggung semua ni. Cukuplah. Aku penat menderita. " ucap Farrahani.

" Abang.. " Farrahani memandang Megat Haneef yang jelas kelihatan masih terkejut. Megat Haneef mendongak memandang Farrahani.

" Abang pilih Farra atau Elliey? " Farrahani memberi pilihan. Elliey terkedu.

" Kalau abang pilih Elliey, lepaskan Farra. Biar Farra cari kebahagiaan Farra sendiri dan mulakan hidup baru. "

" Dan kalau abang betul sayangkan Farra sebagai isteri abang, lepaskan Elliey dan serahkan dia pada pihak polis. Dia layak dihukum atas semua yang dia buat. " putus Farrahani.

" No! Jangan. Please aku merayu. Jangan. Aku taknak masuk penjara! " rayu Elliey. Dia kalut.

" Haneef! Please! I janji I tak kacau hidup you tapi tolong jangan masukkan I ke penjara. I taknak jadi banduan Haneef please! " rayu Elliey sambil memaut lengan Megat Haneef. Megat Haneef kemudiannya menepis tangan Elliey.

" Kau nak suruhkan aku lepaskan kau lepas apa yang kau dah buat? Pada Faris. Pada Farra. Pada, anak aku! " Megat Haneef menekankan suaranya di hujung ayat.

" Elliey Alysia binti , aku ceraikan kau debgan talak tiga! " ucap Megat Haneef sebelum berlalu keluar dari bilik itu. Farrahani ditarik bersama. Elliey terduduk di birai katil. Fikirannya buntu. Dia lekas memikirkan jalan penyelesaian.

Seketika kemudian Elliey bangun menuju ke almari pakaian. Bagasi merah jambu dikeluarkan. Baju-ii dicapai laju dan terus dihumban ke dalam bagasi. Passport dan dokumen penting lain turut dicapai.

ADAKAH MASIH CINTAWhere stories live. Discover now