Bab 6

170 4 0
                                    

Setelah menempuh beberapa jam penerbangan, akhirnya Aireen berjaya menjejakkan kaki di International Aiport Dubai. Usai melepasi balai ketibaan, tangannya laju menggagau Iphone 6s miliknya lalu nombor seseorang didail.
Selepas panggilan itu disambungkan, suara teruja seseorang menyapa gegendang telinganya.

"Reennnnn, reen kat mane ni, abang tunggu kat depan ni ha!".
Bingit telinganya mendengar suara itu. Terasa rindu 3 tahun itu hilang sekejap. Jauh fikirannya melayang,lalu dia tersenyum kembali.

"Reen kat balai perlepasan ni,abang jumpa Aireen kat sini oky?",panggilan segera dimatikan. Terasa tidak sabar untuk menemui satu-satunya abang yang selama ini selalu bersamanya,namun dia telah kehilangan abangnya yang dahulu 3 tahun lepas. Bagaimana rupa abangnya sekarang ye?? Aireen bersoal sendiri di dalam hati, sebelum ...

"Buuppp"....

"Auchh". Habis beg tangan dan barang-barangnya jatuh menyembah lantai airport itu. Sebaik matanya bertemu pandang dengan sepasang mata kebiruan itu, seperti ditarik untuk terus menerus melihat sepasang mata itu.

"Subhanallah,cantiknya mata dia", desis Aireen di dalam hati.

"Woii,woiii,kau lagi?". Tangan lelaki itu menggapai gapai di hadapan mukanya.

"Dah kenapa dengan engkau ni,tak habis habis menyusahkan orang la kau ni!! Haritu sekali,ni sekali lagi!!", herdik lelaki di hadapannya itu menyedarkan Aireen yang sudah jauh mencipta khayalan sendiri.

Cepat-cepat dia beristighfar dalam hatinya.

"Saya mintak maaf cik,pasal hari tu saya memang tak sengaja nak jatuhkan barang cik".

Dilihat sepasang mata biru itu merenung mata miliknya.

"Dia dengar ke tak aku cakap apa ni?".  getus Aireen sendiri. Tangannya dipetik di hadapan lelaki beruniform putih itu. Baru dia tahu rupanya lelaki ini seorang pilot,mengapa lelaki ini tidak habis- habis merenungnya?.

Aryan POV

Dalam kekalutan dia berjalan,tiba-tiba dia telah merempuh seorang wanita. Barang-barang wanita itu dilihat sudah menyembah lantai. Terasa bersalah,sebaik dia tunduk untuk menolong wanita itu, terasa berpinar matanya, jantung berdegup laju.  Mata itu!! Mata itu yang sudah lama dinantikan untuk menghiasi pemandangannya. Cepat-cepat dia menidakkan rasa itu sekali lagi. Perempuan semua sama!!
Cepat-cepat dia bangun lalu mencari alasan untuk menidakkan rasa yang baru hadir itu.

"Woii,woii kau lagi?",tanya nya mematikan lamunan wanita di hadapannya ini. Dilihat muka wanita itu membuat muka blur. Pelik barangkali,tapi subhanallah,comel!

"Dah kenapa dengan engkau ni,tak habis habis menyusahkan orang la kau ni!! Haritu sekali,ni sekali lagi!!", herdiknya melulu. Dia tidak mempunyai maksud begitu. Cuma alasan untuk menidakkan perasaannya. Namun walau dia berusaha untuk mengelakkan melihat wanita itu,tetap juga matanya degil tetap mahu melihat sepasang mata hazel itu. Mata yang membuat tidurnya tidak lena. Mata yang selalu datang ke mimpinya. Mata yang mampu mengubah segalanya tentang dia. Aryan dikejutkan dengan petikan jari wanita di hadapannya.

"Aku menggelamun ke tadi,tu pun sebab perempuan ni?",monolognya sendiri.

End Of Aryan POV

"Reen,Reen ke tu?? Oh my god..  how I miss u so much". Satu suara terdengar saat kedua manusia itu tenggelam dalam ilusi masing-masing.

Pantas Aireen berpaling. "Abanggg"!!!!  Aireen berlari kecil menuju ke arah lelaki tinggi dan tegap itu yang sedia mendepakan tangannya. Pantas sahaja Aireen memeluk satu-satunya abang kesayangannya. Keluar air matanya saat memeluk lelaki itu! Rifae Iman pantas menyeka air mata adiknya tanpa menghiraukan pandangan tajam seorang lelaki yang sedari tadi melihat babak mereka.  Pantas Aryan menarik luggage nya,sesuatu perasaan yang sudah lama tidak dirasainya kembali dirasai. Ya!! Cemburu. Terdengar sayup-sayup namanya dipanggil,namun tidak dihiraukan. Laju kakinya melangkah menuju ke kereta yang sedari tadi menunggunya.

"Semua perempuan sama aje!!", gumam Aryan sendirian.  Terasa diri sendiri bodoh kerana terlalu cepat merasakan terbuai saat menatap indah mata itu. Lalu meloloskan dirinya dalam kereta itu.

Sementara itu..

"Abang,kenapa tak balik jenguk mama,papa??? Diorang rindu sangat nak tatap wajah abang, even raya pun abang tak balik", getus Aireen sambil melabuhkan duduk di salah satu kerusi di kafe ekslusif itu. Rifae yang senyap sedari tadi juga turut melontarkan pemandangan Burj Khalifa di hadapannya itu. Terlahir sebuah keluhan kecil lahir di bibir merah itu.

"Entahlah Reen,setiap kali abang nak balik Malaysia, hati abang ni berat sangat, hati abang ni belum lupa apa yang dia dah buat Reen, hati abang sakit sangat, dia tinggalkan abang macam tu aje masa wedding kitorang, hancur hati abang Reen", luah Rifae lagi.

"Reen faham apa yang abang rasa, coz Reen sendiri dah lalui semua tu, tapi percaya la setiap yang berlaku ni ada hikmah di sebaliknya. Abang kena redha, abang kene lepaskan semua kenangan abang dengan dia. Then baru lah abang boleh tasa tenang. Reen harap kali ni Reen tak balik Malaysia sorang-sorang.. They just missed u so much abang", ujar Aireen. Wajah di hadapannya itu dikerling sekilas. Tampak keruh. Dia yakin abang nya tidak bermaksud meninggalkan Dato' Karl dan Datin Aryana begitu sahaja, cuma sedikir tersilap langkah mungkin.

"Abang harap Reen akan dapat stay kuat, berhenti fikir pasal dia. I know that will not easy for you, but trust me Aireen boleh buat semua ni, Aireen kuat. Teddy bear abang ni kuat kan??", usik Rifae.

" Abanggggg!!!! Eyyyy,ape ni, Reen bukan teddy bear laa". Wajah comel adiknya yang sedang memuncung sedepa itu ditenung sekilas. Dia janji akan membantu Aireen melupakan lelaki dayus itu. Ya!! Hafiy Arman...

"Just tunggu aku balik Hafiy,perhitungan antara kita belum selesai,kau akan menyesal buat adik aku macam ni", monolog Rifae dalam hati...

Sesempurnanya Akad ItuWhere stories live. Discover now