Hanz POV
Dari kafe sampai lah balik sekarang, Wafiy langsung tak cakap apa - apa. Teruk sangat marah dia hari ni. Aku faham dia marah pasal Red cium aku, aku faham dia cemburu tapi sampai macam ni sekali tak nak cakap sama aku? Belum aku bangkitkan tentang apa yang berlaku dekat Ikea tu, mahunya tak bertegur buat selama - lamanya.
"Waf." Wafiy yang sedang duduk di hujung katil, aku panggil. Namun tiada balasan darinya. "Waf, sampai bila kau tak nak cakap dengan aku?" soalku. Bukan patutnya aku yang merajuk dan marah ke? Ni macam terbalik pula.
Wafiy ku hampiri. Dengan perlahan aku memeluk tubuhnya dari tepi. "Waf," panggilku lagi tapi kali ini agak lembut nadaku.
Wafiy menoleh memandang ku. "Aku minta maaf sebab tak ada dekat sana sebelum dia cium kau tadi," kata Wafiy lemah, rasa bersalah. Pula dah. Siapalah sangka si Red tu ada dekat sana tadi. Kalaulah aku tau dia ada tadi, tak adanya aku nak keluar.
"Siapa sangka dia ada dekat sana tadi? Kalau aku tau masa depan, memang aku ajak kau keluar terus tadi. Ni tak, so tak payah lah nak rasa besalah. Lagipun, kau tak yah risau lah, bibir ni aku dah cuci banyak kali dah supaya bersih. Kau je yang boleh sentuh bibir ni," kata ku menenangkan hatinya, walaupun hakikatnya hati aku masih tertanya - tanya, apa hubungan dia dengan Niel.
"Janji?" soal Wafiy
"Janji!" jawabku sambil tersenyum. Secara perlahan aku merenggangkan pelukan tersebut lalu bangkit dari katil itu. Niatku untuk meninggalkan katil itu terhenti disaat Wafiy mula memegang tangan ku. Aku menoleh. "Kenapa?"
"Aku... nak minta maaf," katanya lemah. Dahiku berkerut sedikit.
"Sebab?" soalku pula.
"Aku tahu kau nampak aku dengan Niel dekat Ikea masa tu. Tapi kau tak cakap apa - apa. Aku tau aku dah tipu kau masa tu. Aku minta maaf," kata Wafiy. Aku menoleh ke arah lain.
"Apa hubungan kau dengan Niel?" soalku mendatar.
"Tak ada apa - apa. Semuanya salah faham. Kau jangan risau," jawabnya bersungguh - sungguh.
Aku diam. Tidak membalas apa - apa. Aku tak tahu nak cakap atau rasa apa sekarang ni. Tuala yang tersidai rapi di tepi pintu bilik mandi tu, aku terus capai.
"Hanz sayang?" panggil Wafiy.
"Aku mandi dulu. Kau rehat lah dulu." Aku terus melangkah masuk ke dalam bilik mandi.
Tak ada apa - apa? Salah faham? Tapi kenapa mereka mesra sangat macam pasangan kekasih?
Habis tu, apa maksud ciuman di antara mereka hari tu?
Keluhan berat ku hembus perlahan. Cermin besar di hadapan ku, ku pandang kosong.
Air mata kecewa mula menitis.
.
.
.
TIA - Hanz, sorry aku tak dapat datang kerja hari ni. Demam~
Itulah mesej yang aku terima pagi ni. Aku mengeluh. Jadinya, bila Tia tak ada, aku terpaksa jaga port dia hari ni. Tiaaaaaaaaaa.... Kau tau aku tak suka buat benda leceh ni walaupun hakikatnya aku suka cium bau duit tu. Tapi tetapppppppp
"Ah Hanz, aku nak bagitau ni, minggu depan ada reunion batch kita, kau nak join?" sapa Yun dari cermin pemisah dapur dan kaunter pembayaran.
"Buat apa aku nak join, aku bukannya habis belajar pun," balasku sambil mengira duit.
"Alaaaa.... tak kira lah kau habis belajar ke tak, yang penting kau pernah belajar sama kitaorang sebelum ni, so aku nak kau join sekali," paksa Yun
YOU ARE READING
HANZ Season 2: Misi Mengubah Hati Hanz (COMPLETE)
RomanceKisah Hanz belum berakhir lagi. Ini musim kedua, empat tahun dah berlalu, drama apa lagi yang akan berlaku? Baca ler~ Enjoy!