5. HAW 4

568 30 6
                                    

Wajahku berubah emosi. Betul ke ni? "Jadi kau nak kata yang Amri..."

"Ya, Hanz... Ya... Sebab tu dia text aku, kata nak jumpa semua kawan - kawan dia...," Yun berhenti lalu menarik nafas sedalam - dalam yang mungkin sebelum mengesat air matanya yang mengalir setitik. "... nak minta maaf... haaaa sebelum dia menjalani pembedahan yang mungkin boleh membuatkan dia...," sambungnya dengan nada sayu lalu menangis perlahan.

"Betul ke ni?" soal Tia dengan wajah kurang pasti.

Yun terus menoleh ke belakang memandang Tia. "Tia, kau tak percaya aku? Sampai hati kau. Amri tu kawan kau, percaya tak percaya, semua ni tentang masa depan diii... aaaa," tangis Yun lagi dengan penuh drama. "Disebabkan sakit dia ni juga, dia terpaksa putus dengan girlfriend diii... aaaaa." Buruk sungguh muka.

"Laaa... tak yah lah nak nangis bebeno. Dah buruk muka tu aku tengok. Kita orang percaya, kita orang percaya," kataku lalu memeluk tubuh Yun erat. "Ko ni, Tia...."

"Apa aku buat?" soal Tia pelik.

Aku hanya menggelengkan kepalaku.

Pelukan ku itu secara perlahan dilepaskannya. Lalu air matanya yang mengalir itu, diusap sekuat yang mungkin. "Jom lah, kita jumpa dia. Jangan cakap apa - apa yang boleh membuatkan hatinya terguris, ok. Dia agak sensitive waktu - waktu macam ni," kata Yun sebelum menarik tanganku untuk ke meja dimana Amri berada. Tia pula membawa dulang yang dipenuhi oleh makanan yang di masak oleh Yun sebentar tadi.

Setelah tiba di meja tersebut, aku menarik kerusi untuk duduk, begitu juga dengan Yun dan Tia.

"Sorry, buat kau tunggu lama," kata Yun pada Amri sambil tersenyum.

"Haha, tak apa lah. Dah biasa dah," balas Amri. Kepalanya menoleh memandangku. "Kau apa khabar, Hanz? Lama tak dengar cerita pasal kau."

"Aku baik seperti selalu. Kau pula, apa khabar? Sihat?" soalku dengan nada simpati. Kesiannya Amri.

"Hanz~" Yun bersuara.

"Maaf," balas ku rasa bersalah.

Amri dengan wajah keliru menjawab, "Alhamdulillah masih kuat macam dulu. Cuma sekarang ni, aku tak berapa nak sihat sangat, baru baik demam." Aku tak tahu kenapa, air mata ni mudah jer mengalir hari ni. Tak tahu pasal si Amri ni ke pasal Wafiy.

Dengan tangan kanan memigang dadaku, tangan kiri pula mengesat air mata yang menitis. Semua memandang ke arah ku.

"Hanz, kau ok ke?" soal Amri risau.

"Dia terlebih emosi sikit hari ni. Kau macam tak kenal Hanz," kata Yun pada Amri. Amri hanya mengangguk. "Ada masalah hubungan sikit," sambungnya lagi dalam nada berbisik namun dapat aku dengar. Aku terus menjeling Yun. Dia terus mengalihkan pandangannya ke arah makanan di depannya.

"Tak ada apa, Am. Aku ok," balasku menahan tangis. Tarik nafas, hembus. Tarik nafas, hembus. Ok, aku dah ok. Mengesat air mata. "Jom lah makan, penat si Yun ni masak. Sedap ni sedap," puji ku lalu menganggukkan kepalaku kepada Yun. Yun turut tersenyum bangga. Riak.

Semua turut mengangguk.

Aku mula menyuap segulung mee spagetti aglio olio yang di masak oleh Yun, ke dalam mulut.

Erk!

"Uhuk," batukku disebabkan tersedak. Mulut ku tekup dengan tangan kananku. Selang berapa saat, aku sedu. Berapa banyak cili dengan garam dia masukkan dalam mee ni?

"Kau ok ke, Hanz?" soal Amri lagi.

"Ok, ok. Tersedak sikit je," kataku sambil tersenyum kerna terpaksa. Mata dah mula berair sebab pedas nak mampus. Dah lah pedas, masin pula. Yun ni nak bagi orang darah tinggi ke apa?

HANZ Season 2: Misi Mengubah Hati Hanz (COMPLETE)Where stories live. Discover now