14. HAW 11

623 33 6
                                    

Air mata yang mengalir tanpa henti, aku kesat dengan menggunakan pergelangan tangan ku. Aku cuba tahan tapi aku tak mampu. Yun memandang ku, ternyata dia pun sama menangis. Mama pula memandangku dengan wajah serius.

Kenapa? Kenapa?! Kenapa semua ini harus berlaku kepada ku?

"Dah lah tu, Hanz. Penat mama tengok drama kamu tu," kata mama sambil membuka pintu peti sejuk.

"Entah, aku tak faham lah kau ni, Hanz," sambung Yun pula. Air mata di kesat. Lah, sedih juga.

"Ma!!!" rengekku.

"Makcik!!!" rengek Yun pula.

"Apa benda?" balas mama bengang.

Pisau ditangan ku lepaskan. Begitu juga bawang besar ditangan yang telah ku kopek bersih. "Maa... Hanz tak nak buat ni. Pedihhhhh," rengekku lagi seperti budak kecik.

"Betul tu cik. Saya pun tak tahan. Banyak sangat ni cik," adu Yun dan terus berlutut meminta belas kasihan dari mama. Bawang besar yang belum berkopek kulit di pandang sekilas. Apatah lagi bawang putih dan bawang merah. Huish.

Aku memandang ke ruang tamu. Helina yang khusyuk menonton tv ku pandang tajam. "Woi, Na! Daripada kau tak ada buat apa - apa kat luar tu, cuba tolong sikit kerja dapur ni!" jerit ku dari dalam dapur.

"Sibuk lah kau! Dah mama tak bagi kerja, Na tengok tv je lah," balasnya. Ai, geram pula aku dengan dia ni.

"Helina! Dah vacuum ke belum ruang tamu tu? Tangga kat luar dah sapu ke belum? Kalau mama keluar, satu kerja pun belum bergerak, siap kamu," mama memberi amaran tegas dari dapur. Aku tersenyum sinis.

"Hish, mama niiiii."

"Ha, menjawab menjawab?" marah mama. Ngeri siot.

Yun yang tengah berlutut tadi terus menyambung kerja mengopek kulit bawang semula. Takut punya pasal. Terus tekun, tak bersuara. Diam ditemani dengan air mata bawang.

"Ma~~" panggil ku manja.

Tiada tindak balas diberi olehnya.

"Mama~~" panggil ku lagi.

"Apa dia? Mama mama, cakap apa dia?" gertak mama. Tanjat boboi.

"Ma, Hanz nak keluar jap. Nak pergi kedai Pak Mat jap, nak beli barang untuk pencuci mulut. Hanz lupa beli," kataku sopan.

Mama menoleh memandangku. "Mmmmmmm..."

"So...?"

"Dah pergi, jangan lama lama, banyak lagi kerja yang nak dibuat ni," kata mama. Yippeeeee. Escape~

"Woi, Hanz. Aku ikut..."

"Jangan nak mengada - ngada. Siapkan kerja tu dulu," celah mama dengan suara mendatar. Yun terus menyambung kerjanya semula, lagi. Menangis teresak - esak, menangis tak berlagu, menangis tak bersuara. Menahan rasa. Tu lah, nak sangat ikut aku sambut tahun baru dekat kampung kan...

"Hanz jalan dulu. Wei, siapkan ek kerja aku ni. Thanks bro," kata ku pada Yun sambil tersenyum sinis. Yun hanya menjelingku tajam.

Aku jenguk keluar tingkap untuk mencari abah. Abah tengah sibuk menyapu daun kering yang ada kat halaman rumah. Itu bermakna, mungkin abah tak ada plan nak pergi kemana - mana. Oleh yang demikian, aku mencapai kunci kereta abah dan dompet ku sekali sebelum pergi ke kedai Pak Mat.

"Abah, Hanz nak jalan jap. Minjam kereta ek!" kataku dengan nyaring.

"Pergi mana?" soal abah.

"Kedai Pak Mat, nak beli bahan kuih."

HANZ Season 2: Misi Mengubah Hati Hanz (COMPLETE)Where stories live. Discover now