Ok... Apa aku nak jawab ni? Hmmm...
"Maaf cik. Saya rasa cik salah orang ni," kataku perlahan. "Nama saya Mirza. Bukan Hanz," sambungku.
Riak wajahnya berubah malu. "Oh, maaf," balasnya ringkas.
"Saya minta diri dulu," kataku lagi lalu beredar meninggalkan meja tersebut. Jantung dah berdebar gila takut identiti aku terbongkar. Bukan apa, aku tahu aku bukanlah seorang selebriti ataupun apa apa yang istimewa lah tapi cerita tentang diri aku yang dari empat tahun lepas tu, masih belum reda. Kau rasa, empat tahun kut! Patutnya semua orang move on lah dari cerita cerita tu.
Sampai saja di working area aku, aku terus bercangkung dan memanggil Tia.
"Wei Tia, sini jap," panggilku.
"Apa?" balasnya sambil mengerutkan dahi.
"Sini jap."
"Kenapa?" Tia menghampiri aku lalu turut bercangkung.
"Kau kenal ke customer kita yang duduk dekat cermin tu?" soalku.
Tia memandang ke arah tempat yang aku tunjuk sebentar tadi melalui cermin cake display fridge tu. "Hmmm... tak pasti. Tapi muka dia macam familiar. Kalau tak silap, aku ada nampak dia dekat U dulu," jelas Tia.
U? Maksudnya aku pernah belajar dengan dia lah sebelum ni? Tapi siapa? Aku tak ingat. Bongok betullah masalah pelupa ni.
"Kenapa?" soal Tia.
"Dia tanya 'awak Hanz kan?' pada aku tadi dengan penuh yakin. Wei, aku tutup separuh muka aku kut, macam mana dia boleh kenal aku?" Risau ni, risau.
"Serious ah?"
"Serious!"
Tia menjenguk sekali lagi wanita yang sedang duduk di meja berhampiran cermin itu. "Mungkin Zizi kut, manatau dia buat plastic surgery semata mata nak cari kau. Kau kan kira dikategorikan sebagai manusia 'missing in action'." Senyuman nakal terukir di bibir Tia. Shalala sungguhlah perempuan ni. Boleh pula dia nak play play around time time macam ni. Tadi kata pernah nampak dekat U, apahal tetiba sebut perempuan tu adalah Zizi buat pembedahan muka pula? Kau gila ke perempuan?
"Kenapalah dalam banyak - banyak perempuan, mesti nama dia juga yang kau sebut," ujarku dengan nada yang menjengkelkan.
"Manatau betul apa yang Tia cakapkan," celah Yun tiba - tiba dari cermin kecil pemisah di antara dapur dan kaunter depan. Aik, sejak bila ada budak ni dekat sini?
Aku hanya menjelingkan mataku kepada Yun.
"What?" soalnya.
Malas aku nak layan. "Masalahnya, siapa perempuan tu?" soalku pada Yun dan Tia.
"Perempuan mana?" soal Yun sambil mata tercari - cari. Besar naw suara tu. Macam nak bagi tahu satu kafe ni pula aku rasa.
"Kecik sikit suara tu boleh tak? Kau pandang ke arah jam 3. Kau nampak perempuan bertudung warna cream tu?" soalku. Yun mengangguk sekali. "Kau kenal dia siapa?" soalku lagi.
"Cantik," jawab Yun sepatah. Pula dah. "Eh, wait. Macam pernah tengok dia ni?"
"Dekat U," balas Tia ringkas.
"Ha'ah, dekat U. Bukan dia ni yang ambik bidang kimia tu ke? Ala, yang pernah datang ujibakat untuk persembahan festival tu," sambung Yun.
Yang mana satu? Ramai kut yang datang ujibakat masa tu. "Tak ingat ah." Aku memandang lama ke arah wanita tersebut (secara rahsia). Otak masih duk memikir, cuba mengingatkan wanita tersebut.
"Kalau aku tak silap, aku pernah suka dia ni dulu," kata Yun. Aku dan Tia terus memandang Yun dengan serentak. Mata kami kecilkan bila memandangnya.
YOU ARE READING
HANZ Season 2: Misi Mengubah Hati Hanz (COMPLETE)
عاطفيةKisah Hanz belum berakhir lagi. Ini musim kedua, empat tahun dah berlalu, drama apa lagi yang akan berlaku? Baca ler~ Enjoy!