"Ha....." keluh Yun buat ke seribu kalinya. Aku buat dek jek. Malas nak layan sangat.
Senarai bahan dapur yang harus aku beli, aku semak lagi. Sesekali aku toleh kebelakang melihat Yun yang kebosanan.
"Aku tak faham lah, Hanz. Kenapa kau mesti bawa aku pergi beli barang dapur semua ni? Kenapa kau tak bawa Tia ke Wafiy ke Niel ke? Kenapa mesti aku?," rungut Yun. "Kau tau tak, aku terpaksa cancel date aku dengan Ika hari ni di sebabkan kau. Aku text dia dari tadi, balas pun tak, baca pun tak. Huaaa..."
"Jerit lagi jerit lagi, biar semua orang tengok kau. Yang malu, kau, bukan aku," balasku selamba
Yun dengan selambanya juga menolak troli yang di sorongnya sejak tadi, melanggar punggungku. Wah, kejam punya kawan. Dia ingat tak sakit kena langgar macam tu? Tak pe, kau tahu nasib kau macam mana karang. Punggungku ku usap berulang kali. Sakit siot.
Aku teruskan misi mencari barang dapur, seorang diri. Sedih. Huhuhuhu. Bak kata Yun, kenapa aku tak bawa Wafiy, Niel atau Tia? Well, al-kisahnya aku memang nak bawa dia orang betiga ni juga tapi Tia ada majlis dengan keluarga Ari. Wafiy dan Niel pula pergi tempat basah. Bukan basah basah lain, tapi pasar basah nak beli makanan laut macam ikan, udang dan sebagainya. Yang otak kotor sikit tu, boleh simpan sekejap. Keluarkan semula bila waktunya tiba.
Tengah duk khusyuk tengok rempah - rempah alah macam oregano ni, aku terhenti disaat ternampak "seseorang" yang dah lama aku tak nampak. Dari jauh aku pandang wajahnya itu. Senyuman terukir mekar dibibirnya sambil tangannya di peluk erat oleh seorang wanita yang aku kenal. Waktu sepertinya terhenti buat seketika.
Aku kaku. Kenapa aku kaku? Aku tak ada perasaan untuk dirinya lagi. Empat tahun dah berlalu dan aku pasti perasaan aku terhadapnya dah pudar. Tapi kenapa kakiku terasa sangat berat buatku untuk mengorak langkah? Tersangat berat sehingga membuatkan jantungku berdegup kencang.
"Ayah!" jerit satu suara budak kecil, manja.
Ayah?
Aku memandang kebawah. CEH, patutlah tak dapat gerak. Ada budak kecik lelaki tengah peluk kaki aku sekarang. Bukan budak kecik biasa - biasa tapi budak kecik berbadankan Doraemon. Gemuk wei! Dari mana pula datang budak ni. Kenapa aku tak perasaan dia peluk kaki aku tadi?
"Adik, adik salah orang ni. Uncle bukan ayah adik," kataku lalu cuba memisahkan pelukan budak tersebut dari kakiku. Jadi kerja pula bila dia tak nak lepaskan. Haaaaa...
"Indra!" panggil seorang wanita. Aku terus mendongakkan kepalaku. Ihiiiiiiiiii, dia! Aku terus tunduk semula. Siapa dia? Aurora lah~. Dah lah aku tak pakai mask hari ni. Gila nak pakai mask masa cuaca sedang hangat bagai nak rak seperti api yang membara di bawah kuali. Cari bala namanya tu. Oleh itu, aku mengambil keputusan untuk terus menundukkan kepalaku dan menutupnya dengan kotak Cornflakes yang aku pegang sekarang. Bijak ke tidakkkkkk.
"Indra buat apa ni? Itu bukan ayah. Ayah Indra kan tengah kerja sekarang. Jom ikut Mak Su. Cakap sorry pada Uncle," arah Aurora pada Indra which is i bet her nephew. (Obviously).
"Sorry, Uncle," kata Indra sambil menundukkan kepalanya sikit. Hingus yang meleleh di sapunya menggunakan tangannya yang agak bengkak itu. Geramnya aku tengok pipi budak ni.
Aku menganggukan kepala ku dalam keadaan kepala yang masih tertunduk tanpa memandang mereka. Mudahan juga dia tak nampak muka aku. Sepantas kilat aku memusingkan tubuhku lalu berjalan meninggalkannya.
Mesti dia rasa pelik bila tengok ada orang yang blah macam tu jer tanpa mengatakan apa - apa. Mesti aku kena label sombong, tak suka budak - budak dan banyak lagi. Ah, ada aku kisah.
Dah jauh berapa seksyen dalam kedai tu aku rentasi, aku mengambil keputusan untuk berhenti. Hmmmmmm.... Persoalannya sekarang, kenapa aku nak larikan diri dari Aurora? Hmmm... Pelik.
YOU ARE READING
HANZ Season 2: Misi Mengubah Hati Hanz (COMPLETE)
RomanceKisah Hanz belum berakhir lagi. Ini musim kedua, empat tahun dah berlalu, drama apa lagi yang akan berlaku? Baca ler~ Enjoy!