LOGOPMAN

2.4K 69 22
                                    

LogopMan i love you 😆😆
By: Annell Cjrosey Adorey
SABAHAN SLANG....

Kok... kok... kok... kok... bunyi ayam berkukuk.

     "Lambat juga ko berkukuk ni ayam, keluar matahari sudah moti ni... nasib ini hari suti begia hehe." Si Jalis bangunlah kunun sambil gusuk-gusuk tu mata dia.
    "Hui, Jalis bangunlah... jam berapa sudah ini. Masih lagi ko tidur."Sambil si Daima ketuk tu pintu bilik si Jalis.
    "Aisey man, bangun sudah baini... apa ko lagu Ama??"Jalis keluar dari bilik, terus tersenyum kambing sama mama dia.
     "Ai, ko nda pigi karaja kaini?"Daima kasi hadiah jelingan lagi sama si Jalis.

Si Jalis pula terasa lucu, bila nampak mama dia macam geringitan sudah sama gaya dia awal pagi. Dia ikut juga kunun Mama dia pigi sana dapur. Bila sampai di dapur tersenyum libar si Jalis bila nampak sarapan sudah tersedia di atas meja.

     "Ko memang terbaik Ama..."Jalis terus duduk.
     "Ondu, ko nda karja kaini ari?"Daima hairan bah, sebab jam 10pagi sudah si Jalis masih belum bersiap-siap macam selalu.
     "Adai, suti gia ni ari kan. Public holiday bilang urang putih. Don't you know Mum??"Serius muka Si Jalis tinguk mama dia.
     "Oh, ko opp day laini kan?"Bilang Mama dia lagi.
     "Okon koh opp day bei, public holiday.... ada kama biza tu ekeke..."Dia kasi ketawa lagi mama dia.
     "Om miagal nopo ri, suti jugakan?"
     "Suti lah bah, jadi?"Si Jalis berabis mengunyah tu roti masin.
    "Jadi, tedalah makan ekekeke..."Si Daima pula yang membalas ni kali.
    "Nda menjadi tu lawak ko Ama. Sebab saya sedang makan ni, cuba lagi kio... haha"Si Jalis terhibur bila, mama dia mula mengikut rentaknya berjenaka pada pagi itu.
     "Macam ko insom saja begitu gaya..."si Mama macam ada tu perasaan geram sudah sikit sama si Jalis.
    "Ama, ko korot laitu ayam sabung bapa tu..."
    "Aik, kanapa pula begitu..."
    "Nda ngam timing begia dia kasi bangun saya... lali sudah kali tu ayam bapa tu, bulih korot sudah tu. Kasi masak rendang saja..."
    "Ko pikir bapa ko mau kaitu, ko yang kana korot adalah..."Si Mama terus keluar dari dapur. Tinggalah si Jalis keseorangan melayan lahapnya pada pagi itu.

Si Jalis nda ada mood kunun mau jalan pigi mana-mana ni ari, jadi dia melipak saja di rumah. Jimat lagi bukan keluar duit. Bagus kumpul duit bikin kawin dabilang selalu, kalu si Jonggot membawa dia jalan-jalan. Bukan juga si Jalis ni ada sumandak. Tapi untuk persediaan awal bah. Ngamlah tu.

Dia duduk bersantai di kaki lima rumah durang. Tiba-tiba si Jonggot muncul, sambil dia gusuk-gusuk itu leher dia. Si Jalis apalagi dia pun ikut gusuk juga leher dia.

     "Ada harapan?"Si Jonggot ni, asal datang rumah dia mesti itu saja dia cakap. Macam trademark dia sudah.
    "Aik... Awal juga ko haus, Jong..."Si Jonggot trus pigi duduk di sebelah si Jalis.
    "Aish... Cuti bah Asi, apa mo buang masa oh.... Inilah masanya kita berpesta!!"Makin besar tu suara si Jonggot bercakap. Sampai menarik perhatian seseorang yang lama sudah menunggu bom atomnya malatup hehe...
    "Hoi Jonggot!! Asal ko pigi sini membawa minum saja. Teda perkara lain lagikah dalam utak ko ni??"Mama si Jalis, sedia-sedia sudah penyapu di tangan dia. Mata si Jonggot automatik tertinguk tu penyapu juga.
    "Ish... Saya bergurau saja bah tu Anty, takan serius gia... Nda buli kama marah-marah. Nanti lakas tua lepas tu si Angkol ada alasan mo cari Janda... Hehe"Si Jalis apalagi ketawa besar dia. Dia nda sangka si Jonggot bulih terlepas cakap.
    "Apa ko bilang Jonggot, Janda? Pantang saya ko sakap-sakap pasal Janda ni... "Mama si Jalis baru mo angkat penyapu, mau pukul si Jonggot. Si Jonggot awal-awal lagi lari sudah.
    "Jalis, jam5 sana rumah Terry ada makan-makan. Ko datang arr!! Haha siou anty..."Sempat lagi si Jonggot bercakap sebelum berlari balik rumah dia.
    "Silaka butul, kawan ko ni Ondu... Sudahlah inda insom, logop lagi... tedalah sumandak mau lelaki macam kamurang ni."sambil menggeleng, Mama dia terus masuk dalam rumah.

LOGOPMAN I LOVE YOU!Where stories live. Discover now