PART 03

774 54 16
                                    

PART 03

LOGOPMAN I LOVE YOU
BY; ANNELL CJROSEY ADOREY
SABAHAN SLANG

Bertentang mata durang dua. Tapi lepas beberapa saat, si Jalis kasi hadiah si Ferdinand senyuman yang paling manis. Dia pigang bahu si Ferdinand. Sempat juga si Ferdinand silik tu tangan si Jalis di bahu dia.

    "Bro, dulu kita sama-sama juga lumogop, kita nii ging bah dulu. Takkan ko lupa sudah??"Motup-kotup juga ginawo si Jalis, menunggu respon dari si Ferdinand.
    "Kanapa kamu dua ni?? Wasting time nopo... Mari Daling, jan paduli ni urang sot..."Si Carmen terus tarik tangan si Jalis.
    "Silaka punya adik, bulum sampat saya mo kasi kotigok ginawo buipren dia beii.. Sudah dia bawa tu logop masuk dalam.."Si Ferdinand, nda masuk dalam rumah durang. Dia masuk kereta dia turus hilang nda tau pigi mana.

Di dalam rumah sudah, si Carmen suruh si Jalis duduk di sofa ruang tamu durang. Alone di dia di sana.

    "Aish!! Wangi pula ni bau masakan, saya tersium..."Si Jalis steady ja duduk-duduk. Tiba-tiba muncul satu tondu siksi betul, ada chubby sikit body dia.

Sekali dia pusing, sikit lagi mo pacah katawa si Jalis. Tapi dia tahan-tahan saja. Takut kana cop nda hormat keluarga bakal-bakal bini dia hehe...

    "Ui... Jalis, buat apa ko sini ni!! Alaid amu kopiruba kio.. (lama nda jumpakan..) ohinsom koh noh baino...(hensem betul ko sekarang..)"Si Jalis senyum-senyum kambing ja.
    "Atuk-atuk Gio, kanapa ko masih nda berubah ni...haha"Mo rancak sudah durang minsorita.
    "Aik...keciwa saya bah, teda sumandak mau, bagus lagi jadi, tondu jadian... Haha"
    "Tapi siksi bah body ko ni, bila tinguk rabas... Atuk lawa lagi tu karabau.. haha"Si Jalis barabis ketawa...
    "Silaka, begia ko Jalis. Begini lawa ko bilang lagi masam karabau.. kimai!"Tapi ketawa juga si Gio.
    "Aik, kamurang berkanal kaini..."diabilang si Carmen, masa dia muncul sudah di dapan durang.
    "Kawan lumogop baini, masa di kolej dulu. Satu kapala sama abang ko juga... Si Ferdinand."Berkerut dahi si Carmen, heran kali dia arr.. sebab tadi abang dia macam marah-marah bila nampak si Jalis.
    "Untunglah ko dapat si Jalis, basar balabak!!" Bilang si Gio, kuat lagi suara dia tu.
     "Sial noh ko bei Gio... Buduh!! Lucah saja ko dari dulu..."gerigitan sudah si Jalis, sebab main kasar si Gio berkata-kata, mantang-mantang di rumah si Carmen dia membuli Si Jalis berabis haha.
    "Apa gia ni balabak-balabak..."Tiba-tiba suara lelaki menyampuk durang bersorita. Durang suma turus meninguklah siapa yang bercakap. Sekali tinguk Daddy si Carmen pula.
    "Ni lah ni si Gio, mulau... Cakap kutur ja dia tau..."Bilang si Carmen. Daddy dia punya muka relax ja. Nda juga sinyum, nda juga otogod(marah). Dia duduk saja terus dia tinguk si Jalis.
    "Bah, Gaman... Nunu habar nuh?( Apakhabar ko?)"Daddy Si Carmen berdiri lagi balik, pigi salam si Jalis. Si Jalis pun turus berdiri juga, salam bakal mentua hehe...
    "Osonong-sonong tie(bagus juga ni)... Siou bawa diri saja saya pigi sini."Durang duduk sudah balik.
    "Nda apa bah tu... Jadi, ngamlah ni ko datang sini. Sebab kami pun mau kanal-kanal juga tanakwagu si Ugou."Daddy dia sekali-sekala meninguk si Carmen yang duduk di sabalah di Jalis.

Si Gio diam-diam ja waktu ni. Konsertret kunun dia mendingar. Kadang-kadang dia pigi kombit-kombit pinggang si Carmen.
    
    "Ya, Angkol... Ni lah ni tujuan saya datang sini juga mo merisik kunun anak angkol... Buli kaitu angkol?? Hehe"Ada gugup-gugup juga sikit si Logop.
    "Obulih kasari bei, aiso masalah rie... Begitulah yang bagus. Gentleman urang putih bilang..."Si Jalis, gusuk-gusuk dada dia tanda lega. Saputing pula juga ni Daddy si Carmen kan..
     "Bah, jadi bilalah kunun tu kamurang mo kawin??"Si Gio menyampuk lagi.
    "Odoi, Gio... Sabarin dong..."Si Carmen sikodut sudah si Gio. Kuat lagi tu nada suara dia bercakap.

Daddy si Carmen, giling-giling ja kapala dia tinguk, perangai geteh si Gio.

    "Beginilah Gaman, saya bagi green light. Ko mau tunang saja dulu, atau mau kawin tunang turus pun bulih, tapi macam kita biasa. Mesti ikut adat kita kio. Bawa urang tua ko pigi sini. Kita salasai ikut cara yang betul. Kami ni pun mau juga kanal-kanal beliau ko. Okaykah?"Bilang Daddy si Carmen.
    "Teda masalah baitu Angkol, minggu dapan saya sama beliau datang sini menunang turuslah. Buli kaitu begitu?"Si Jalis mimbirani nopo masa ni, hero dusun baini!! Diabilang dalam hati hehe...
    "Aiseyman, capat juga Jalis. Masam ko nda tahan sudah ni...hahaha"Si Gio sitat lagi balik..
    "Cuba ko halau dulu, si Gio ni Daddy... Banci butul saya tu gaya pundan dia..."si Carmen sampat lagi kasi tunjuk tu penumbuk dia sama si Gio.
    "Ouch!! Takutnya..."Bilang si Gio, sambil menguluk.
    "Gio, bagus ko pigi tulung anty ko sana dapur. Bikin samak ja ko sini..."Bilang Daddy si Carmen.
    "Atukoi, angkol... Kalu mo halau, halau ja turus. Jangan kura-kura dalam perahu beh..."Turus si Gio, buang tu bantal kushen pigi muka si Jalis. Takajut juga si Jalis, muka dia kana hampap tu bantal kushen.
    "Silaka, punya Gio.. nanti ko..."Diabilang si Jalis dalam hati.
    "Aish, si Gio ni. Nda hurmat tetamu...siou Jalis."Daddy si carmen terketawa juga sikit, nampak si Jalis punya reaksi tadi.

LOGOPMAN I LOVE YOU!Where stories live. Discover now