PART 06
LOGOPMAN I Love You!
By : Annell Cjrosey Adorey
Wattpad : Annell85
SABAHAN SLANG...."KUH!! haro Tulun(ada orang)??"Bilang tu suara dari luar, turus tersenyum libar si Jalis,
"Ngam timing, ko datang!!"Bilang si Jalis dalam hati.Si Jalis turus keluar pigi kaki lima, dia pigi dakat si Jonggot. Si Jonggot senyum-senyum sudah.
"Ada harapankah?"Diabilang si Jonggot.
"Harapan lumogop teda, tapi sumandak ada... Ko nda mo cuba nasib, manatau juduh ko. Hehe"Ada yang bermain-main di fikiran si Jalis.
"Sumandak? Mana? Ohyah... Ada saya nampak kerita lain sana parking rumah durang si Terry, ada kama harapan sana."Lain si Jonggot pokus ni. Gerigitan si Jalis kijap.
"Ahyah, ko tulung dulu hantar tu sumandak saturang sana dalam, malas saya kacau daun oo.."Si Jalis turus-tarang ja.
"Buli bah, tapi mesti ada upah maa..."sampat lagi si Jonggot arr..
"Ko pigi dulu pancing dia balik rumah durang si Terry, nanti tu sumandak saya, saya yang hantar... Tulunglah Jong, ko lah harapan negara..."Si Jalis merayu butul, sama Si Jonggot.
"Aikk... Lama juga kamu di luar,"Si Vivian muncul sudah sama si Carmen di Luar, kali durang kelamaan bah, tunggu si Jalis masuk dalam rumah.
"Daling, saya mau balik sana rumah durang si Gina sudah. Bisuk tengahari sikit kami balik kk sudah ni, saya shift malam kerja." diabilang si Carmen.Si Jalis capat-capat turus pigi tarik si Carmen, dia signal si Jonggot.
"Ohyah, Sumandak! Mama si Terry cari ko tadi, ko saja moti... Si Carmen nda payah, pandailah buipren dia hantar dia nanti."Diabilang Si Jonggot, sambil pandang si Vivian.
"Aikk, yakah..."Si Vivian macam nda percaya cakap si Jonggot.
"Capatlah, saya baru dari sana tadi ni. Turus kana suruh pigi sini. Ada kali dia minta tulung tu. "Si Jonggot kasi kuat suara dia. Terkajut juga si Vivian. Tapi dia jalan juga ikut si Jonggot.Si Jalis, katawa berabis lapas durang jalan. Si Carmen heran kanapa si Jalis tiba-tiba macam itu buang tebiat punya gaya.
"Kanapa ko ni?"
"Kana buyuk kawan ko, saya sengaja suruh si Jonggot bawa dia balik tu. Malas saya kacau daun, sudahlah nda panjang masa mau bermanja... Hehe"Si Jalis turus bawa si Carmen masuk rumah.Durang duduklah kunun balik, si Jalis belai-belai tu rambut si Carmen. Si Carmen pun apalagi kesiukan dia. Bukan bilang mau cakap geteh bah, dia rasa macam kana sayang baitu haha...
"Bila dii ko mau ikat saya, Daling??"Kotigok juga ginawo si Jalis dingar.
"Ikat!! Kanapa gia ko mau minta ikat, sakit baitu.. nda saya sanggup kama mau ikat ko... Saya sayang ko bah honey."Si Jalis selamba saja menjawab.
"Odoi dogo tie tanak waguku, maksud saya menunang bah, bila??... Bagus tunang kawin saja turuslah."Diabilang si carmen lagi.
"Ohyah kan, bulum saya kasitau beliau saya kama pasal itu, saya nolihuan(terlupa)cakap sama durang tadi, yalah,.. pasal ko laini, tiba-tiba marah saya. Hehe.."
"Saya ingat ko curang baitu, tulah ko pun nda cerita sama saya, masa sana di rumah kami." si Carmen bilang ni.
"Bukan nda mau cerita, tapi bulum sampat saya cerita, sudah kana bawa moginum, lapas tu merajuk lagi ko, macam mana gia..."
"Jadi, ko bincanglah sama durang beliau ko bisuk. Hmm... Jam berapa sudah ni?"Si Jalis turus tinguk tu jam dinding sana ruang tamu durang.
"Mau jam10 malam sudah ni, butul- butul itu masa jelos sama kita oh, sekijap saja masa berlalu, sudah tadi gantung..."Diabilang si Jalis lagi.
"Bah, marilah Last... Sebelum ko hantar saya balik."Tapi ini kali bulum sampat si Jalis sitat, sudah si Carmen duluan pigi gomol tu bibir si Jalis. Kelucuan si Jalis nampak gaya si Carmen.
"Palan-palan bah, rakus juga ko ni..."Diabilang si Jalis kasi stop si Carmen. Merah turus pipi si Carmen.
"Lama lagi dapat jumpa, mositi mau rakus bah, ini bibir saya yang punya!! Awas kalu ko pigi logop, ko pok silap arr..."Si Carmen bilang kasi warning si Jalis.
"Masih virgin baini bibir ni, ko lah yang pertama dan terakhir honey... "yaii... Gali-gali pula saya dingar ni kata-kata si Jalis haha.
"Jangan banyak cakap... Mari ulang tayang lagi hahaha..."Si Carmen, yang berabis nda dia kasi chance si Jalis bernapas haha.. . Nda lama tu dia stop sudah.
"Cukuplah sudah ni, sampai minggu dapan."Heran si Jalis.
"Aikk, minggu dapan?"Si Jalis tanya lagi.
"Ya, minggu dapan ko bawa durang beliau ko, turun kk... Jangan tunda-tunda lagi, kalu nda sukup duit, saya tulung juga bah tambah-tambah."Diabilang si Carmen lagi.
"Ish, saya ada duit bah, buat apa mau guna duit honey pula... "
"Ndalah, manatau saja bah, bukan saya mau menguluk gia..."
"Bah, marilah saya hantar ko balik, nanti bising mama si Gina, si Gina teda ikut kamu ni kan balik sini?"
"Aikk... Macam mana ko tau?"
"Sebab saya ada kol dia bah tadi pagi masa di kk, dia cakap dia shif malam. Mustahillah dia ikut kamu. Ko sama tu tonduyutung sajalah balik ni??"Diabilang si Jalis lagi
"Tonduyutung??"Berkerut dahi si Carmen hehe.
"Haha... Tu kawan ko si Vivian bah,"Si Jalis berdiri pigi ambil kunci kereta dia. Tapi si Carmen bilang nda payah pakai tu kerita pelanduk.Takkan si Jalis lupa sudah, si Carmen bilang lagi rumantik kalu berjalan kaki saja, biar bulan mencemburui kita diabilang dulu tu. Hehe,.. jadi si Jalis ampai balik tu kunci kerita dia. Durang jalan kaki saja dii.
Senyap saja durang dua ni, masing-masing melayan perasaan sendiri. Masing-masing tersenyum dalam diam. Katat betul tu tangan si jalis pigang tu bahu Sumandak dia. Macam nda sudah dia mau lapas. Tapi apa bulih buat. Bulum bulih lagi durang selalu bersama. Sabab belum ada ikatan apa-apa.
Sampai sudah di dapan rumah si Gina, si Jalis sedih sudah di mau kasi lapas tu sumandak dia. Tapi apakan daya, semua harus dilapaskan haha... Bukan macam tu lagu marinda susah dilapaskan... Nda sama tu haha, merepek sudah ni tukang cerita.
"Sarangheyo honeyku..."Diabilang si Jalis, tambah si Carmen jatuh sinta. Macam dia rasa, yang durang ni dalam tu drama kurian.
"Sarangheyo Oppa daling..."Diabilang si Carmen nogi, atuk-atuk... Rumantik kopio kan?? Hahaa .. jangan kamurang tiru kama... Haha.Si Jalis sigud(cium) tu dahi si Carmen, turus dia suruh masuk dalam rumah. Berbabai dii durang. Lapas tu si Jalis, jalan sudah di mau balik rumah dia.
Masuk saja si Carmen dalam tu rumah, si Vivian muncul pigi tarik dia kasar masuk dalam bilik. Sampai di bilik turus si Vivian bercakap.
"Ish, menipu butul buipren ko oh!!"Diabilang si Vivian, marah butul tu rabas dia.
"Apa juga yang dia, tipu??"Sengaja si Carmen tanya lagi, walaupun dia tau sudah apa yang si Vivian kasi maksud.
"Dia yang suruh-suruh kawan dia membuhung tu kan, manada mama si Gina suruh saya balik oh tadi..silaka butul."Si Vivian bilang lagi.
"Jadi, biarlah bah. Takkan ko mau stay sana rumah si Jalis sama-sama kami dua, kami pun mau privacy juga bah. Apa masalah juga ko ni, tiba-tiba marah butul."
"Tedalah, saya malas kana buat begitu bah."
"Ko juga yang datang sendiri pigi sana, teda saya minta kawan pun... "Bilang si Carmen lagi.
"Jadi, yang pigi sini kampung si Gina ni, bukan ko yang pujuk sayakah kasi kawan ko?? Ko lupa sudah??"Masih lagi si Vivian nda puas hati.
"Pigi sini kampung yalah, tapi bukan di rumah si Jalis... Sorrylah, kalu ko terasa pasal tadi. Saya rasa bukan masalah besar jugakan..."Si Carmen turus pigi limpang sana katil.Si Vivian, macam mau bercakap lagi. Tapi dia tau juga si Carmen bukan mau layan lagi apa yang dia cakap. Last-last dia pun pigi limpang di sebalah si Carmen. Turun naik saja tu napas dia menahan marah.
"Nanti ko Jalis, ada juga masa, saya kasi kana juga ko..."Diabilang si Vivian dalam hati.
TO BE CONTINUE....