PART 05

650 53 21
                                    

PART 05

LOGOPMAN I Love You!
By : ANNELL CJROSEY ADOREY
WATTPAD :ANNELL85
SABAHAN SLANG...

Si Jalis meninguklah kunun, di jendela kereta dia. Tu sikuriti pula hehe... Dia kasi turun tu jendela kerita dia.

    "Ko okaykah, Asi??"Diabilang tu sikuriti.
    "Oh, okay bah... Kanapa gia tu?"Si Jalis tanya lagi.
    "Nda bah, sy nampak ko tadi, macam ada masalah ja, kalam-kabut ko lari pigi sini parking, saya ingat ko kana kajar parampok hehe..."Senyum kambing si Sikuriti. Si Jalis garu-garu nogi kepala dia yang nda gatal.
    "Oh, teda apa-apa juga ni."Tu Sikuriti, turus kasi tinggal si Jalis sambil angkat tangan dia, si Jalis pun balas juga angkat tangan dia.

Si Jalis kasi naiklah balik tu jendela kereta dia. Dia teringat tu makanan dia yang nda dia habis, sadap nogi kopio om.. diabilang dalam hati. Si Jalis pun malas mau fikir sudah. Yang berlalu biarkan berlalu nopo bilang hati si Jalis.

Dalam jam6 petang si Jalis, sampai sudah di rumah dia. Marung-marung tu wajah dia. Dia tinguk bapa dia sedang kasi makan tu ayam-ayam. Mama Si Jalis pula sana kaki lima duduk bersantai. Sambil dia senyum-senyum nampak si Jalis baru balik.

   "Nokouli nogi koh Ondu(baru ko balik ondu),.. saya ingat nda sudah ko ingat mau balik hehe..."Bilang Si Daima sambil dia senyum-senyum simpul, macam ada yang tersirat tu senyuman sama tu kata-kata dia.
    "Aii... Masih juga saya ingat dunia ni Ama, logop yang berjaya kama ni saya. Kerja tatap diutamakan, sumandak belakang kira..."Diabilang si Jalis. Sambil tersenyum siring.
     "Masam ada bunyi-bunyi keciwa saja tu, Ondu..."Bilang Bapa si Jalis yang tiba-tiba ada sudah dakat durang.
    "Oruol ginawoku,.. biar saya minum garamason saja ni."Si Jalis, buang saja tu beg dia, sana dalam.
    "Atuk-atuk... Nokuro?"Daima
    "Koulau koh oboh(gila sudah kau)..."Bapa Si Jalis.
    "Aish... Itu terek!!! Haha"Bilang si Jalis, sambil katawa basar, si Daima pigi umban dia tu selipar jipun, takana juga sana belakang si Jalis. Kogiak(terteriak) juga si Jalis kijap, lapas tu dia katawa balik. Bapa si Jalis geleng-geleng saja.

Malam sudah, Si Jalis macam biasa limpang-limpang sudah di katil. Dia pigi ambil tu handphone dia yang full sudah cas. Turus dia on data. Tarik nafas dalam dia. Tiada missed call atau mesej pun dari si Carmen.

    "Nda sudah kali dia mau saya, biasalah logop... Apa class kalu kana banding sama dukutur..."Si Jalis macam merajuk sudah. Tapi dia pigi juga wasap si Carmen
    "Annyeonghaseyo Sumandakku merangkap Honeyku..."Diabilang wasap si Jalis. Turus Si Jalis letak balik tu handphone dia, sabab mama dia katuk tu pintu bilik dia.

Bila si Jalis buka pintu, lain macam tu reaksi wajah mama dia. Heran juga dia kijap.

    "Aik.. kanapa?"Diabilang Si Jalis.
    "Kanapa sumandak ko, datang sini... Bukan ko dari sana jugakah tadi?"Diabilang si Daima.
    "Biar butul, Ama?? Bukan tombiruo(hantu)??"ternaik juga tu bulu roma belakang Lihir dia, walaupun dia yang cakap haha.
    "Stupido..."Bilang Si Daima... Up to date pula juga Mama si Jalis ni hehe.
    "Yaii... Dari mana kunun dii ko tau ni bahasa begini Ama??"sambil dia senyum-senyum menguluk.
    "Apa guna mama tinguk tu Rancangan sana Sitiro tu, sanalah mama tau..."Diabilang si Daima lagi.
    "Sitiro?? Ish.. Astro begia Ama... Wakaka"Berabis si Jalis kasi katawa mama dia.
    "Odoi dogo ti tanak om tama, sama saja gaya, tu sumandak si Jalis sana bawahlama sudah tunggu. Kamu berjenaka lagi sini pula..."Bapa si Jalis muncul.
    "Aikk.. butul bah Apa??"Diabilang si Jalis lagi.
    "Itu terek..."Diabilang tu beliau lagi.
    "Sakap-sakap urang, dia pun dua kali lima ja gaya.."Bilang Si Daima.
    "Pigilah ko turun Jalis, kesian sumandak ko... Menunggu di bawa."Bilang si Daima, tapi sorius sudah wajah dia ini kali.
    "Kamurang??"Si Jalis heran mama dia pigi nogi masuk bilik ikut jejak langkah tu Bapa dia.
    "Modop noti Ondu...  Warga amas mositi tidur awal bah..."Si Daima turus kasi tinggal si Jalis.

Si Jalis pigi turun sana bawah. Dia nampak si carmen sana ruang tamu berduduk membelakang sambil tinguk tv, nda dia sadar si Jalis ada sudah. Si Jalis senyum jajal. Turus dia pigi kunun sium pingas(pipi) si Carmen.

Si Carmen terkejut kunun kijap, tapi dia senyum juga lapas tu. Turus dia kasi ruang si Jalis duduk sebalah dia.

    "Aikk... Nda marah sudah?"Bilang si Jalis.
    "Kanapa, ko mau saya marah-marah sama ko lama-lama..."Si Carmen buat-buat wajah dia merajuk kunun.
    "Kanapa juga tiba-tiba ko marah saya, sabab saya nda bagikah?"Diabilang si Jalis lagi haha..
    "Nda bagi apa?"Berkerut tu dahi si Carmen.
    "Yang ehem...ehem...lapas kawinlah bah kalu itu kio..."Bilang si Jalis lagi. Mataii!!
    "Sot, manada saya mau oh, silaka siapa juga cakap saya merajuk pasal itu?? Hahaha"Berabis si Carmen katawa.
    "Si Gio, bilang..."
    "Choi!! Ko dingarlah tu cakap si bantaton tu, paling numbur satu lucah kalu dia tu..."Diabilang si Carmen lagi.
    "Jadi nunu dii?"Si Jalis masih mau tau, apa yang buat ni sumandak dia tiba-tiba mengaus(merajuk). Si Carmen turus. Kasi sorius tu wajah dia.
    "Butul ni ko mau tau?? Tapi mesti ko jawab jujur!"Bilang si Carmen.
    "Bah... Kalu saya jujur, ada hadiahkah?"Bilang si Jalis lagi. Si Carmen turus kasi basar tu mata dia. Si Jalis katawa nogi.
    "Apa hubungan ko sama kakak saya?"Diabilang si Carmen.
    "Weinina kah maksud Honey??"Si Jalis senyum-senyum sudah. Si Carmen mengangguk saja.
    "Butul ko mau tau?"Si Jalis sengaja lagi mau kasi lambat-lambat cerita.
    "Ya bah!"Si Jalis tarik nafas kunun dalam -dalam.
    "Sebenarnya, dulu kami memang pernah rapat, tapi nda sampat kami.kapel..."
     "Aikk.. kanapa?"
     "Sabab, siou arr kalu saya cakap buruk pasal kakak ko, hurm... Kakak ko banyak pasang buipren bah, mana saya mau oo begitu punya tondu. Dia cakap kalu saya kapel sama dia, dia mau setia kunun. Tapi nda saya percaya."Si Jalis tenang saja bercerita.
     "Jadi yang facebook tu, kanapa nama ko tapi gambar kakak saya?"Heran si Jalis turus.
    "Manada Facebook saya sekarang... Lama sudah saya nda main tu barang, sejak saya kerja, masa terluang saya, saya lumogop saja bah... Hahaha"Si Carmen terus kunun happy.
    "Sorry arr Daling,.."Bilang si Carmen pigi sium pipi si Jalis.
    "Aikk, pipi ja... Banyak kama utang ko sama saya ni, dari sana rumah ko lagi... Saya mau tagih sudah moti ni..."Si Jalis tinguk-tinguk sudah tu bibir si Carmen.
     "Aish... Lain kalilah, nanti beliau ko nampak kita bah... Haha"
     "Tidur sudah durang tu..."Si Jalis makin kasi rapat tu wajah dia sama si Carmen. Apalagi chup!! Berabis durang. Si Jalis pun balas dandam sudah haha...

Ehem!! Tiba-tiba ada suara dari luar rumah durang si Jalis. Baru durang teringat yang pintu dapan nda kana kunci. Si Carmen berdiri. Lapas tu si Jalis pun ikut, dari balakang dia.

   "Aikk.. Vivian, kanapa ko pigi sini?" Heran juga si Carmen nampak si Vivian tiba-tiba muncul di dapan rumah si Jalis. Bila si Jalis nampak rabas tu sumandak. Baru dia teringat. Tu sumandak yang di kadai makan,tiba-tiba kanal dia, cakap suka dia lagi, pastu bubut-bubut dia.

Lain-lain sudah hati si Jalis. Tu sumandak koirak(ketawa) nogi tinguk dia. Dia punya renungan mata macam ada lain maksud ja ni.

    "Hi Jalis..."Bilang si Vivian, dia  kasi limpas saja tu pertanyaan si Carmen tadi. Turus nogi si Carmen tinguk si Jalis. Si Jalis senyum paksa saja.Si Jalis pigi tarik si Carmen masuk dalam kijap.
    "Kawan ko kaitu??"Bilang si Jalis.
    "Iya.. kanapa?"
    "Aikk, nda mau jemput saya masukkah??"Diabilang nogi si Vivian. Apalagi mau jemput, masuk sudah dia.
    "Kacau daun butul oo.."Bilang si Jalis lagi, pigi bisik si Carmen.

TO BE CONTINUE..


LOGOPMAN I LOVE YOU!Where stories live. Discover now