Hon gick där bredvid mig. Hon hade lila hår och stora svarta glasögon. Jag undvek att kolla i hennes ögon, för när jag hade gjort det tidigare så var dem röda av blod. Helt plötsligt så ser jag mamma stå där framme vid sjön. Hon vänder sig mot mig och vinkar. Då så skyndar sig tjejen bredvid mig och springer fram till mamma. En liten knuff. Och sen ligger mamma i sjön. Död.
Jag vaknar med ett ryck. Jag är helt genomsvettig och skakig. Jag drömmer samma dröm nästan varje natt. Först så drunknade bara mamma. Men sen kom tjejen. Tjejen med de läskiga ögonen.
Jag gick till skolan som en helt vanlig dag. Jag mötte min bästis Ida och vi pratade hela vägen till skolan. Vi fastnade vid den stora vägen. Där inga bilar stannade för en. När vi äntligen hade kommit över vägen så hade vi börjat för fem minuter sedan. Vi sprang in i klassrummet och längst fram vid vår lärare Madelene så stod en tjej. Hon hade lila hår och när jag kollade noga på henne så hade hon svarta glasögon. Hon såg ut precis likadan som tjejen i mina drömmar. Fast utan röda ögon.
Ida och jag satte oss vid våra platser och jag tog upp mina postit lappar och började skriva en lapp.
𝔍𝔞𝔤 𝔨ä𝔫𝔫𝔢𝔯 𝔦𝔤𝔢𝔫 𝔥𝔢𝔫𝔫𝔢, 𝔡𝔢𝔱 𝔨𝔞𝔫𝔰𝔨𝔢 𝔩å𝔱𝔢𝔯 𝔨𝔬𝔫𝔰𝔱𝔦𝔤𝔱 𝔪𝔢𝔫 𝔧𝔞𝔤 𝔥𝔞𝔯 𝔰𝔢𝔱𝔱 𝔥𝔢𝔫𝔫𝔢 𝔦 𝔪𝔦𝔫𝔞 𝔡𝔯ö𝔪𝔪𝔞𝔯.
När Madelene inte såg så kastade jag lappen till Ida. Fan, Hanna. Som satt bredvid Ida hade fått lappen. Som tur var så visste hon att vi skickade lappar och gav den till Ida. Jag pustade ut.
Ida vände sig om och kollade konstigt på mig. Sen så kollade jag fram på tjejen på tavlan. Hon hette tydligen Molly. När Madelene hade gett henne en plats så gick hon förbi mig och lämnade en liten lapp. Jag läste.
𝒱𝒾 𝓈𝓎𝓃𝓈 𝒾𝓀𝓋ä𝓁𝓁
Jag rös. Vad menade hon? Vi syns i mina drömmar? Eller? Nej. Det kan inte vara sant. Hon måste väl skämta. Men varför?
Efter lektionen så skyndade hon sig ut. Jag sprang efter och tog tag i hennes jacka. Hon skrek till och jag kastade lappen på henne.
-Vad menar du med detta!!? Skrek jag.
-Jag kan göra vad jag vill med dig! Snart kanske din pappa drunknar också! Precis som din mamma gjorde! Skrek hon tillbaka.
Jag tappade hennes jacka och föll ner på marken.
Ida som hade sprungit efter mig satte sig bredvid mig.
-Hon bara skämtar, sa hon lugnande.
-Ingen skämtar om mamma!? Skrek jag och reste mig upp.
Sen så sprang jag hela vägen hem. Jag struntade i om jag fick frånvaro. När jag var framme vid lägenheten så öppnade jag dörren hastigt men stannade precis innanför dörren. Dörren var olåst. Och mammas skor stod i hallen. Hennes jacka hängde på kroken. Sen så gick jag in i köket. Där på en stol satt Molly. Hon hade svarta kläder och röda ögon. Sen så hördes en smäll och jag såg hur mamma kom staplande ut ur köket. Hennes ögon var också röda och hennes kropp började bli grönaktig.
-Nu är det din tur Ella. sa Molly och skrattade elakt.
Jag skrek och kände en kall hand mot min axel. När jag kollade bakåt så stod Ida där. Med samma röda ögon som Molly och mamma. Jag fattade ingenting. Sen så hann jag inte reagera. Jag drogs ner mot marken och kände hur någon bet mig i axeln. Sen blev allt svart...
Jag vaknade av att mamma satt bredvid mig. Hennes blonda långa hår kittlade mig på kinden.
-Du drömde gumman, sa hon med sin mjuka röst.
Jag pustade ut. Tänk att allt bara var en dröm. Sedan så gjorde jag iordning mig och gick till skolan. När jag kom in i skolhuset så stod en ny tjej framme vid Madelene. Jag frös till is när jag såg hur hon såg ut. Lila hår och tjocka glasögon. Som Molly. Som tjejen i min dröm...
YOU ARE READING
Novellsamling
Short StoryHär har ni ett gäng noveller som jag främst skrev 2020! Novellerna handlar om allt mellan himmel och jord och vissa av dem är lite... Konstiga. Okej, väldigt konstiga.