Jag, 13 åriga Dina var påväg till skolan. Första tecknet på att något var allvarligt fel, var att någon hade bytt ut gubbarna vid övergångsstället. Istället för att vara en stående gubbe och en gående, så var de nu streckgubbar. Jag fattade ingenting. Men det var första april, så någon hade väl velat busa.
När jag kom fram till skolan så skulle vi ha matte första passet, medans vår lärare hade en genomgång. Satt jag och skissade, när jag kollade ner på räknehäftet så hade jag ritat en streckgubbe. Jag rös.
Dagen fortsatte som en normal dag, när jag gick hem så var gubbarna vid övergångsstället tillbaka. Jag andades ut.
När jag kom hem så sprang min 3:åriga lillasyrra till mig och visade en teckning som hon hade målat. Det var en bild på en streckgubbe. Jag mumlade att den var fin.
"Det är för mycket streckgubbar i mitt liv" Skickade jag till min bästis Bella.
"Haha what do you mean?"
Jag ringde henne och berättade.
-Sjukt, sa hon och skrattade.
Sen så la vi på. Det var inget mer speciellt med det.
På kvällen så skulle jag ut och träffa Bella och några andra tjejer. Jag gick förbi övergångsstället, gubbarna var som vanligt.
-Tja! Vill du ha en cigg? Frågade Bella glatt när jag kom.
Jag skakade på huvudet. Aldrig att jag tänkte röka. Mamma gjorde det, och det luktade så äckligt. Hon luktade äckligt. Hela tiden.
-Okej då tråkmåns, när ska du börja röka? Fnös hon.
-År 20 000 aldrig.
Bella skrattade och gick drog upp en energidryck ur sin väska.
-Energidryck vill du väl ha? Jag har fler. Eller tuggummin? Eller godis? Välj och vraka. Sa hon och pekade på sin väska.
Jag kollade ner i hennes väska. Den var proppfull med godis, tuggummin, energidrycker och några paket cigarretter. Jag drog ner handen i väskan och tog tag i första påsen jag hittade. Det var en påse med kondomer. Usch. Jag stoppade ner dem igen och låtsades att jag inte hade märkt det.
Bella satt och kollade på mig under tystnad.
-När det väl händer så vill man vara förbered. Sa hon och gick till resten av tjejerna.
Tillsist valde jag en påse med Crazy face, och gick till Bella.
Detta är mitt sällskap. Detta gjorde jag nästan varje kväll.
Runt 23, så gick vi hem. Jag och Bella gick tillsammans.
-Syns imorgon då! Sa Bella och vinkade hejdå.
När jag kom hem så stod mamma och rökte på balkongen. Jag rynkade på näsan, och när hon kollade på mig så låtsades jag att jag kräktes, så hon skulle förstå hur äckligt det var. Jag ville göra så mot Bella, men jag vågade inte. Hon var min enda vän.
Jag gick upp för trappan, in på mitt rum.
När jag öppnade dörren fick jag stödja mig mot en hylla. Hela min vägg var täckt att ritade papper. Alla papper föreställde en streckgubbe. Precis likadana. Det var som om alla gubbarna stirrade på mig. Jag stängde min dörr, och skulle just börja riva ner ett papper så jag hörde en röst bakom mig.
-Du låter bli det där. Alla som kollar på dig nu, är människor som har blivit mitt offer, nu kommer du bli en av dem.
Jag kollade bakåt, möttes av en streckgubbe. En livs levande. Han tog fram en kniv. Allt blev svart.
YOU ARE READING
Novellsamling
Short StoryHär har ni ett gäng noveller som jag främst skrev 2020! Novellerna handlar om allt mellan himmel och jord och vissa av dem är lite... Konstiga. Okej, väldigt konstiga.