Jag vaknade och något kändes riktigt, riktigt fel. Min kropp, hade fått JÄTTEMYCKET hår. Alltså jättemycket. Hela armarna och benen var fulla. Jag svepte en morgonrock omkring mig och gick in i badrummet och rakade mig.
Inne i badrummet luktade det hemskt. Som om någon hade dödat något. Mina funderingar visade sig vara sanna, för när jag lyfte på toalocket så låg en död råtta där. Jag övervägde att skrika innan jag skyndade mig tillbaka till mitt rum.
Sen så var jag helt uttorkad. Jag gick ut i köket och fyllde glas efter glas. Mamma stirrade på mig under tystnad.
Dagen fortsatte och var helt normal. Tills nästa morgon när jag vaknade. Om jag hade mycket hår igår, så var det ingenting mot idag. HELA kroppen var full av hår. Jag svepte morgonrocken om mig igen, och gick till badrummet. Jag tog av mig alla mina kläder, och upptäckte till min fasa att jag hade ett stort blodigt sår på magen. Vad hade hänt?
Jag var fortfarande lika törstig som igår. Och nu började mamma se riktigt orolig ut. Medans jag åt frukost så kollade jag ut, och på uppfarten så upptäckte jag något jättehemskt.
-Maja! Skrek jag och sprang ut till den livlösa katten som låg på uppfarten.
Vår älskade katt Maja, vad hade hänt? Någon eller något hade dödat henne.
Mamma ropade in mig och sa att hon behövde prata med mig.
-Ehm, Ava. Kan du tänka dig byta skola? Imorgon?
-Va?! Imorgon?
-Toppen, du kan börja packa, vi åker ikväll.Jag fattade ingenting, men mamma förklarade att jag skulle bo vid skolan ett tag. Några timmar senare så satt vi i bilen påväg till den där skolan.
-Mamma nu måste du faktiskt förklara, varför och vart är vi påväg?
-Skogsbingelskolan.
-Varför kan jag bara inte gå kvar på min gamla? Frågade jag.
-Max först. Sa mamma och körde in på uppfarten till en Max resturang.Jag åt en halloumiburgare och mamma tog en med kött, och sen så delade vi på varsin stor milkshake och en glass. När vi var klara gick vi ut i bilen.
-Nu måste du förklara, sa jag strängt.
-Var tredje generation, din gammelmormor hade det.
-Hade vadå?
-En kraft, en förbannelse.
-Förbannelse vadå?
-Du kan bli en varg, skolan vi är påväg till ska lära dig att kontrollera det.
-Vänta VA? Utbrast jag.
-Snälla fråga inte mer, det är ett känsligt ämne.Efter en stund så var vi framme vid skolan och vi möttes av rektorn, som hette Eva.
-Hej Ava, välkommen hit. Här har du ett kors som du måste bära. Du ska bo i B-huset.
Hon ledde mig till två stora hus. Dem var exakt likadana, fast i B-huset var det galler på fönsterna. Var det här jag skulle bo?Sen så gick det några dagar, skolan var annorlunda. Men jag hade fått två nya vänner. Pixi och Isabella. Båda sover i A-huset. Och ingen av dem behöver vara inlåsta på kvällarna! Men en tjej i parallellklassen som heter Felicia har en nyckel ut. Hon har sagt att jag kan få låna den.
Min mentor heter Andrea, och vi har lagt upp en plan för att lära mig kontrollera min inre varg. När jag tänker på det så vill jag skratta och gråta samtidigt. Hur kunde något sånt här hända? Men det är en sak som tynger mig, och det är att det var min varg som dödade Maja. Stackarn.
Iallafall, nu så ska jag sätta mig på tåget hem och hälsa på mamma. Jag har saknat henne så.
(Ett år senare)
Jag öppnade dörren och sprang hem, jag hade inte besökt henne på flera månader och jag hade en jättestor nyhet att berätta.
-Jag kan kontrollera min varg nu!
YOU ARE READING
Novellsamling
Short StoryHär har ni ett gäng noveller som jag främst skrev 2020! Novellerna handlar om allt mellan himmel och jord och vissa av dem är lite... Konstiga. Okej, väldigt konstiga.