Chapter 9

4.1K 180 4
                                    

Diandra memilih untuk duduk di bangku panjang berhadapan permainan awam yang disediakan di taman itu. Tangannya mencapai capuccino yang dibelinya tadi.

"Assalammualaikum." Diandra melihat ke arah suara tersebut.

"Wa'alaikum salam." Balas Diandra.

"Lama tunggu?" Soal Iryan.

"Baru je duduk." Jawab Diandra.

"La, patut tadi datang lama sikit, biar awak tunggu lama lagi." Ujar Iryan bersahaja. Sengaja mencari 'point' untuk menaikkan angin wanita dihadapannya ini

Diandra memandang ke arah Iryan sambil mengerutkan dahinya. 'Amboii kauu,..aku baling guna heel aku baru kau tau langit tu tinggi atau rendah.' Bisik hati kecilnya

"Oh iye ke.. La tak bagi tau awal-awal tadi.. Boleh juga saya telefon bomba tolong ambilkan awak.. eh tak, baik saya call ambulans, suruh hantar awak kat rumah sakit jiwa terus." Balas Diandra selamba. 'Ha, merasa kauu. Apa? Ingat kau je mulut 'cantik' aku ni johan debat oky.'

'Ewah, badan kecik mulut besar.. Muka innocent tapi perangai kalah mak nenek.' gumam Iryan perlahan.

"Apa dia encik Iryan?" soal Diandra, tidak pasti apa yang dikatakan oleh Iryan.

"Eh, tak de apa.. Boleh saya duduk sebelah awak ke?" Tanya Iryan.

"Boleh. Tapi jauh-jauh sikit. Haram." Usik Diandra. ' HA tepokk. Kena kau' bisiknya. Sambil meleretkan senyuman perlian.

'Eh eleh minah ni, macam la aku tak tau.' bisik hati Iryan. "Sure." Balas Iryan. Dia melabuhkan punggungnya di sebelah Diandra, memastikan ada jarak antaranya dan Diandra.

"Mama suruh saya ajak awak pergi beli barang hantaran." Kata Diandra.

Iryan memandang Diandra kebingungan "Wait? Bukannya saya ke yang patutnya pelawa awak pergi beli barang hantaran?" Soal Iryan.

Diandra berpaling ke arah Iryan sambil menggenggam erat beg tangannya. 'Eee mamat ni, dah tahu tapi still nak tanya. Aku baling guna beg aku karang 'free-free' kau berkampung kat hospital 2 minggu.' Bisiknya perlahan.
"Sepatutnya macam tu, tapi bakal suami saya ni lambat 'pick-up' tu yang bakal isteri dia ni ingatkan." Balas Diandra dengan nada separuh memerli.

Iryan membulatkan matanya sedikit.

"Eh, salah tu cik. Bakal suami dia nak ajak tapi si bakal isteri ni yang sibuk sangat dengan kerja. Tak percaya? Cuba tanya mama awak." Balas Iryan sambil 'menghadiahkan' senyuman manisnya ke arah Diandra.

Diandra melarikan pandangannya daripada Iryan. Mukanya berubah kemerah-merahan. "Sorry." Bisiknya perlahan.

Senyuman kecil terukir di bibir Iryan setelah mendengar perkataan yang keluar dari mulut Diandra. 'Pandai pulak minah ni mintak maaf.' Bisiknya, masih menguntum senyuman kecil. Diandra senyap seketika, matanya beralih kepada kanak-kanak yang sedang bermain berhampiran mereka. Bibirnya menguntum senyum sambil matanya memerhati tingkah kanak-kanak tersebut.

Tanpa disedari Diandra, Iryan sedang memerhatikannya sambil bibirnya tersenyum kecil, menampakkan lesung pipitnya. 'Hidung mancung, kulit muka bersih, mata pulak bulat warna coklat cair pulak tu. Kalau tak garang macam singa dah lama aku jatuh suka tapi perangai kalah singa 'period' sepanjang masa nak gaduh. Aduhai, untunglah kau Iryan dapat bakal isteri cantik pakej singa 'period' ..' Bisik hatinya. Iryan melarikan pandangannya dengan segera takut jika disedari Diandra.

"Kenapa awak setujuh nak kahwin dengan saya?" Soal Iryan, cuba mengalihkan tumpuan Diandra. "Awak tak takut ke kalau saya rancang nak rampas harta family awak?" Soalanya lagi.

Diandra tersenyum melihat Iryan. "Kalau awak nak rampas harta papa, awak takkan soal saya macam ni." Jawab Diandra masih tersenyum. "Well, I told you before. Saya percayakan papa and mama. They would never betray me." Suaranya sengaja direndahkan pada ayat terakhir.

Iryan kembali memandang Diandra yang masih menatapnya sambil mengukirkan senyuman kecil.
"Oh, there's one more thing miss. I think we should learn how to be nice with each other. We will soon become a married couple and married couple doesn't fight everytime right?" Kata Iryan selamba.

Diandra tersenyum dan menganggukkan kepalanya tanda setujuh.

Hello guyss..
Sorry untuk update yang lambat sesangat...
Sekarang masa untuk mengarang cerita dah ada, jadi mudah-mudahan saya akan selalu update.. Amen..

Sebelum tu nak bagi tau kat semua orang untk stay safe n jauhi tempat² yg sesak.. Lets pray for our nation and the victim of covid-19..
May god protect us n guide us to fight covid-19..amen..

#staysafe
#stayathome
#letsfightcovid-19together
#gomalaysiago..

My MR.CEOWhere stories live. Discover now