BAB 5 🌸

4.5K 343 62
                                    

Dua tahun kemudian...

"Kak Je! Boleh tolong pergi pasar tak? Barang dapur dah habislah," pinta ibu. Suara ibu yang memanggil dari arah dapur mematikan kekhusyukanku menonton filem Munafik 2. Ish, ibu ini salah waktulah. Hantu itu baru nak keluar.

"Okey ibu..." Lemah saja balasan diberi. Nak tak nak, memang kena buat juga. Dahlah aku seorang saja yang berada di rumah sekarang. Abang Zul outstation, Kak Tim pula pergi ke taman dan dibawa sekali kedua-dua hero ciliknya, Ahmad dan Akhyar. Baru aku sedar, dah bertambah anak buah aku. Cepat betul Kak Tim buat kerja. Haha. 

Aku menekan butang pause dan tatkala itu barulah kelibat hantu gatal-gatal menunjukkan mukanya di layar skrin komputer riba milikku. Cis! Sempat aku mengurut dada sendiri. Terkejut dibuatnya. Time aku tunggu tadi tak nak keluar pula! Huh!

Langkah kakiku menapak mendapatkan ibu di dapur. Ibu sedang asyik mengeluarkan isi perut ikan untuk dibuat gulai. Ikan yang telah disiang bersih kemudian dibilas dengan air sinki lalu diasingkan ke dalam bekas. Sekilas ibu memandang ke arahku.

"Hah, dengar ni ibu nak cakap. Nanti Kak Je belikan bawang putih, bawang merah, bawang kecil, bawang besar, bawang Holland, bawang India, bawang...." 

"Mak cik bawang tak nak order sekali, bu?" soalku penuh sarkastik. Kemain betul ibu minta bawang banyak-banyak. Nak buat pesta membawang ke apa? Kalau macam ini, lebih baik aku himpunkan saja mak cik-mak cik bawang Malaysia. Confirm pedih mata.

Ibu terdiam seketika. Jelingan tajam dihadiahkan. "Amboi, perli nampak?" 

Sengihan tak bersalah dipamerkan terhadap ibu tercinta. "Ala ibu, janganlah emo. Orang gurau je noh. Okey, okey. Orang tak buat dah. Ibu nak beli apa lagi, bu? Nanti orang belikan ek?"

"Beli bawang jelah Kak Je. Itu je yang dah habis pun. Beli tu biar banyak-banyak, ibu nak buat stok sebulan terus," pesan ibu lagi. Aku berkerut dahi. Takkanlah semua jenis bawang itu bertahan sampai sebulan saja? Aku punyalah target tahun depan baru beli bawang lagi. 

"Memang stok bawang ibu tahan sampai sebulan je ke? Kenapa tak sampai setahun?" 

Ibu mengeluh perlahan. Tangannya dilap dengan menggunakan kain bersih di tepi tingkap. Kemudian, ibu berpusing menghadap batang tubuhku sambil bercekak pinggang.

"Kak Je, cuba tengok jam pukul berapa sekarang." Akur dengan arahan ibu, aku menolehkan kepala mencari jam dinding yang terletak di dinding ruang dapur.

"Pukul 12.30 tengah hari. Kenapa?" Sungguh, otak aku dah beku. Apa pula kaitan bawang dengan jam ini? Teori konspirasi apa pula yang bakal tersingkap hari ini? Wah... aku dah dapat rasa aura Princemeed meresap ke dalam diri. 

"Dah nak pukul satu Kak Je... tapi ibu tak masak makan tengah hari lagi. Boleh tak jangan banyak tanya? Pergi sekarang! Ada yang ibu tak mengaku anak nanti kang," ugut ibu. Huish ibu, mendengar ugutannya saja cukup untuk buat aku terluka. Rasa macam anak pungut sekejap. Huhu. 

"Yalah ibu... patik menurut perintah." Akhirnya aku mengalah. Surrender dengan ibu. Dibuatnya ibu betul-betul tak mengaku aku ini anak dia macam mana? Tak ke haru jadinya? Tak pasal-pasal jadi sinetron Indonesia terbaru dengan 1000 episod, Anakmu Bukan Anakku Tetapi Anak Dia Yang Tak Mengaku Sebagai Anaknya. 

*******

Akhirnya, aku sampai juga di hadapan pintu masuk pasar raya besar Tesco Extra. Sebaik saja terjumpa parking port yang paling dekat dengan pintu masuk utama, enjin kereta segera dimatikan. Letak tudungku yang sudah senget dibetulkan seketika di balik cermin pandang belakang sebelum melangkah keluar.

TITLE MRS. UNTUK DELAILA [COMPLETED] ✔︎Where stories live. Discover now