İslam'da soru sormak yasaklanmış mıdır ?

18 4 2
                                    

İslam’da  soru sormak yasaklanmış mıdır ?

Gerçekten de din adamı’nın belletmesine göre Muhammed, Tanrı’nın iğrenç bildiği üç şeyden birinin “Kesret-i sual” (fazla soru) olduğunu bildirmiş ve: “Ben sizi bir şeyden nehyedersem, ondan uzak durunuz, bir şeyin ifasını emredersem , onu da …yerine getiriniz” demiş ve dini islerde aşırı inceleyip sık dokuyanların helak olacaklarını eklemiştir. Din adamı, bundan başka bir de Kur’an’nin: “Size açıklanınca hoşunuza gitmeyecek şeyler sormayın” (K. Maide 101-102) seklindeki ya da buna benzer diğer ayet’lerini öne sürerek mü’min kişileri soru sormak ve hele tartışmak hevesinden uzak kılar 191. Çünkü soru sorma ve tartışma geleneğinin İslam dini’ni temellerinden sarsabileceği görüsüne saplıdır.

    Maide 101 ve 102. ayetler,  Surake b. Malik’in hac ayeti inice “ Hac her sene mi ?” diye sorunca ve  bu sorusunda ısrar edince iner.
Peygamberimiz cevap olarak “ hayır” der ve devamında “ Evet dese idim bunu yapamayacaktınız, sizin serbest bırakıldığınız konularda sorular sorarak ileride sizi zor duruma düşürecek ortamlar oluşturmayın.” Buyururlar. Benzer durumu Yahudiler yapmış, Allah onlardan bir kurban istemiş, ama onlar durmadan, cinsi ne olsun, rengi ne olsun, gibi sorularla normal ibadeti kendi gereksiz soruları ile zorlaştırmışlardı. “Hemen ineği (güç belâ bulup) kestiler; amma az kalsın kesmeyeceklerdi.”   (Ahmet Kalkan, Kur’an Kavram Tefsiri.) Allah onlara kolay bir emir vermiş ama gereksiz, sonunu düşünmeden sorulan sorular ile kendilerini zor duruma sokmuşlardı. Halbuki Allah böyle bir şey istemiyordu.

 Ama ateist yazar konuyu başka alana taşır ve sanki İslam’da soru sorma, öğrenmenin yasaklandığı izlenimi uyandırılmaya çalışılır. Halbuki İslam’ın ilk emri ‘Oku’dur. İlim araştırmaya büyük önem vermiş, teşvik etmiş, öncülük etmiştir. Ama önyargı, karalamak, cahilce ve muhatabı köşeye sıkıştırmak için sorulan sorular; öğrenmek için sorulan soru değil, sadece taassup cümleleri olurlar, işte ayette yasaklanan da bunlardır.

İddiaların ortaya çıkış nedenleri

  Kuran’a önyargı ile düşmanca yaklaşım tarzı, cahillik- bilgisizlikten kaynaklanan dar açılı- derinlikten yoksun bakış açısı, ‘Kuran hakkında bir konuda araştırma yapacakların o konudaki tüm ayetleri bir araya getirip sonuca varma’ metodundan habersiz olma gibi nedenlerle yukarıdaki çelişki iddialarını gündeme getirilmektedir.

 Kuran’da belli konudaki ayetler bir arada bulunmaz. Belli konudaki ayetleri bir araya toplamak için tüm Kuran’ı incelemek gerekir. Zaten tüm ayetlerin birbiri ile sıkı bağlantıları vardır, tüm ayetler iç içedir, bir bütünün parçasıdır, bu araştırmalar aradığımız konunun tüm kuran ayetleri içindeki konumunu da anlamamıza neden olur.

KUR'ANDA ÇELİŞKİ YOKTURHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin