Село зустрічало нас незвичною тишею. Всі люди були в полі, адже почалися жнива. Вузенькою вуличкою проїхали до центру: тут на горбові стояв панський маєток. Була це звичайна, але велика сільська хата з двома дерев'яними димарями, з невеликими вікнами та високим ґанком. Покрита будівля дерев'яною гонтою. На просторому подвір'ї вишикувалися в один ряд конюшня, хлів для худоби, кузня. За будинком виглядав вишневий сад, а ліворуч від нього ледь в долині тягнулася до неба своїм мідним хрестом із круглою банею церква.
Селянські хатки були невеликі, приземкуваті, криті соломою, з гребенів дахів звисали півзини, всі гарно побілені глиною. Серед вишень і кущів вони виглядали наче білі лілії на воді. Будівлі були всі нові. Я не помітив ні однієї старої хати - це мене здивувало.
Біля панських воріт нас зустрів хлопчина-козачок, він розпитав: хто ми, чого приїхали до князя, а тоді побіг у хату, щоб доповісти про нас господарю. Швиденько повернувся і розкрив ворота, ми в'їхали на велике подвір'я і злізли з коней. Незабаром з ґанку до нас спустився сам хазяїн. Він був невисокого зросту, але широкий в плечах, на чолі звисала чорна густа чуприна. Очі невеликі, але дуже сумні, майже нерухомі, проте ніби вивертали душу. Коли він дивися на нас - над очима нависали широкі смолисті брови. Одягнений був у прості полотняні штани та білу лляну сорочку, а на ногах виблискували нові личаки.
Легкою ходою підійшов до нас, подивився на наших скакунів, наблизився до мене, подав руку і запитав:
- Звідки родом?
- Прибув з Верхів, але де мій рід не знаю. Адже я циган.
- Кувати вмієш?
- Працював у кузні з батьком з самого дитинства.
- Коней вкрали?
- Не вкрали, а позичили у пана Красовицького, - втрутився Муха.
- А ти що вмієш робити? - князь підійшов до Микити, подав йому руку.
- Доглядав панських коней, вмію об'їжджати молодих скакунів, вчити їх орати землю, тягнути воза.
- Це добре, а шаблю тримав у руках?
- Ні, не доводилося.
- А ти? - звернувся князь до Йосипа, привітавшись з ним.
- Ні, але вмію добре володіти сокирою.
YOU ARE READING
Наш Богданко - Перший гетьман
Исторические романыБагато істориків, вчених, опираючись тільки на польські першоджерела, недооцінювали роль Богдана Ружинського в розвитку козацького руху на Україні, а дехто із них у своїх творах зображають його неправдиво. Більш об'єктивну справедливу оцінку в став...