فصل 16

23.2K 515 16
                                    

فصل السادس عشر
✨✨✨✨✨✨✨✨✨
سبحان الله وبحمده ✨ سبحان الله العظيم
حنين: ايه اخبارك عامله ايه في الامتحان انا مش قد كده
زهره : يا بكاشه كل امتحان تقولي كده وفي الاخر تطلعي جايبه امتياز
حنين: بعد ما عندكم هتعملي ايه في الاجازه عاوزين نخربها نوم.
زهره : بتضحك هههههه بحاول اساعد ماما انتي عارفه انها تعبانه اليومين دول ومش عارفه مالها بس قلبي واجعني حاسه اني داخله على ايام تقيله اوى و قلبي وحعني ومش هقدر عليها .
حنين : لا عشان انتي حنينه وحساسه بتشيلي الهم .
زهره : لا يا حبيبتي قلبي مقبوض حاسه في كارثه هتحصلي ومش هقدر عليها والاصعب كمان و مستغربه منه عارفه بحلم كل يوم بحلم فظيع واصحى الاقي الفجر بيأذن وانا  غرقان دموع وبتمتي مشفهوش .
حنين : ايوه يا عم الحساس في ايه مالك حبه حسه وحبه بحلم ايه رايك تشفيلي حل وتدعيلي احس بدل منا بارده كده يمكن لما تدعيلي احس بدل ما انا بارده كده.
زهره : بعيد الشر عليكي اوعي تقولي كده ده ابشع احساس وحلم ممكن حد يعيشه .
حنين : مش قوي كده .
زهره : بدموع ده حلم بشع اوى اوى ياحبيبي وبخاف كل ما افتكره صعب اوى ربنا يسترها وميتحققش.
حنين : قلبي انتي يا زهره ليه كده كنا حلوين الصبح و بنتكلم برومانسيه ونوصف فارس احلامنا ودنيا كانت زى الورد.
زهره : تعرفي انا فارس احلامي ده عكس خالص اللي باحلم به.
حنين : يا بختك شفتي فارس احلامك كمان انتي طول عمرك محظوظه يا زهره اوصفهولي بس اللي في الحلم.
زهره : يا هبله باقولك في حلم طلعت متجوزه كده واحد يعني شكله وسيم شويه بس طبعه صعب اوى ويخوف مش عارفه خفت اوى منه .
حنين : يا ساتر يا رب ابقى طلقيه ما تخليهوش يزعلك خالص.
زهره : حاضر يا هبله هبقي أطلقه الحلم الجاي بتلاته كمان.
حنين : سيبك من الاحلام بقى وخلينا في الاجازه والنوم لحد الظهر و نسهر طول الليل على النت نعوض اللي فات. زهره : ساكته ومش بترد وبتفتكر الحلم الفظيع اللي بتحلمه كل يوم وامها .
حنين : ساكته ليه بتفكري في ايه .
زهره : في ماما دلوقتي تقولي لازم تتجوزي عشان افرح بكي وانا نفسي افرحها بس ازاي انا مش عاوزه اتجوز اي واحد يعيرني في يوم من الايام ويقولي اصل اهلك ما كانش معهم فلوس جهازك او انت فقيره .
حنين : مش يمكن يطلع ابن حلال و طيب ويشيلك من على الارض شيل. زهره ‏: ‏كان باين وحش اوى يا حنين.
حنين : ده حلم يا زهره ما تخافيش اوي كده يعني مش كل اللي بنحلم به بيحصل.
زهره : انا مرعوبه يا حنين كل يوم نفس الحلم وانتي عارفه انا احلامي تتحقق من غير نقص ولا زياده .
حنين: طيب انا معك احنا هانتخرج بامتياز ان شاء الله وهانتعيين معيدين في الجامعه و هنعيش كويس والف واحد يتمنا يعرفنا ويتجوزنا.
زهره : انا عاوزه اشتغل في البنك مش عاوزه حكايه التدريس انت عارفه الموعيد بياخذ كم و انا عاوزه اساعد ماما نفسها تطلع تعمل عمره وانا نفسي اعملها اي حاجه تسعدها وتفرح قلبها .
حنين : ربنا يخليكم لبعض انتم متعلقين ببعض اوى.
زهره : يلا وصلنا تعالى نطلع نصلي و نام شويه ونصحي نرغي لصبح .
حنين : بس اكلم ماما عشان اقول لها لو مش عايزه حاجه هاكون عندك.
زهره: حاضر يا قلبي بس اخوك هيرضى مش هيقول حاجه خلي طنط تقنعه.
حنين: اخويا مشغول في فرح ومش فاضي لي خالص انا بقالي يومين ما شفتوش.
زهره : خلاص يا رب اصلي نفسي اتكلم معاكي اوي.
حنين : حاضر ثانيه واحده و اتصلت على مامتها .
حنين: اتصلت على مامتها السلام عليكم ازيك يا ياسو عامله ايه .
سعاد : الحمد لله يا حبيبتي عملت ايه في الامتحان .
حنين : الحمد لله ادعيلي انت بس يا ست الكل.
سعاد : عيالك يا حبيبتى ربنا يجعل دعائي من حدك ونصيبك.
حنين : يا رب انا هاروح عند زهره اشوف طنط عشان تعبانه وهبات عندها النهارده.
سعاد : ايوه يا حنين طنط سوسن تعبانه قوي انا كنت عندها الصبح ولسه راجع يا دوب صليت العصر بس ما رديتش اخضها على نفسها وما رديتش تروح للدكتور قلبي واكلني عليها اوي .
حنين :ربنا يسترها يا ماما ادعي لها ربنا يخليكي ليا يا رب ويخلكي يا حبيبتي سلمي لي على زهره كثير على ما اشوفها.
زهره : بتضرب حنين في كتفها ردي عليا ساكته كده ليه مكشره مش بتردي يا هبله ما اخوك مرديش صح رخم انا عارفه طول عمره .
حنين: وافقت وهتبقى لمه و نعمل كيكه ونسهر ونرقص ونعيش احلا دلع.
زهره : الحمد لله امال خوفتيني ليه.
حنين: معلش لزوم الشغل يالا بقى وصلنا وفتحت الباب ودخلت تعالي خشي يا ماما انت فين مش بتردي ليه عليا يا ماما .
سوسن : تعالي يا قلب ماما انا هنا يا زهره عامله دوشه يا حبيبتي طمنيني عليكي في الامتحان.
زهره : الحمد لله الامتحان كان زي الفل بركه دعاك يا ست الكل .
حنين : ازيك يا سوسو عامله ايه يا قمر وحشتيني اوي وبتبوسها من خدها سوسن : الحمد لله انتي اللي عامله ايه يا حنين و عملت ايه في الامتحان يا حبيبتي طمنيني عليك انتى كمان.
حنين : احنا الحمد لله يا سوسو وهنشتغل في البنك و هنقبض فلوس كتير وهتبقى عيشه الفل.
سوسن : ان شاء الله يلا يا بنتات خشي صلوا العصر على ما احط لكم الاكل . زهره : عامله اكل ايه يا ست الكل النهارده انا هموت من الجوع .
سوسن : انا النهارده عامله لك المحشي اللي بتحبيه.
زهره : يبقى محشي خس اللي انا بحبه ومعاه فراخ وشربه وملوخيه.
زهره : باست ايد امها ودمغها وقالت لها انت اغلى حاجه عندي في الدنيا يا سوسو انت عامله ايه يا حبيبتي طمنيني على صحتك عامله ايه النهارده.
سوسن : انا الحمد لله كويسه.
زهره : لا يا ماما وشك اصفر كده يعني انت لسه تعبانه صح تعالي اوديك للدكتور و مالكيش دعوه بالفلوس بتعيط وحنين واقفه هي كمان بتعيط.
سوسن : يا هبله بتعيطي ليه خلي دموعك غاليه اوي ما بحبش اشوفهم وبعدين انت فاكره اني مش بروح لدكتور عشان الفلوس دول شويه برد في رجلي وهيروحوا لوحدهم.
حنين : ايوه يا موزه بتخضيني عليك عاوزه تعرفي غلاوتك يا سوسو عندنا غلوتك قد الدنيا وهي بتبوسها من دماغها.
زهره : هو بابا فين هو واخواتي .
سوسن : عند عمك وبيقول هيرجع متاخر من عندك انت عارفه هو بيحبك قد ايه واخواتك بتلعب مع اولاد عماتك زهره: احسن برده كده عشان ترتاحي منهم شويه .
سوسن : يا زهره يا حبيبتي انا عاوزه لو جرالي حاجه ما تعمليش مشاكل مع بابا وخلي بالك من نفسك و بس و ابقي اسالي على اخواتك.
زهره: انا مش هتجوز انا عاوزه افضل معامي انتي مش عاوزه حاجه ثانيه.
سوسن : طيب قومي اتغدى و ارتاحي شويه.
زهره : والجميل هيتغدى معانا ولا هيقول اكلت.
سوسن: لا هتتغدى معاكم انا كمان جعانه يلا يابنات .
حنين: طيب وانا هاقوم احضر معاكم الغدا و اغير هدومي ويلا عشان ننام شويه احنا تعبانين جدا بعدين يا جماعه الاكل فيه محشي محشي سوسو كمان انا هتجنن و عايزه اكل.
زهره : كده لازم تقولي قدامها محشي هيتاكل كله هيخلص و مش نلحق ناكل منه حاجه .
حنين : بتمثل زعل كده خلاص تعالي عندنا مكرونه بالبشاميل و بنيه و خلي المحشي لكي .
زهره : يا حبيبتي انا بهزر معاكي انا اقدر على زعلك.
حنين : ايوه كده اتعدلي ويلا عاوزه اكل بطني بتوجعني من قله الاكل كفايه ما خلتنيش ناكل في الجامعه .
زهره: يلا يا طفس قدامي بجهز الاكل عشان لو ما اكلنهاش حنين هتكولنا
حنين : يلا هناكل وننام شويه.
زهره. حاضر اكله و دخل الاوضه و نامه شويه ارتاحي وبالليل وكانت سوسن تعبانه جدا .
زهره : دخلت اوضه سوسن ماما مالك يا ماما انت فيك ايه تعبانه ليه كده.
سوسن : ما فيش حاجه انا كويسه الحمد لله ما تعيطيش يا هبله .
زهره : انا هاروح اجيب الدكتور و هاجي و هخلي معاكي حنين.
حنين : خليكي مع ماما لحد ما ارجع خلي بالك عليها.
حنين: خلاص يا زهره امشي انتي وانا معها ومش هسيبها .
سوسن : يا بنات انا كويسه اطمنيها شويه يا حنين.
حنين. لا انت تعبانه يا طنط لازم دكتور يشوفك .
حنين : يا زهره اتصلي ببابا يجي معاكي اويجيب هو الدكتور هنا.
زهره : خلاص يا حنين انا هانزل وهلبس وانزل بسرعه ما فيش وقت استني استني حد .
حنين: ما تنزليش دلوقتي يا زهره الوقت اتاخر .
زهره : ما تخافيش انا اخلي بالي من نفسي.
زهره : نزلت ومشيت عشان توفر حق التاكسي وهي ماشيه شافها شاب وطبعا من حظها الاسود كان اسد.
راكب العربيه و فضل يعاكسها عشان ترد عليه .
زهره : بتكلم نفسها وانا ناقص الزفت ده كمان مش كفايه اللي انا فيه يا رب ارحمني انا تعبت ومش حمل حاجه تحصل ل ماما وصلت العياده الدكتور ولو سمحت انا ممكن احجز مستعجل عشان ماما تعبانه اوي مش هتقدر تيجي العياده .
الممرضه : حاضر هبلغ الدكتور اصل عنده اخر كشف وده من حظك الحلو زهره : الحمد لله كل ده وهو كان بيراقبها ودخل وقرر يا غلس عليها ة يسال عليها و يعرف هي مين الممرضه خرجت حاضر يا انسه الدكتور هيجي معاكي.
زهره : شكرا جدا لك الدكتور يلا بنتي انتي جايه لوحدك اسد لقاها فرصه كويسه و دخل في الكلام لا جايه معايا زهره : اتخضت لا ده كان بيعاكسني واتا في الشارع.
اسد : اتفضل يا دكتور اوصلك بالعربيه البيت بعيد و طنط تعبانه.
زهره: انت اكيد مجنون انا معرفكش ازاي عاوزني اركب معاك.
الدكتور : يعني تعرفيه ولا لا.
زهره: لا معرفوش يا دكتور وماما تعبانه و ده واحد دماغه فاضيه.
اسد : بيضحك ومشي وهو لسه بيبص عليها .
الدكتور: ده واحد مجنون بس بجد انت تعرفيه.
زهره: ما عرفوش يلا يا دكتور ماما تعبانه و ده واحد دماغه فاضيه .
الدكتور : بيصلها و حاسس انها تعرفه
زهره : متبصليش كده انا معرفوش بس حاسه اني شفت قبل كده فين مش عارفه.
الدكتور: كانوا ركبوه عربيه الدكتور بتحصل مش غريبه كان واصل البيت وكشف عليها وادها لها الدواء .
زهره : نزلت جابت الدواء وهي راجعه لقيت اسد واقف قدام البيت مع واحد قريبه و اول ما شافها راح قالها انتي مرتبطه.
زهره: انت اكيد مجنون زي ما توقعات بتتكلم معي و توقفني وانت ما تعرفنيش وتجرء عليا ازاي بالشكل ده
اسد هيتجنن ازى حد بيكلم معاه كده وقرر انه لازم يرتبط بها.
زهره رجعت وحكت ل حنين.
حنين : كل ده عشان عكسك ولا شكله وحش مش عاجبك.
زهره: بالعكس شكله مش وحش خالص راجل عادي يعني راكب عربيه حلوه وشيك .
حنين : اخذتي بالك من كل ده ده اعجاب بقى.
زهره : بس يا حنين وعنيها مليانه دموع لأنها لما قربت منه عرفت أنه هو اللي بتحلم به وقامت وسابتها و خرجت من الاوضه حاولي يا امي ترتاحي.
حنين : مش يمكن عاوز يتجوزك.
زهره : لا مش حكايه جواز انافي حاجه وجع قلبي ليه مش عارفه وبعدين الموضوع عادي يعني واحد بيعاكس وبعدين انتم عارفين انا رافض الموضوع ده و مش في دماغي اصلا الجواز خالص.
سوسن: سمعتها وقامت خرجت وراها وهي كانت تعبانه جدا شوفي يا حبيبتي انا نفسي افرح بكي قبل ما اموت.
زهره: بدموع وصوت عالي حرام عليكي يا ماما ليه بتقولي كده انتي عارفه اني ما اقدرش استحمل اي حاجه تحصلك اللي انت بتقوليه ده صعب اوي على مش قادره اتخيل حياتي وانتي مش موجوده فيها انا فعلا اموت وقاعدت في الارض تعيط.
سوسن: ده كاس مكتوب علينا و لازم اطمن عليكي قبلها نفسي افرح بكي يا زهره ايه هفضل استحمل اشوفك وانتي محرومه من كل حاجه وراضيه
هموت و هسيبك لوحدك في الدنيا وحشه و ابوكي انتي عارفه كل شويه عاوز يتجوز و لو عملها هتعملي ايه اخواتك صبيان صغيرين ومش فاهمين والدنيا هتنسيهم كل حاجه حتى انا زهره : بانهيار حرام عليكي ليه بتعملي فيه كده انتي معك جاهزي اديني ولا اروح اتجوز واحد يزلني عشان جهازي وحش ومش زى البنات انتي عاوزه كده انا هاعملك كل حاجه انتي نفسك فيها وقامت من الأرض تعالي بس ارتاحي انتي تعبانه.
حنين: خلاص يا جماعه استهدوا بالله احنا بالنسبق للاحداث ليه
زهره: نامي وانا قاعده بره لو عوزت حاجه نادي عليا مش هانام دلوقتي تصبحي على خير عاوز حاجه .
سوسن : ربنا يهديكي يا حبيبتي و يسترها معاكي و يريح قلبك.
زهره: نامي يا سوسو وباست دماغها و خرجت و كل شويه تدخل تبص عليها وقعدت تعيط.
حنين : دخلت لقيتها بتعيطي مالك زهره : انا هحكيلك على حلم بس اوعديني انك ما تقوليش لاحد.
حنين : احكي يا زهره بس انت اعصابك تعبانه النهارده.
زهره : حنين لو سمحت اسمعيني .
حنين انا اسفه يا زهره احكي يا حبيبتي اللي انت نفسك فيه.
نفس الشاب اللي انا شفته النهارده هو نفسه اللي في الحلم انا افتكرته عارفه كان بيعمل في ايه يا حنين كان حبسني في قفص بيضربني وبيشد شعرى وانا من غير هدوم ولما طلعت الارض كلها كانت شوك و مشيت عليه وكان في صوت اطفال بتعيط وتصرخ جامد وانا خرجت من القفص عشان انقذهم وبعد طريق طويل اخذت الاطفال و مشيت وفى اخر الطريق كان واقف راجل ضحكته جميله و مد ايده ليا وانا كنت مرتاحه قوي كان المكان كله وحش وضلمه وانا تعبانه ورجليه مش شيلاني والمكان اللي كان واقف فيه كان كله ورد كان جميل قوي ومد ايده ليه وانا مسكتها وطلعني من الضلمه ل نور وقلع جاكت بتاعه ولبسهولي وشالني واخد و الاطفال وبطله عياط وصحيت وانا مرعوبه وشي غرقانه دموع.
حنين : هو حلم يخوف بس في الاخر حلم ماتخليهوش يقصر فيكي وممكن يكون شبه انتي مكنتيش مركزه اصلا .
زهره : لا انا شفت عيونه ونظرتهم نفس النظره وفي حاجه غريبه انا خايفه الحلم يتحقق.
حنين : انتي متاكده ان هو نفس الشخص سببها علي الله و استريحي هو لو نصيبك ربنا بسترها سيبك المهم انتب تعبانه.
زهره : انا مش هقدر اتجوزه انا انتهيت خالص لو فعلا عمل معايا اللي بيعمله في الحلم وخايفه انا احلم بيه تاني اتا اتحطمت وخلاص انكتب عليا العذاب يا رب قويني .
حنين : لو احساسك صح يبقي ادعي ربنا يعدى الايام الجايه علي خير .
زهره : قومي عشان طنط هتزعل لو شافتك كده وشويه فجر هياذن قومي نامي .
زهره : انام ايه كل حاجه خلاص انتهت وانا انتهيت معاهم انا هاقوم اصلي وادعي لماما ربنا يشفيها و اشوفها قبل ما انزل اعملها التحاليل والأشعة اللي طلبها الدكتور.
حنين : مش هتكلمي عمي تقوليله .
زهره : ماما ما تفرقش معاه اصلا بزمتك دى شكل واحده ما كلمتش 40 خلها زي اللي عندها 80 سنه من شيل الهم.
حنين: هيزعل يا زهره وهيلومك في الاخر.
زهره: يزعل مش هتفرق كثير خلاص يا حنين سيبني في حالي.
بقلمي ملكه الاحساس ياسمين الهجرسي ✨
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
عند احمد في فيلا
هايدى : انتي يا حيوانه فين القهوه اللي طلبتها.
زوز : حاضر يا بنتي ثواني وتكون عندك ولسه هاتمشي.
هايدي : قامت وقفت وبعصبيه ايه بنتي دى الزمي حدودك فهمتي ولا تحبي افهم انا  حدودك ايه في بيت ده.
زوز : حاضر يا هانم وعلي ايه  بعد اذنك.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
شركه احمد مراد
ادم : كله تمام يا كبير علي معادك كمان اسبوع في اكبر فندق في مصر .
احمد : عقبالك يا آدم تعبتك .
ادم : لا يعم انا عاوز افضل كده من ورده ل ورده اكتف نفسي ليه.
امجد : ليه يا ابني دانا نفسي أقابل واحده احبها واتجوزها دانا هدلعها دلع هخلها وتحلف بحبي ليل و نهار بس هي تيجي ودلعني  ونعيش في الحلال اعقل بقا.
ادم : ربنا يديم عليكم العقل ملكوش دعوه بيا انا كده مرتاح وقام وقف عشان محدش يفسد اخلاقي منكم سلام وفضلوا يضحكوا عليه ويدعوله ربنا يهديه.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
عاوزه فوت وتصويت للفصل
بقلم ملكه الاحساس ياسمين الهجرسي

حكايه قلب مزقه العشق ✨تريند اول علي الوتباد✨ ل ملكه الاحساس ياسمين الهجرسيحيث تعيش القصص. اكتشف الآن