الفصل50/51

19.8K 488 18
                                    

الفصل 50/51

اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
امجد : انت عرفت حاجه مالك عامل كده ليه انطق.
حمزه : مصيبه يا امجد احمد عمل حادثه.
امجد : انت بتقول ايه مين عمل حادثه احمد مش ممكن وواقف بصدمه .
حمزه : مش واقته يالا عشان نشوفه فين لأن العربية فاضيه وهو مش فيها لازم نمشي حالا .
زهره : أنت بتتكلم علي ايه يا حمزه مالكم سكته ليه .
امجد : بيبص ل حنين وهي فهمت وهزت دماغها وقامت تعالي يا زهره مفيش حاجه.
حنين : تعالي يا زهره أهدى بس هنفهم كل حاجه دلوقتي ومسكت ايدها .
زهره : سحبت اديها بعصبيها سبيني يا حنين لو سمحتي امجد قول احمد ماله عشان خاطر حنين وولادك لو بتحبه صحيح.
حمزه : فونه رن عن اذنكم ولسه هيخرج .
زهره : بصوت عالي رد علي فونك هنا وافتح الاسبيكر كمان وبتشاور علي فون.
حمزه : دى مكالمه خاصه عن اذنكم ومينفعش حد يسمعها.
زهره : وايه يعني رد برده هنا يا اما انا اللي هرد واخدت فون من أيده بعصبية
زهره : الو مين معايا مش ده رقم
المقدم ...........وسكت لما سمع حمزه
حمزه ثواني واكون معاك لو سمحتي يا زهره.
زهره : بتبصله برجاء ودموع ارجوك يا حمزه ارجوك انا هموت عليه .
حمزه : ايوه انا معاك عرفت هو فين .
المقدم : ايوه في المستشفى بتاعته .
حمزه : شكرا هبقي اكلمك تاني سلام.
زهره: قبل ما حمزه يقفل الفون اخدت المفاتيح العربيه اتصلوا علي ريم تكون هنا حالا عشان الاولاد.
حنين : جريت وراها استني خديني معاكي هتسوقي ازى.
زهره : مسمعتش ولا كلمه من كلام حنين وستبتهم وركبت العربيه وطول الطريق يارب انت عارف انا قد ايه والله مقدر اعيش من غيره يارب احميه حتي لو كان التمن روحي ووصلت المستشفى .
امجد : روح يا حمزه هات ريم وانتي يا حنين هتفضلي لحد ما تيجي وانا هحصل زهره.
حمزه : تمام مش هتاخر سلام وركب عربيته وفضل يتصل علي ريم قافله فون وصل رن الجرس مش بترد دخل
ريم ريم مش بترد دخل براحه كانت نائمه بالبجامه حملات
قاعد جانبها علي السرير ريم ريم ولمس وشها براحه وشال شعرها من وشها وفجاه ريم مسكت أيده وباستها ونامت
حمزه لو سمحتي أنا تعبان ومحتاجك قومي بئا.
ريم : سابت أيده واتخضت وقامت قاعدت انت دخلت هنا ازى .
حمزه : أنا اسف بس حضرتك قفله فونك ومش بتردى علي جرس الباب اتطريت افتح بالمفتاح اللي معايا .
ريم : مالك يا حمزه انت في دموع في عيونك ليه انت تعبان .
حمزه: في لحظه دى انهار ودموعه نزلت أنا السبب احمد عمل حادثه وانا خايف عليه يحصله حاجه مش هسامح نفسي.
ريم : يا ساتر يا رب وهو عامل ايه دلوقتي وبعدين ده قضاءالله ادعيله.
حمزه : يارب نجيه ده اخويا وخايف عليه اوى ومعرفش أنا جيت اخدك عشان تقعدى مع اولاد علي نطمن عليه
ريم حاضر وقامت فجاه ونسيت أنها كانت لبسه هوت شورط .
حمزه :ريم أنا خايف اوى علي احمد وصوته كله دموع وماسك دماغه باديه الاتنين.
ريم : صعب عليها حمزه وقربت منه وقاعده علي ركبها في الارض ومسكت ايده شوف يا حمزه اي حاجه بتحصل قدر ومكتوبه وانت لازم تفهم أن ربنا كبير وانا واثقه في ربنا أنه هيقومه بالسلامه ولاده وبنات زهره وهو بيعشق و زهره واتعذب كتير زى ما زوزو بتقول اكيد ربنا هينجيه وحاطه أيدها علي وشه وهو اخدها في حضنه أنا خايف مايسمحنيش هو الوحيد اللي وقف جانبي بعد اصابتي وانا خبيت عليه حاجه مهمه تخصه وكنت فاكر اني بحميه بس طلعت بخونه أنا مش عارف ايه ممكن يكون حصله أنا هموت الف مره علي ما اطمن عليه.
ريم : بعدت عن حضنه ومسكت وشه قوم صلى ركعتين وادعي ربنا يشفيه و ان شاء الله هيكون كويس انت حنين اوى يا حمزه معقول انت كنت ظابط شرطه ازى.
حمزه: حمزه حضنها و مش عاوز يسيب حضنها حاضر قومي يا قذمه البسي بسرعه هتبردى علي ما اصلي تكوني لبستي.
ريم: انتبهت وحطت اديها علي عنيها أي ده انا كده ازى وانت موجود وبتجرى وهو ابتسم من طفوليتها ولبست وخرجت كان حمزه بيصلي وهو بيعيط وبيدعي ربنا أنه يقوم احمد بسلامه.
ريم : تقبل الله يا حمزه.
حمزه : منا ومنكم جاهزه يالا بينا اتاخرنا ومد ايده ليها وهي بصت لايده وبعد تردد مسكتها حاضر اتفضل ووصلوه الفيلا كانت حنين في الجنينه
اتاخرت يا حمزه عاوزه الحق زهره بسرعه يالا هتيجي ولا اروح لوحدى .
حمزه : جاي معاكي استني عاوزه حاجه يا ريم خلي بالك من نفسك من الأولاد والحراسة بره بزيادة .
ريم : قربت منه خلي بالك من نفسك وطول بالك وحاول تخليه يسامحك وابتسمت.
حمزه : حاضر أبتسم ومشي وهيا دخلت عند الأولاد
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
عند أحمد في المستشفى
زهره : وصلت موظف الاستقبال في رجل اعمال وصل هنا من كام ساعه في حادث علي طريق الصحراوى
الموظف : اسمه يا فندم
زهره : أحمد مراد الالفي صاحب زفت دى وبتتكلم بعصبية.
الموظف. اسف يا فندم اتفضلي جناح 33 بس من قبل مايكمل كلامه كانت طلعه جرى تدور علي جناح بتاعه لحد ما وصلت دخلت مصدومه من كم الجروح اللي في جسمه ووششه كان نايم واخد مسكن قوى عشان الالم اللي في جسمه احمد كان تحت الملاحظه لأنه كان عنده ارتجاج في المخ وكسر في ضلوع صدره وخياطه في دماغه
زهره قاعده جانبه بتلمس كل جرح فيه وتبوسه وبتعيط انت استحالة تسبني واهون عليك تحرمني منك يااااااا احمد دانا اموت من غيرك ولا انك تبعد عني أنا مش ممكن اتخيل حياتي من غيرك انت نبض قلبي و روحي ودمك بيجرى في عروقي قوم يا عمرى اياك يا احمد تبعد عني أنا محتاجلك قوى قوم عشان خاطر ولادنا محتاجنلك اكتر مني وبتوبس في كل حته فيه لحد ما وصلت لجرح في رجله وبتبوسه ودموعها شلال عارف طريقه
احمد : بصوت كله تعب بس انا محتجلك انتي من كل الناس دى مش عاوز غيرك من الدنيا.
زهره : ضحكت وهي بتعيط الحمدلله انت كويس الحمدلله الحمدلله الحمدلله الحمدلله الحمدلله الحمدلله وفضلت ترددها بهستريا وضمته وهو طلع منه صوت الم أنا اسفه يارب اموت سامحني ولسه هتبعد شدها عليه وحضنها وفضل يشم ريحتها ودموعه نزلت علي رقبته وبصوت كله الم شوفتي با زهره عملوا فيا ايه حمزه وأمجد خدعوني وضربوني في ضهرى.
زهره : أنا مش فاهمه انت بتتكلم علي ايه بس اللي انا متاكده منه أنهم ممكن يفدوك بروحهم وعرفه كويس أنهم عندهم استعداد يضحوا بحياتهم عشان خاطر ولادك وشغلك واي حاجه تخصك بس انت اسمعهم وانت هتتاكد من ده .
احمد : مش واجعني غير اللي عملوه اكتر من خيانه وقفه يتفرجوا وهايدى بتتطعني في ضهرى و أنهم كانوا عارفين وسيبن الناس تضحك عليا وهي تفضحني انتي عارفه انا فكرت في ايه.
زهره : اسمعهم لو بتحبني وحياه زهره عندك متبعش عشره سنين في لحظه غضب وحياه زهرة اديهم فرصه وبتبوس ايده.
احمد : بعصبيه وصوت كله تعب مليون مره قولتلك بلاش حياتك يا زهره مفهوم ليه عاوزني توجعي قلبي
وشدها وضمها وفضل يقولها يا زهره قلبي ودماغي هتنفجر انا مش مصدق اني سبت هايدى ومقتلتهاش كان المفروض اخلص عليها بايدى .
زهره : بتطبط علي ضهره أهدى يا احمد وسبها لربنا هو هياخد حقك منها وربنا بهديها وسبها عشان خاطر ولادك
احمد : ااااه ولادى يا أنا مرعوب يطلعوا مش ولادى لازم اعمل تحليل واريح قلبي .
زهره : طلعته من حضنها براحه هو انت شاكك انهم مش ولادك ولو لاقدر الله طلع حد فيهم مش ولادك هتعمل ايه هطلع من حياتك وتبعد عنه كده قلبك هيرتاح مفتكرش وأنا واثفه انهم ولادك ومن صلبك ولا مش واحد بالك جاسر واخد روجلتك وجود لون عيونك وشعرك وجورى واخده طيبه قلبك وكل ملامحك بس علي بنت زى قمر متفكرش لاحظه انهم مش ولادك أنت معملتش حاجه وحشه في حياتك عشان ربنا يبتليك البلاء ده ربنا رحيم بينا يا حبيبي وحصنته ودموعها مبتقفش.
احمد : انتي قلبك ده مخلوق من ايه انا بعشقك وربنا ما يحرمني منك قد ايه برتاح وانتي جانبي متبعديش عني.
زهره : باست أيده واخدتها علي قلبها طول ما ده بيدق هتعرف أنه ليك احمد شدها ليه واخد شفايفها بين شفيفه في بوسه بيسبت لها عشقها اللي احتل كل ذره فيه وأمجد دخل وانكسف ولف بسرعه ولسه هيخرح.
احمد : تعالا يا صحابي اتفضل بيقولها بتريقه .
امجد: بيبصله مصدوم من كميه الحروح اللي في جسمه وكلام احمد بيوجع قلبه .
احمد: انتم تعملوا فيا كده اخر حاجه كنت أتوقعها منكم عمرى ما زعلتكم دائما بفكر في اللي يسعدكم قبل اي حاجه .
زهره : حسه انها لازم تنسحب وتسبهم لوحدها أنا اسفه ممكن أخرج واتكلموا براحتكم.
احمد : حبه يحافظ علي علاقه بامجد قدامها بصلها وابتسم واتفضلي بس ماتتحركيش من قدام الباب في حراسه بره كفايه وبيبص بامجد.
امجد : اه في أربع حيطان من اللي حمزه بيشغلهم عنده بره عشان سلامتك.
حمزه : دخل بينهج مين جايب سرتي وبيبص ل زهره ونبي با اختي قلبي بيدق لما حد بيجيب سرتي فبلاش عشان أنا بخاف قلبي روهيف زهره ضحكت .
احمد: مسك ضحكته وأمجد ابتسم
وزهره عن اذنكم بصت لاحمد برجاء أنه يسمعهم .
احمد: ابتسم وهز دماغه ليها عشان فاهمها وكانوا نسين حنين خالص دخلت مرعوبه علي وبتبصلهم وهم بيضحكه.
حنين : الف سلامه عليك يا احمد كلهم بصه مره واحده حمزه اسف يا حنين نسيتك خالص.
حنين : حصل خير مهم أننا اطمنا علي احمد حمد علي سلامه يا زهره الله يسلمك يا حنين بينا احنا عن اذنكم وخرجوا وفضلو يدعوا ربنا أنهم يتصلحوا.
احمد : بصلهم وبصوت عتاب ليه عملتوا كده فيا وتعرفوا من أمتي بظبط.
حمزه : الأول احنا اسفين لأننا خبينا عليك وده من خوفنا انك تتهور.
امجد : شوف يا احمد احنا عارفين كنت هتعمل فيها ايه انا عارف قبل ظهور زهره في حياتك كنت هتقتلها وعشان كده احنا قررنا نخبي عليك بس ما سكتناش احنا اجبرناها تتنازل عن حضانه الأولاد مقابل الطلاق يا هنفضحها قدامك و انت تعرف ونتيجه أنها هتموت وهي طبعا طماعه فضلت أنها تتنازل عن ولادها مقابل انها تتطلب الطلاق.
حمزه : ولما زهره ظهرت كنا ناوين نقولك بس القدر سبقنا احنا منقدرش نخلي حد يتكلم عليك سامحنا يا احمد
احمد مش قبل ما اخد حقي منكم في ملاكمه .
امجد: قوم انت بس بسلامه واحنا تحت امرك وقربوا عليه وحضنوه وهو كمان حضنهم وسامحهم .
امجد : وعشان أحب اطمنك أنا عملت اسبات بتوه وعملت تحليل DNE عشان اطمن وفعلا الحمد لله طلعوا ولادك وده يكفي طلقها .
احمد : بصله نظره انك صدق في كلامك.
امجد: وحياه ولادى وحنين ولادك وأنت اتاكد كمان بنفسك.
احمد : أنا واثق في ربنا قبل منك وأنا ربتهم بقلبي ولو كان حد فيهم طلع مش ابني مستحيل كنت اتخلي عنه الحمد لله ربنا كره كبير .....
وفضلوا يتكلموه ويضحكوا ونسي زهره بره خالص وأمجد الله حنين فين احمد وزهره كمان غور انت هو نستوني روحي يا زهره الحقيني هموت دخلت بسرعه في ايه مالك
احمد : كده يا قلب احمد تخرجي وتسبيني معاهم لوحدى.
زهره : أنا سمعتكم بتضحكوا قولت اسيبكم وبعدين أنا معايا حنين حبيبتي مش انتم بس اللي بتحبوا بعض وحط ايدها علي كتف حنين.
احمد : تعالي في حضني يا زهره مش قادر أبعد عنك وبصلهم
وانتم يالا بسلامه من غير مطرود تعبتوني .
امجد : ماشي يا باشا احنا هنمشي نروح ناخد ولادنا ونمشي عشان يلحقوا يروحه المدرسة ونطمنهم عليكم.
احمد : مين مع الأولاد .
حمزه : ريم و زوزو وانا هروح اقعد معاهم لحد ما تخرج بسلامه.
امجد : هتقعد معاهم همه برده ولا الحمامه بتعتك هناك ومش قادر علي بعدها.
زهره : الله دا في لعب من ورانا وكمان بتخبي علينا .
حمزه : وشه احمر مفيش حاجه امجد بيهزر وضربه في بطنه مش كده يا قلب امك.
امجد : ااااااه بتضربني يا حمزه والله لا اقولهم علي كل حاجه وبصلهم حمزه بيحب ريم وعاوز يتجاوزها.
زهره : بتصفر واااااو مبروك يا حمزه دى بنت هاديه وزى قمر وفعلا تستاهلها.
حنين : دي بسكوته ونعمه اوي اتاريها قبل مانيجي وقفت وبصوت ناعم وبتقلدها خلي بالك من نفسك يا حمزه وهو اوكسف يا ختي عليهم عصافير كناريه وكلهم فضلوا يضحكوا وحنين بتقلد ريم.
حمزه : ايه مالكم ماانتم كلكم بتحبوا اشمعنا أنا وبيمثل انه زعلان.
احمد : مبروك يا حمزه اول ما اخرج وانا هعملك فرح محصلش .
حمزه : طيب قوم يالا أخرج عاوز اتجوز هموت علي بيت اصل والله اخطفها وانتم المسؤولين .
زهره : عيب يا حمزه دى دكتوره ولازم تفرحها وأنا مش هسمحلك انك تزعلها.
احمد : أنت رتب كل حاجه علي ما اخرح أنا هاخرج كمان كام يوم.
حمزه: شكرا يا احمد وكلهم باركوا ل حمزه وخرجوا.
احمد : شد زهره لحضنه وانتي تعالي في حضني انتي عارفه ان من غير حضنك يتيم ومتشكر .
زهره : حضنته وضمته وياسته من رقبته بس علي ايه .
احمد : انك حلفتين بحياتك مكنتش هسمعهم.
زهره : بعد عنه وبتبص لعنيه مش صح انتم متقدروش تعيشوا من غير بعض انت روحك فيهم وسندهم وحمايتهم أنت بالنسبة ليهم مش صاحب بس لا أنا بحسك ابوهم وهم كمان وأنت تعبان كانوا عاملين زى الضايعين ومستنين ابوهم ينفذهم ربنا يخليكم لبعض وتحبهم اكتر .
احمد : بالعكس أنا روحي فيكي أنتي يا قلب احمد ومبحبش حد في الدنيا زيك.
زهره : وأنا بحبك وبعشق تراب رجليك ربنا يباركلي فيك يا عمرى.
احمد : فضل يبوس فيها وحشتيني اوى يا زهره عارفه نفسي في ايه دلوقتي.
زهره : قول وهو في غمضه عين يكون عندك.
احمد : اخدك ونطلع باليخت رحله طويله لحد ما أشبع منك.
زهره : ان شاء الله خف انت واحنا نطلع من هنا علي اليخت وأحضر الشنط كمان .
احمد : انسي يا ماما أنا اللي هحضر لبسك واختاره بنفسي وبيغمز بعينه ده يخت سباحه وشمس وممكن كمان منحتجش ليس في حاجه .
زهره : يبقي كده هموت من البرد .
احمد: هههههه فضل يبوس فيها لحد ما فعلا كانت هتموت من قله الاكسجين .
احمد : اوعي يا زهره سيره الموت حتي لو بهزار مفهوم.
زهره : اسف سامحني .
واخدها في حضنه وفضلوا يتكلموا وبعدين طلبت أنها تكلم الأولاد.
جاسر : صباح الخير يا طنط.
زهره : صباح الخير يا قلب طنط صحيتوا ولبسته ولا لسه.
جاسر : أه كلنا نزلين خلاص .
رنين : مامي دى يا جاسر
جاسر : اه مامتك اتفضاي كلميها.
رنين : صباح الخير ازيك يا مامي هو حضرتك فين .
زهره : أنا في مشوار أنا وانكل يومين وهنكون عندكم خلوا بالكم من بعض
رنين : حاضر بس هو أنا ممكن اطلب من حضرتك طلب صغير خالص
زهره: اتفضلي رنين ممكن تسامحني علي اي حاجه اخبيها عليكي .
زهره : في ايه يا رنين انتي كويسه واختك كلكم تمام وايه معني كلامك ده.
رنين : احنا الحمد لله بس يا مامي لازم تقولي انك هاتسمحيني الاول.
زهره : لازم اعرف ايه هو الاول عشان أقرر ايه الموضوع مهم اوى كده.
رنين : اه قولي يا مامي الاول انك سامحني ولما حضرتك ترجعي نتكلم مع بعض.
زهره : مسمحاكي يا قلب ماما بس خلي بالك من نفسك.
رنين : حاضر شكرا يا مامي سلام وقفلت.
احمد : في ايه مالها رنين.
زهره : مش عارفه بس قلبي مش مطمن خالص لكلامها .
احمد : اتعدل بتعب رنين عقله زى مامتها انا بموت فيها ومش ممكن تعمل حاجه غلط .
زهره : ربنا يسترها وما يحرمني منك
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
في المدرسة
اسد : وصل دخل ساب بطاقة بتاعته بره زى نظام المدرسة ما هو ماشي وسئل ....فين شئون الطلبه لو سمحت مستر : من هنا تالت باب علي الشمال وسابه ومشي واسد دخل......
السلام عليكم ازيك يا فندم
ميس وعليكم من السلام
مس : اتفضل يا فندم.
اسد : كنت عاوز اخد بنتي عندكم في أولي ثانوي عشان جدتها تعبانه ونفسها تشوفها.
ميس: مين يا فندم هكتب لحضرتك الطلب حالا وحضرتك أكتب اسمها وامضي عليه وابعت اجبها لحضرتك بس الاذن بساعه يا فندم وترجع بيها تاني.
اسد : ان شاء الله.
مس : لو سمحت يا مستر هات رنين من أولي ثانوي .
مستر : حاضر يا ميس عن اذنكم
وفعلا جات اسد شكرا لزوق حضرتك يا ميس ساعه واجبها.
اسد : مافيش بوسه لبابي
رنين : ازى حضرتك وسلمت عليه وركبه العربية معاه......وهو مشي شغل اغاني شعبي .
رنين : هو مش ده طريق بيت يا بابي
اسد : بيغني ومش بيرد عليها.
رنين : عيطت وعرفت انها غلطت لما سمعت كلامه
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
رايكم تعليقاتكم توقعاتكم في الأحداث القادمة تعليق 20 كومنت عشان يوصلكم باقي روايه
بقلم //ياسمين الهجرسي

حكايه قلب مزقه العشق ✨تريند اول علي الوتباد✨ ل ملكه الاحساس ياسمين الهجرسيحيث تعيش القصص. اكتشف الآن