فصل 18

20.3K 540 20
                                    

باقي فصل 18
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
لا اله الا الله
                محمد رسول
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
في بيت محب
مرات أبو زهره عبير
عبير : دخلت علي زهره البسي في ضيوف بره عاوزين
زهره: مين يا عبير انا مش عاوزه اقابل حد لو سمحتي سبيني لوحدي.
عبير :البسي بس وأخرجي أو اقولك اخرجي كده عادى لو شافك كده .
زهره :  قامت ازي يعني عادى يشوفني كده تقصدى مين لقت أسد فتح الباب ودخل البسي واجهزى عشان ترجعي بيتك وبعدين انتي ازى تخرجي من المستشفي وتيجي هنا بقالك أسبوع حتي من غير أذني عشان تيجي هنا.
زهره : بصوت عالي انت أي مبتحسش خالص اتقي الله فيا شوى انا عاوزه بناتي وطلقني عشان انا تعبت منك ومش عاوزه اعيش معاك
سمعتهم عبير لأنها كانت بتتسنط عليهم راحت ندهت ابو زهره الحق يا محب بنتك عاوزه تفضحنا وتطلق الحق جوزها بدل ما يتعصب وانت عارف روحه في منخيره وتجي تقعد لينا في البيت ببناتها تتصرف عليهم وانت مش ناقص.
محب : عندك حق وهي طول عمرها لما بتقلب محدش بيقدر عليها اوعي كده إنتي كمان كل أخبارك زى وشك زفت دخل في اي يا زهره صوتك عالي ليه.
زهره :  بابا انا عاوزه أطلق .
لسه أسد هيتكلم محب اسكت يا أسد انت انا هتكلم مع بنتي مالك يا زهره مش عاوزه ترجعي معاه ليه مقصر معاكي في اي بتطلبي منه حاجه بيقولك لا مش معايا فلوس بتلبسي وتاكلي احسن أكل وشرب معيشك عيشه الناس بتحسدك عليها ارجعي مع جوزك وبلاش دلع انا معنديش بنات بتطلق وده اخر كلام عندى فوقي انتي معاكي بنتين.
زهره : رغم أنه بيضربني وينهي وعيشه معاه زى الخدامه ومشش بينده عليا اللي باوسخ الالفاظ.
محب : أيه المشكلة لا انتي اخر ست و لا انتي اول ست جوزها بيضربها أهم حاجه مش مخليكي ناقصك حاجه وبعدين أمك كانت بتنضرب وعمرها ما انتحرت ولا سابت بتها ولا بعدت عنك انتي واخواتك فوقي قبل قولت الاوان.
زهره :عشان كده ماتت صغيرة انت آب فين خوفك عليه مش المفروض ابقي انت السند بتاعي وضهرى اللي يحميني من جوزى ليه بترخصني قدامه عارف لما ارجعله هيعمل فيا إيه هيضربني عريانه زى زواني هو ده اللي انت عاوزه خلاص انا من النهارده مليش اب عشان انا رخيصة عندك اطلعوا بره مش عاوزه حد منكم انت مش آب ولا هو زوج وزقتهم بره وقفلت الباب وقاعده في الأرض تبكي
أيه ربنا غضبان عليا عشان انتم اللي في حياتي اعمل اي ليه يارب مختنيش انا فعلا نفسي اموت واخلص انا تعبت اوى منهم وامي اللي كانت كل حاجة في حياتي سبتني لوحدى وانا اتعذبت اوى وتعبت وانت عالم وشاهد  علي كل حاجه معنتش قادر استحملهم دبرها من عندك يارب وفضلت حضنه رجلها وبتعيط.
أسد : خبط علي الباب تاني يعني انتي مش عاوزه بناتك انتي اللي عملتي كده واعملي حسابك استحاله تشفيهم تاني خلاص انتي اخترتي واستحملي خليكي مع ابوكي اللي لو استحملك يوم مش هيستحملك اللي بعده.
زهره : فتحت الباب وانا هرجع معاك وهي بتبكي وانت يا استاذ محب من النهارده بنتك ماتت .
أسد : شاطره يا حلوه عرفتي ان ابوكي مش عاوزك ورماكي من أول مشكله ازى يالا ترجعي تترمي تحت رجليه تعيشي خدامه ليا وملكي وترضي بلي ادهولك ولينا حساب لما نرجع البيت ويقولك اجهزى لعقابي يا هانم بعد العقله الحلوه اللي هتخديها بس مره دى هخليكي تمشي عليها العمر كله.
محب : احترم وجودى وأنك في بيتي يا اسد .
أسد : بيصقف بايده وبيضحك بصوت عالي احترم وجودك هو انت موجود أصلا بجد ضحكتني جدا هو انت اب بس تعرف اللي انت عملته مع بنتك جبه في مصلحتي واهي فرصة خليها تعرف انها لو سبتني هتبقي في شارع وقرب منها هو ده ابوكي اللي سبتني وجيتي تتحمي فيه فوقي لنفسك وضربها في كتفها فوقي يا حلوه ورجع ل محب وبيت إيه اللي احترمه هو انت كنت احترمت بنتك فيه دانت ناقص ترميها في شارع بس عارف لو كنت اتاخرت يوم كمان كان رماكي يا حلوه.
زهره : انت بتكلمه كده ليه هو انت احسن منه بالعكس انت زيه ويمكن اسوء وانا لو رجعت معاك فعشان بناتي هعمل بنصيحه الاستاذ محب واستحملي واعيش زى امي عشان خاطر ولادى.
فون زهره بيرن أسد مسكه من علي السرير قبل زهره ما تاخده وضحك لما لاقه اللي بيتصل حنين فتح ورد عليها. أسد :  ازيك يا مدام حنين عامله ايه والله فيكي الخير بقولها وهو بيضحك بسخرية انك وقفتي جانب زهره عشان تسيب بتها وتخربي عليها حياتها.
حنين : بصوت عالي فين زهره يا أسد أقسم بالله لو عملت فيها حاجه لانا هقتلك اديني زهره حالا.
أسد :  أهدى يا مدام حنين زهره كويسه وياريت معنتيش تكليميها تاني عشان انا همنعها تكلمك أصلا.
زهره قاعده في الأرض مصدومة ومنهاره وبتعيط بدموع من غير صوت
أسد قفل الخط في وش حنين وبص ل زهره بسخريه.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
شقه حنين وامجد
حنين اتصلت علي أمجد كان مع احمد في اجتماع ومعرفش يرد عليها
حنين لبست وراحه علي شركه عند أمجد كان الاجتماع خلص وأحمد وامجد بيناقشه الصفقة
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
شركه احمد مراد
حنين:  دخلت علي سكرتيرة فين أمجد
السكرتيره:  الاستاذ أمجد في مكتب المهندس أحمد ثواني هتصل عليه
حنين مفيش داعي انا هروحله وراحه علي مكتب أحمد جرى ودخلت  أمجد الحقني في مصيبه حصلت .
امجد : اهدى بتعيطي ليه انتي فيكي حاجه ومتبهدله كده ليه وخرجتي ازى من البيت وانتي تعبانه وسوقتي  ازى وانتي كده إيه حصل لكل كده
أحمد:  أهدى يا أمجد سبها تقعد وترتاح اتفضل يا حنين كوبيه مايه واهدى خالص وقولي مالك
حنين : مسكت كوبيه وقعت من أديها
أحمد رجع خطوتين قالها انتي تعبانه انا  اتصل علي المستشفي
امجد : قاعد جانبها  في اي يا حنين انتي تعبانه إيه حصل بس.
حنين:  بتهز دمغها بمعني لا مش تعبانه الاتنين مش فاهمين حاجة .
حنين : انا اتصلت علي زهره أسد هو اللي رد عليا .
أحمد : ضرب الكرسي برجله وتربيزه وقع كل اللي عليها  وامجد وقف فجأه من جنب حنين وقاعد علي ركبه في الارض قدامها ومسكها من أديها وباسها أهدى عشان احنا مش فاهمين حاجه خلاص.
حنين:  ولا انا  فاهمه حاجه  انا اتصلت عليها وهو رد عليا وقالي فيما معني اني معنتش اكلمها لاني بخرب بيتها وقفل الخط في وشي وهي كانت بتعيط وبعدها قفل في وشي.
أحمد : ده معناه أيه زهره رجعت ولا هو اللي عندها مش فاهم بظبط
أمجد :  أهدى وانا هتصرف وهعرف كل حاجة دلوقتي.
أحمد :  انت هتعمل إيه دلوقتي.
أمجد :  انا هتصل عليه واعرف إيه حصل .
أحمد : اكيد مش هيرد عليك من رقمك بعد اللي حصل في المستشفي اتصل من فوني .
أمجد :  عندك حق هات فونك حنين لو سمحت مش عاوز صوت خالص.
حنين: قامت وقفت  حاضر بس اتصل بسرعه .
احمد وحنين في صوت واحد افتح الاسبيكر .
أمجد :  اوك يا جماعه بس اهدوه شويع اتصل بعد كام جرس أخيرا يا أسد رديت أي اي يا معلم
أسد :  هههههههههههههههه هي الأخبار وصلتك يا أمجد باشا هي العصفورة بتاعتك لحقت تقولك الأخبار
لسه حنين هتتكلم أحمد شاور لها أنها تسكت فهزت دمغها بحاضر
أمجد : بطل تريقة وقولي عملت أيه في زهره وهي فين وإياك تأذيها يا أسد وازى رجعت معاك .
أسد : أهدى يا معلم متنساش أنها مراتي واعمل فيها اللي انا عاوزه واحنا في طريق راجعين البيت وهي عقلت وهتاخد علقة حلوه عشان متعملش كده تاني وبعدين رجعت معايا ازى عشان من الآخر  ابوها طردها عشان تعرف وتحمد ربنا علي عيشتها معايا وانا متاكد بعد العلقه اللي هتخدها هتبقي خدامه تحت رجلي.
حنين صرخت حيوان منك لله ربنا يهدك يا أسد ويخدك ويريحها منك .
وأحمد رامي كل حاجه علي المكتب في الأرض وفضل يضرب ايده في المكتب لحد ما الازاز اللي عليه اتكسر وايده اتعورت.
أمجد : انت اكيد حيوان ومحتاج ولازم تدخل مستشفي الأمراض العقلية ازى أبوها يخليك تخد ها بعد ده كله
أسد:  يا بني أفهم دى أبوها كان ناقص يخليها توطي تبوس جزمتي ولو مكنتش خدتها كان زمانه رمها في الشارع .
حنين : منكم لله ربنا يخدكم انتم الاتنين حسبي الله ونعم الوكيل.
أحمد: فصل يكسر في المكتب و كسر الشباك ومنهار علي الآخر
أسد: أيه يا معلم انت عندك زلزال اسيبك تاخد مراتك في حضنك وانا بفكر اخد حقي من زهره ازى .
أمجد : إياك يا أسد تأذيها اتقي الله يا أسد عشان خاطر بناتك كله سلف ودين
أسد: دانا افعص أي واحد يفكر بس ياذي بناتي بنظره من عينه .
حنين حسبي الله ونعمه الوكيل
زهره : كل ده سانده دماغها علي شباك وبتعيط من غير ولا كلمه بتفكر بس ليه الدنيا جايه عليها اوى كده .
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
شركه احمد مراد
حنين قاعده : في آلأرض بتعيط وامجد قاعد قدامها قولي هنعمل إيه عشانها انا عارفة زهره خلاص تعبت اوى انا خايفه عليها أكيد هيضربها انا شفت جسمها مش بيضربها الا عريانه بالحزام انا متخيله انا هتجنن وبتصرخ .
امجد : حضنها وبيطبط عليها ان شاء الله هنلاقي حل مش هنسبها ليه اصبري بس نشوف هيعمل إيه .
امجد : اهدى يا احمد مش هينفع كده انت ايدك عاوزه خياطه تعالي نروح المستشفى.
حنين : استاذ احمد ايدك لازم تتخيط يالا يا مجد نروح المستشفى.
احمد : قاعد بتعب علي الكرسي وبينهج انا مش هخيط حاجه انا هسيب ايدى كده عشان كل ما جرح  ينزف  افتكر الالم اللي هي فيه وانا مش قادر اساعدها انا حرام اعيش.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
يا ترى أسد هياخد حقه من زهره ازى
اشوفكم الفصل الجاي وامجد واحمد حنين هيقدره ينقذه زهره رايكم تعليقات توقعاتكم .
بقلم/ ياسمين الهجرسي

ا

حكايه قلب مزقه العشق ✨تريند اول علي الوتباد✨ ل ملكه الاحساس ياسمين الهجرسيحيث تعيش القصص. اكتشف الآن