الفصل 63
سبحان الله وبحمده ✨ سبحان الله العظيم
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
عند جاسر ورنين
جاسر : ساكته ليه بتفكري في ايه .
رنين : بفكر ازي هنتجوز بعد شهر استحالة انا نفسي اعمل فرح العالم كله يتكلم عليه.
جاسر: قرب منها انتي بس احلمي وانا عليا انفذ وربنا يخلي لينا الملونير احمد مراد الالفي هيدفع قولتي ايه.
رنين : تمام انا هسافر باريس عشان اصمم الفستان عند اكبر مصمم في العالم .
جاسر : ماشي وانا هخليهم يجهزوا الدور الثالث في الفيلا .
ً رنين : بحد هنعيش هنا.
جاسر : طبعا مقدرش ابعدك عن ماما وبصراحه انا كمان مقدرش ابعد عنها انا استحاله انسي فضلها عليا ده غير أنها ام اجمل وارق بنت في عالم بحاله.
رنين فضلت تبوس فيه وهو شالها وحضانها أهدى يارنين اصل والله انتي عارفه انا نفسي في هموت والمس دول وبيشاور علي شفايفها الله يسمحك يا احمد انت زهره قولت نكتب الكتاب من كام سنه محدش وافق.
رنين : بتضحك خلاص هانت يا جسورى.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨
عند حمزه وريم
حمزه : ايه رايك هنعمل عيد ميلاد زهره عند أحمد في الفيلا
ريم : فكره حلوه جدا .
فون : ريم بيرن الو ازيك يا زهره
زهره : أنا الحمدلله اعملي حسابك هعمل عيد زهره صغيره عندى وكل حاجه جاهزه.
ريم : ربنا يخلي يا زهره مش بتقصري مع حد فينا .
وجه يوم الحفله وزهره صغيره رقصه مع امير آدم وعملو شو رهيب والكل كان فرحان بيهم ....
وكريم وقف ونزل علي ركبه وقدم ليها علبه علش شكل ورده
كريم : انا بحبك ومقدرش اعيش من غيرك انا عارفه أنك ملكه وكتيره اوى عليا بس هترحمي قلبي الولهان بحبك انا عارف اني ولد خلبوص اوى وبتاع بنات بس كنت بستفزك ونفسي اشوب حبك ليا في عيونك انا اتمني انك توافقي تتجوزيني وفتح أيده وبصوت عالي اوى انا بعشق يا جورى ودموع في عيونه وكلهم في حاله ترقب ومنبهرين باللي هو عمله .
جورى : دموعها بتنزل منها وبصت ل زهره اللي كانت هي كمان دموعها مش اقل منها وهزت دماغها بأنها تعترف بحبها ليه.
جورى : انا كمان بحبك اوى يا كريم وقربت منه ومسكت أيده وهو قام وقف وبأسها من دماغها ومسك ايديها
انكل احمد انا بطلب ايد جورى من حضرتك واتمني توافق.
احمد : هوافق بس عشان خاطر امجد .
كريم : مش مهم المهم انك وافقت وسألها ولف بيها.
زهره : مبروك يا حنين اخيرا انا كنت فاضل شويه وهملص ودانه علي دموع اللي جورى بتنزلها بسببه .
حنين : اطمني هو بيعشقها مش بيحبها ربنا يسعدهم.
زهره : بدموع انا فرحانه اوى عشانه تعرفي يا حنين الولاد دول كلهم بخاف عليهم كأني انا اللي ولدتهم زى البنات.
حنين : حبيبتي انتي اللي ربتيهم وسهرتي جانبهم وعارفه بيحبه ايه وبيكرهوا إيه انتي حمتيهم من الدنيا كلها الام اللي بتربي مش اللي بتولد وترمي ربنا يخليكي ليهم.
جورى : مامي انا بحبك اوى واترمت في حضنها.
زهره : قلب ماما ربنا يسعدك يارب خلي بالك منها كريم لو زعلتها انا هموتك بايدى.
كريم ؛ سيبي حضنها عشان انا كمان اخد حضن من ماما زهره ولسه هيحضنها كان احمد جايبه من قفاه .
احمد : ايه يا زفت انت هتعمل ايه ناقصك انا وبصوت كله عصبيه امجد لم ابنك بدل ما ارجع في ام الجوازه دى .
كريم : حرمت سبني بقا يا انكل .
احمد : عاوزني اسيبك مش كده عشان انت بقا هجوزك بنتي وزهره دى خط اسود مش احمر ممنوع تسلم عليها بايدك مش رايح تحضنها واخده رماه في البسين وكلهم فضلوا يضحكوا عليه وجورى ميته من كتر الضحك وبتمد أيدها تمسكه عشان تطلعه وقعها .
زهره : راح تقرب من البسين اخص عليك يا كريم هتبرد .
احمد : مسكها تعالي راحه فين هو اي حد تحضنيه انا مش قايل ممنوع تحصني الاشحطه دى ايه الغباء ده واتعصب جامد .
زهره : بدموع شكرا يا احمد بس بلاش تبوظ فرحه الولاد ممكن تسبب ايدى .
احمد : بص لاديها ودموع اللي في عنيها وباسها من دماغها اسف يا زهره مكنش قصدى ازعلك مني بس بغير عليكي.
زهره : محصلش حاجه بعد اذنك جورى خودى خطيبك يلبس حاجه من اخوكي جاسر اطلع معاهم وانتي يا رنين اطلعي معاهم ساعديهم.
حمزه : أهدى يا احمد محصلش حاجه لكل ده كريم زى جاسر وجود .
احمد : مين قالك اني بخليها تحضنهم انا بغير عليها وكان بيتكلم بوجع انا بموت في اليوم ألف مره عشان انا مكنتش راجل الوحيد في حياتها اعمل ايه مش بقدر اشوف حد قريب منها حتي ولادها انا عارف يمكن اكون مريض بس بعشقها وبقولها لاخر نفسي في عمرى بحبها وبغير عليها من اي حاجه هي بتلمسها احيانا بصحي بليل اتاكد اني مش بحلم .
ادم : ربنا يخليكم لبعض بس خلي بالك منها عشان هي مش حمل انك تعاملها بقسوه كلنا عارفين انت عند زهره ايه .
امجد : مسك احمد من كتفه حبها وغير عليها واعشقها وافضل كده وهي هتفضل تحبك بغيرتك بجنونك عليها بص ليها عيونها عليك كلها قلق رغم انك انت اللي مزعلها روح طمنها عليك .
احمد : خلاص مش دلوقتي لاني لو روحت مش هقدر امسك نفسي.
بعد فتره نزل جاسر ورنين وكريم وجورى .
وكريم سقف بما انك انكل حب يخلي اليوم ده مش يتنسي من ذاكرتنا كلنا انا لسه عند حاجه عاوز اقدمها ل جورى قلبي باقه ورد جميله وقلع من رقبته سلسله مكتوب عليها اسمها وتاريخ حبه ليها .
جوري : مسكتها واو بيحبني من وانا طفله كانت فرحانه جدا وبقت مكسوفه مش عارفه تعمل ايه واحمد كان غيران عليها جدا وبيكلم نفسه انا شكلي غلط الواد ده مش هيجبها البر بسببه زعلت زهره ودلوقتي هيخطف وردتي بس ساكت عشان بيحبوا بعض.
زهره: قربت منها واخدتها في حضنها مبروك يا قلب مامي .
جوري : انا بحبك اوي يا مامي
كريم : وانا مش بتحبيني وشالها وفضل يلف بيها.
احمد : لم ابنك يا امجد هضربه بالنار
امجد : اضربه انت ابوه وحر معاه انا مش هدخل.
كريم :ارجوك يا عمي نفسي ومني حياتي اتجوزك لالا اسفه اتجوز بنتك كلهم بيضحكوا علي ارتباكه.
احمد : دى مره النهارده اللي بتطلبها مني بس انا موافق عشان اخلص منك مبروك يا ولاد .
جاسر ورنين وروان وجود وهنا سيف باركوا ليهم وغنوا وكانوا مبسوطين
وكلهم راقصوا و كانو ا في غايه الروعه والجمال والسعاده
وخلصت الحفله وكلهم كانوا فرحنين
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
عن احمد و زهره
زهره : دخلت قلعت فستانها وعلقته في دولاب ولسه هتلف تمشي كان احمد محاصرها بينه وبين دولاب وبيوسها اسف سامحيني بغير عليكي مش بحب تلمسي غيري وسند دماغه علي دماغها بعشقك يا زهره .
زهره : مبتقدرش تقاوم احمد وانا مش زعلانه انا بعشق غيرتك عليا وأيها علي وشه .
احمد : احنا هنسافر اسبوع عسل .
زهره : معقول هنسافر اسبوع كامل.
احمد : طبعا يا قلب احمد هنعمل اسبوع عسل جديد .
زهره : انا ايامي كلها معاك عسل .
احمد : شالها انا بقول كفايه كلام انا عاوز اطف زهرتي .
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
عند جاسر
جاسر: انا مسافر شغلي وهرجع كمان شهر تكون كل حاجه جهزت .
رنين : أن شاء الله خلي بالك من نفسك.
وفعلا سافر وهي راحه مع احمد وزهره وروان وجوري اختارت فستان احلامها وتتصمم قدامها وكان فستان روعه.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
عند احمد مراد
احمد :وحشتيني اوي......
زهره : عيب كده البنات قاعده
احمد : طيب واي يعني علي فكره انتي اصغر من بناتك.
زهره : بتضحك هههههه خلاص انا كبرت .
احمد: قربي اقولك حاجه .
زهره : قربت منه نعم .
احمد : انتي كنتي بترقصي كانك عندك عشرين سنه.
زهره : احمد خلاص عيب كده واتكسفت.
جورى : بس قولي يا موزه ايه الفستان تحفه ده رغم أنه مقفول بس ايه اكيد هيجيلك عرسان اعمل حسابك يا بابي.
احمد : بعصبية وجورى بتقولي ايه يا بنت .
جورى : بقول ان امي موز وحلوى أوي ولازم تتعاكس منك فعشان كده خلي بالك منها.
احمد : بصوت عالي جورى ممنوع الهزار في الكلام ده استغفر الله العظيم.
جورى : بتضحك ماشي يا بابي.
زهره : ايه يا احمد مالك بتهزر.
احمد : خلاص لو سمحتي مش بحب هزار في أي حاجه تخصك .
زهره : قربت منه وحضنته من ضهره أنا بعشق وبحبك اكتر من روحي .
احمد : أنا بكره اي عيون تبصلك يمكن اكون ببالغ بس فعلا أنا بحبك حب لسه مفيش قلب عرفه في الدنيا ارحمي قلبي يا زهره وشالها ودخل بيها اوضه النوم بتاعتهم وطبعا مش هيخلي ليلتهم من دلع احمد ليها
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
عند امجد وحنين
كريم : قاعد لوحده.
هنا مالك يا كوكو بتفكر في ايه.
كريم : بفكر اعمل حاجه ل جورى تجننها.
هنا : يعني حاجه كويسه ولا وحشه
كريم وحشه دانا لو اطول اخطفها واحبسها في جزيره لوحدها هعملها دانا بعشقها وعيشه جوه قلبي مش بموت فيها بس .
هنا : بس ليه كانت معاملتك ليها جافه اوي يعني مكنش باين عليك طول الوقت كنت بحسك غريب معاها.
كريم : قاعد وساند دماغه علي كتفها شوفي يا هنون هيا جورى مغروره ومتكبره اوى وجمالها مش طبيعي بعشق تفاصيل وشها وهي عارفه ده بحسها بتستفزني بجمالها والشباب ماشاء الله عليهم نفسهم فيها مش عشان جمالها بس عشان اونكل احمد ومركزه
يعني طمعنين فيها وانا نبهتا كتير اوى وهي فرحانه بنفسها ...
انا كنت ناوى اطلع عيونها لولا أن جالي ابن راجل اعمال وطلب مني افتحله طريق مع انكل احمد عشان يتقدملها
وانا بصراحه مش قادر استحمل أن حد يفكر فيها غيري.
هنا : يا نهار ابيض يا كوكو انت طلعت متعذب بحبها اوى واحنا مفكرين بعدك وتمثيلك انك بتكلم بنات أنا كنت هتجنن تعلق البنت بيك وتكلمها قدمنا ولما تتصل بيك متردش اقول متكبر كم طلعت حبيب كبير يا كوكو وفي الاخر تقول انها لازم هيا تقولك أنها بتحبك الأول.
كريم: بصراحه كنت عاوزها تعترف بحبها ليا الاول عشان اضمن أنها متسبنيش.
حنين: أنا طبعا سمعت كلامكم غصب عني شوف يا قلب ماما.....
انا عارفه انك بتحبها بس كنت هتجنن ساكت ليه ومش بتقولها انك بتحبها الحب ده كله
وهي مش مغروره دى اطيب جورى في الدنيا بس هيا مش واثقه في حبك ليها عشان كده بتعاملك بغرور عشان ميبنش حبها في معاملتها ليك حافظ عليها عامله بحنيه خليك انت تكون اقرب ليها من نفسها ومن اي حد في الدنيا
جورى رغم أن زهره محسستهاش أنها من غير ام بس هيا اكيد بعد هايدى عنها مقصر فيها لو حبتها بجد عمرها مهتسيبك فهمت كلامي.
هنا : اي يا مامي الرومانسيه والعقل ده كله معقول يا بخت يا ابو المجد زمانك ايامك كلها رومانسيه ودلع.
حنين : عيب يا بنت وقرصتها من خدها.
كريم : تفتكرى يا مامي أنها بتحبني زى ما بحبها.
حنين : ده بايدك وبعدين هنروح بعيد ليه لما ترجع كمان ساعتين اسئلها.
كريم : بجد يا مامي أنا هروح ارتب نفسي سلام يا احلي ام في الدنيا .
هنا : وانا مفيش يا احلي هنون.
حنين: وانتي يا قلب مامي مين شاغل قلب الجميل.
هنا :مفيش حد عاوزه واحد يكون زى بابي وبصراحه مش لاقيه.
حنين ة ربنا يجعلك احلي نصيب في الدنيا.
هنا : شكرا يا مامي انا هقوم اذاكر خلي سنه دى تخلص بقا.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
عند أحمد وزهره
وصلوا المطار حبيبتي حمد علي السلامه
زهره: الله يسلمك وربنا يخليك لينا.
رنين : مبسوطه جدا يا بابي الفستان العالم كله هيتكلم عليه روان رغم انه خساره فيها بس هو تحفه.
رنين : كده انا زعلانه منك جدا.
زهره : خلاص يا بنات مشغوله في ايه يا جورى.
رنين : شده منها الفون بتعها وعاوزه تشوف في ايه في الفون.
جورى : كده يا مامي شفتي بتعمل ايه
احمد : بيضحك علي هزار البنات.
جورى : مامي أنا عاوزاكي ممكن ثانيه خلي فون معاكي.
زهره : نعم يا قلب ماما كريم عاوزني أقابله ممكن.
زهره: طبعا ده بقي خطيبك بس انتي بتحبيه .
جورى : أنا بعشقه تعبني أوي لحد ماقلها
زهره : الحمد الله انك سعيده بيكي اوى يا جورى.
جورى: اوى يا مامي سعيده لدرجه مش قادره اصبر لحد ما يجي واشوفه زهره : بصي وراكي كده .
كريم : وحشتيني اوي اوى حاسس اني مش بقالي اسبوع مشفتكيش لا بقالي سنه .
جورى: انت كمان وحشتني اوى.
احمد : ايه يا كريم مش شايفني.
كريم : اسف يا اونكل حمدالله على السلامه.
احمد : عملت ايه في ترتيبات الفرح .
كريم: كل حاجه تحفه سيف صاحبي عمل ديكورات رهيبه جاسر وافق عليها كلها وفعلا زى ما حضرتك عاوز العالم كله هيتكلم عليه.
احمد : عقبالك يلا عاوزك في خلال سنه تكون جاهز.
كريم : سكت وضم حواحبه سنه مش كتير .
احمد : بيغمذ ل زهره خلاص نخليها سنتين.
زهره : حرام يا احمد خليها كمان شهر اتنين بكتير كلهم هيعيشوا معانا والفيلا ماشاء الله كبيره .
كريم : الله عليك يا احلي طنط في الدنيا كلها من بعيد اهو يا انكل .
احمد : عارف لو كنت لمستها كنت هتجوز كمان سنتين .
كريم : يبقي كده هتجوز كمان شهر يا احلي انكل في الدنيا .
وفعلا ركبوا العربية ورجعوا البيت
وكريم: اخد جورى وكان عامل مفاجاه ليها أخدها اسكندريه وكان محضر ليها سهره علي البحر موسيقي وورد وكان كاتب اسمهم بالورد الجورى واعترف أنها عنده اغلي من حياته
جورى: توعدني انك مش هتبعد عني أبدا.
كريم : انتي روحي ومفيش حد بيبعد عن روحه صح.
جورى: بحبك يا كريم اوى
كريم شالها ولف بيها وفضلوا يرقصوا مع بعض
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
عند جاسر ورنين
جاسر : عاوز اشوف الفستان والله يا رنين لو كان مكشوف مش هتلبسيه
رنين: مش هتشوفه يا جاسر اللي بعد يومين واطلع بره ورأى حاجات كتير اوى لازم اعملها.
جاسر: قرب عليها وفضل يمشي وهي ترجع بضهرها بتقول ايه يا حلوه .
رنين : أنا مش بقول حاجه عارف يا جاسر لو مديت ايدك عليا أنا هصوت وهنادى علي بابي يجي حالا.
جاسر : بابي يجي فين يا قطه وانتي لابسه كده يا اموره.
رنين: عادى ما هو بابي وقبل ما تكمل كان خاطف كلامها في بوسه كبيره اوى وشالها وقاعده علي المكتب وفضل يلعب في شعرها شوفي يا قمر انتي اياكي تخافي مني دى حاجه تانيه اياك تنادى علي بابي ودخليه بنا تالت حاجه اياك اشوفك لبست كده قدام اي حد وبره جناحك مفهوم يا رنين
رنين : حضنته عمرى ما هزعلك وهسمع كلامك علي طول كنت عاوزه اسئلتك كام سؤال .
جاسر : اتفضلي بس كان سؤال انا تحت امرك .
رنين : قص شعر ولا اسيبه طويل واغير لونه ولا .
جاسر : لا طبعا سبيه طويل يا بنتي احنا هاعمل بشعرك ده عمايل هايله ولونه تحفه أنا عاوزه كده شوفي خليكي علي طبعتك انتي كده او كده هاكلك لو انتي ليكي نفس تعملي حاجه معينه اعمليها وإياك اعرف ان في راجل لمس شعره منك يعني ميكب ارتست تكون ست ميكونش في خيال راجل شايفك مفهوم محتاجه حاجه وباسها من دماغها وخرج.
رنين : شكرا متسهرش مع بنات اصل هدبحك.
جاسر : بيضحك انا اصلا خارج أسهر عشان البنات هودع العزوبيه سلام يا قطه
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
عند رهره وأحمد
زهره: احمد ممكن اكلم هاله اعزمها
احمد : طبعا يا قلبي وخليها تقول لاسد كمان.
زهره: شكرته انه فهمها.
احمد : عن ازنك وسابها وخرح
زهره: الو ازيك يا هاله
هاله : ايه يا زهره لسه فاكره تكلميني
زهره : معلشي سامحيني أنا بكلمك ان فرح رنين علي جاسر بن احمد بعد يومين وبلغي اسد .
هاله : هبلغه اه بس كان المفروض جه طلبها منه مش هو ابوها.
زهره : بعصبية بلاش يا هاله نتكلم في حاجه ملهاش لازمه .
هاله : اللي يريحك أنا طبعا هاجي وهبلغ اسد طبعا سامحيني يا زهره بس اسد تعب اوى وصعبان عليا .
زهره : مفيش حاجه يا هاله عقبال ولادك مع السلامه.
هاله : الله يسلمك عقبال روان بس ياريت تبلغينا قبلها بأسبوع علي الاقل.
زهره : ان شاء الله سلام.
احمد : كان واقف قريب منها خايف عليها من هاله تقولها كلام يجرحها.
زهره : قفلت وفضلت تفكر لما تشوف اسد هتعمل ايه وقامت تصلي وهي بتصلي حسه بنغزها في صدرها
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
يوم الفرح
كان فرح أسطورى ومن اول اليوم وكل الشباب بيشرفوا علي ترتيبات الفرح وهنا: اتعرفت علي سيف بحكم أنه المسؤل الاول عن الفرح.
وزهره وحنين وريم ونرمين بيستقبلوا المدعون.
وفضل جاسر ورنين وشباب يرقصوا
واسد فعلا هو وهاله وجدتها راحوا الفرح ودى كانت مفاجأة لزهره رغم أنها متوقعه أنه ممكن يروح بس لما شفته مكنتش قادره تمسك نفسها ومرتبكه
اسد : ازيك يا زهره البنات كبرت وبقت عرايس معقول فات كل الوقت ده الواحد محسش به يمكن عشان اتجوزت وعايش سعيد مع واحده ونستني كل حاجه فاتت بعد ما سيبت شغلي ومبقاش حلتي حاجه اشتغلت في شركه بترول عالميه.
احمد : نورت يا اسد اتفضل عشان تبارك لاولادى.
اسد : قصدك بنتي مش ولادك متجمعش هي لسه اسمها رنين اسد.
احمد : ضغط علي نفسه مش عاوز يوتر زهره مش مهم اتفضل لبنتك.
اسد : مشي معاه اول ما رنين شافته مسكت ايد جاسر اوى وقربت منه
جاسر أهدى اياكي تخافي مفهوم.
اسد : مبروك يا بنتي دى هديتك فيلا فى العاصمه ليكي عشان يوم ما جوزك يزعلك يبقي ليكي مكان تروحيه.
جاسر : ربنا ميجبش زعل ان شاء الله رنين هديه بابا ليكي.
رنين : شكرا مش محتاجه حاجه لو احتاجت هطلب من بابي احمد.
جاسر : أنا مستني رقصه دى من بدرى عن ازنك.
زهره : اختفت ودخلت تاخد مسكن لأنها تعبانه احمد كان عينه عليها ودخل وراها لاقها مسكها صدرها جرى عليها مالك يا زهره مفيش يا حبيبي بس انا تعبانه من فتره طالع ليا حاجات في صدرى مش عارفه ايه هيا أنا بكره هاخد حنين واروح اكشف.
احمد : دموعه نزلت بعيد شر عندك يا قلب احمد أنا اللي هاجي معاكي ومتقوليش حاجه لحد ولا حتي حنين
زهره: بلاش دموعك يا عمري لاني مش بسامح نفسي لما بكون أنا السبب فيهم أنا الحمدلله كويسه يمكن عشان كبرت
احمد : أنا هاخدك بكره اطمن عليكي
زهره :ان شاء الله يالا عشان اسد بره مش عاوزه اسيب رنين لوحدها
احمد. يالا يا عمري
هاله: ازيك يا روان كده مش تسئلي علي عمتك ونانا.
روان : والله يا طنط هو مين اللي يسئل علي التاني انتم اللي مفروض تسئلوا علينا وبعدين انتم جايين ليه وهو ايه اللي جابه ......
جاي ليه هو لما جه كده بقي اب يعني وحضرتك يا نانا لسه فكره ان ليكي احفاد والله فيكم الخير.
زهره : جات من وراها عيب يا روان اعتزرى حالا.
روان: بصت لها بعصبية اسفه يا مامي أن اول مره ارفض لحضرتك طلب بعد ازنكم.
زهره : أنا اسفه بس هي مندفعه.
هاله : علي ايه هي عندها حق في كل اللي قالته.
زهره : عن ازنكم عشان الفرح قرب يخلص وسابتهم ومشيت.
وفرح خلص وكان اسطورى بمعني الكلمه.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
رايكم توقعاتكم وتعليقاتكم 20 كومنت عشان يوصلكم باقي روايه
بقلم// ياسمين الهجرسي
أنت تقرأ
حكايه قلب مزقه العشق ✨تريند اول علي الوتباد✨ ل ملكه الاحساس ياسمين الهجرسي
Roman d'amourرومانسيه وحزينه وجريئه بشغف