🎈 0 1 7

267 33 10
                                    

Lepas hantar Hoseok ke sekolah aku terus balik rumah

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Lepas hantar Hoseok ke sekolah aku terus balik rumah. Aku lupa weh bawak kunci rumah dan aku berharap sangat jimin tak pergi kerja lagi.


Oh, lupa nak bagitahu, jimin ni dia kerja orang naik lori minyak petrol tu. Ntah apa nama kerja betulnya aku tak tahu.

Jadi pagi pagi lagilah dia kena pergi kerja. Kadang-kadang tu dia tak balik. Dan kalau dia tak balik maksudnya dia tidur rumah kawan dia la tu.

Aku tengok luar rumah, nampak pintu rumah masih terbuka dan itu bermaksud jimin masih ada dalam rumah.

Alhamdulillah, aku fikir kena jadi pengemis depan rumah sendiri tadi ")

Pintu rumah diuak luas. Pandangan pertama menyapa aku dah tentu jimin si leman sarip.

Terkejut beruk aku tengok dia yang tiba-tiba pandang aku dengan renungan yang mengancam tu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Terkejut beruk aku tengok dia yang tiba-tiba pandang aku dengan renungan yang mengancam tu.

Dah kenapa leman sarip ni?

"Kau kenapa syial?"

Jimin hanya diam masih tak jawab soalan aku. Aku syak dia ni masuk saka kot.

Malas nak layan lebih. Aku tanya pun tak jawab baik aku naik atas buat tahi mata lagi bagus.

Tanpa tunggu lama aku terus berlalu pergi naik tangga tinggalkan jimin sorang diri kat ruang tamu.

"Ka--kau suka dia ke?"

Persoalan yang keluar daripada mulut jimin membuatkan aku tersentak. Kaki aku terus break dan berdiri teguh.

Siapa 'dia' yang jimin maksudkan?

Aku toleh belakang pandang jimin yang matanya tertumpu ke arah aku seperti tunggu jawapan daripada aku.

"Kau cakap apa ni? Aku suka siapa?"

Entah kenapa jantung aku berdegup lain macam dan bukan daripada kebiasaanya. Mungkin juga soalan jimin tu buatkan saspen apa maksud dia.

"Jiran baru sebelah rumah tulah. Kau suka dia ke?"

"Apa yang menyebabkan kau fikir aku sukakan dia?"

Aku cuba nak psiko dia sikit dengan tanya balik soalan yang dia tanya aku tu. Apa yang dia fikir sampai aku sukakan Hoseok?

"Sejak dua tiga lima menjak ni kau rapat dengan dia sebabtu aku tanya. Asyik berkepit je. Berbulu bulu aku nampak korang berdua tau tak."

Aku tenung dia lama dengan mengecilkan mataku apabila dengar jawapan dia yang aku rasa macam-

"Kau dah kenapa muka macam tahan berak?"

"Kau sebenarnya jeles aku rapat dengan hoseok kan?"

Aku senyum sinis dan kecilkan mata seperti nak uji dia sama ada tekaan aku betul atau tak.

Dan aku rasa tekaan aku betul. Riak wajah jimin mula berubah macam muka kena kantoi.

"Eh bongok! Aku ni abang kau tau tak? Dan apa yang kau buat, masih dalam jagaan aku. Aku tanya sebab aku takut kau dengan dia terlanjur dan masa tu barulah nangis menyesal tak dengar cakap aku!"

Hah dah mulalah dia cakap benda yang merepek. Sebelum dia sambung takzirah tak berbayar dia tu, aku terus lajukan langkah naik atas tangga.

"Hah tulah! Aku ceramah sikit nak lari masuk bilik! Kau jangan sampai nasi dah jadi bubur baru kau nak menyesal taknak dengar cakap aku jenah!"

Eish si leman ni! Apa dia ingat aku ni bodoh sangat ke sampai tak reti nak jaga diri? Aku dah besar dah 23 tahun pandai lah aku jaga diri aku sendiri.

"Dan lagi satu! Aku nak kau kerja! Duduk dalam rumah buat tahi mata makan tido habiskan beras aku je!"

"DASAR ABANG BERKIRA DENGAN ADIK SENDIRI! KAU TUNGGU!"

Aku dah tak tahan weh. Aku tak naik masuk bilik pun. Aku tunggu je apa yang dia nak ceramah tapi bila dah bahagian cakap habiskan beras dia buatkan aku nak gali dia hidup hidup.

Aku terus turun tangga dan lari menuju ke arahnya. Selipar jepun yang aku pakai aku ambik dan angkat nak baling ke arahnya.

Eyyy abang sendiri pun berkira ke dengan adik syial? Dasar kedekut tahi hidung masin!

___

"Huh asal lama bebenor? Kata pukul 2 tapi 2 setengah pun tak nampak batang hidung!"

Aku dah merungut sendiri. Kejap kejap aku toleh jam tangan yang dah hampir pukul dua setengah.

Kalau tahu lama macam ni baik aku balik rumah layan running man lagi best. Hm.

"Jiyoon!"

Aku yang baru berura-ura nak balik tiba-tiba terdengar suara orang menjerit panggil nama aku.

Oh ya. Itu Hoseok ")

"Maaf lambat, meeting tambah 30 minit, sorry! "

Tercungap-cungap Hoseok mengambil nafas. Dahinya nampak berpeluh.

Hm aku baru nak marah terus sejuk balik nampak kesungguhan dia yang lari semata-mata nak kejar aku minta maaf.

"Saya dah tunggu sini hampir setengah jam awak tau? Dahlah takde orang, sunyi sepi macam tempat kubur."

Tapi still aku nak marah dia jugak sebab dia dah bazirkan 30 minit aku semata nak tunggu dia.

Memang tempat kubur pun. Semua orang dah balik tinggal aku sorang macam kentang.

"Sorry, saya belanja aiskrim pakcik mael, nak?"

K gais. Dalam keadaan sebegini, kau kena matang jiyoon. Jangan mudah terpedaya. Tahan ego kau. Pura-pura jual mahal.

Aku hanya diamkan diri. Tangan aku silang dan jeling ke arahnya. Hey ini park jiyoon tau takkan makan pujukkan aiskrim je!

"Hm, saya belanja kek dan cendol, nak?"

"NAK NAKKKK!"

#jiyoonkalahdenganmakanangais

Hoseok senyum senang melihat jiyoon yang tak ubah seperti budak kecil merajuk mahukan makanan.

Pandai pujuk memang redalah rajuknya.

Hoseok mencubit pipi Jiyoon lembut lalu tangan tapak tangan gadis itu digenggam erat sebelum mereka melangkah pergi.

"Noona..."

[C] Jeon JuniorWhere stories live. Discover now